Göra surdeg på kvällen och överjäsa till nästa kväll?

Startat av Agik, 2009-09-13 16:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Agik

Någon som vet hur det funkar med jäsningen av surdegar? De flesta recept jag kommer över ska börjas på kvällen dag.1 och sedan fortsättas med på morgonen dag.2 D

et jag funderar över är om man kan dra ut på första jäsningen till eftermiddag dag.2 istället? Eller jäser man sönder degen helt då?

Mickan

Jag har sällan möjlighet att baka ut på morgonen och gör första delen relativt sen kväll dag 1 och andra delen så tidig eftermiddag eller kväll jag kan dag 2. Inga problem! Var bara försiktig när du hanterar degen dag 2 då den kan vara instabil och du samtidigt ha en önskan om fina hål!
Video meliora proboque deteriora sequor

Agik

Tack för hjälpen! Såg ett tips ang att låta degen stå över natt men istället för att fortsätta på morgonen så ställer man in den i kylen tills dess att man kan bearbeta den vidare. Har du testat det någon gång, Mickan?

Mickan

Åh, jag var lite otydlig! Jag har den alltid i kylen när jag långjäser. Idag har jag t ex en deg där jag väckte vetesurdegen på morgonen, blandade i vetemjöl och vatten kl 15.30, matade med vatten, rågmjöl, salt och honung kl 16.30. Nu vilar den i kylen till i morgon när jag tar den ur kylen ca 16.30, bakar ut och låter ligga 2-3 h innan jag bakar av. 
Video meliora proboque deteriora sequor

Agik

Va bra! Då vet jag hur jag ska göra! =) Tack för hjälpen!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal