Självscanning & shop express - ännu ett sätt för handeln att tjäna pengar på oss

Startat av Andreas, 2007-09-14 17:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Håller med Anso om frukthanteringen. Och jag har hittils inte stött på någon kö vid vågarna på vare sig Ica MAXI eller Coop Forum.

Anso

Från ICA får man rabattkuponger hem, vi fick en i veckan på 50kr (om man handlar för 300kr, dvs inget problem för oss...). Vi får dom regelbundet, har inte tänkt på det tidigare men såg nu att det var självskanningsrabatt.

PerG

Jag gillar systemet! Som många andra här i tråden så spenderar jag hellre 5 minuter extra i butiken än att stå 5 minuter i kö till kassan.. Frukt&Grönt-scanningen går fort nuförtiden eftersom 95% av det man köper där har man köpt förut och därför vet exakt under vilken meny produkten finns. Jag kan nog väga och scanna 10-15 frukt&grönt lika snabbt som en kassörska skulle göra det i kassan så nu för tiden förlorar jag nog ingen tid på det.

Sedan så använder jag 99% av fallen självutcheckningskassorna. Där är det i princip aldrig (högst en person före) någon kö. Antagligen eftersom många inte riktigt "vågar" kanske?

Apropå IKEA:s system så blir jag tyvärr ofta irriterad där. Det ska vara en "snabbkassa" för c:a 20 varor, men ändå så ställer sig folk som har hela vagnen full och som verkar ha den tekniska tummen mitt i handen där. Har hänt flera gånger att jag har hunnit stå i kö nån minut, scannat mina varor, betalt och packat ner, och det fortfarande står kvar folk i de andra kassorna som stod där när jag ställde mig i kön och fortfarande håller på och scannar sina varor..... Jag tror faktiskt att det hade gått snabbare för dem om de hade ställt sig i en vanlig kassa...

Filippa


Anne

Håller med om att Ikeas system är "sådär". Det verkar ta jättelång tid för en del, och sist stod personalen bara och tittade på, lite överlägset leende, trots att en kille för tionde gången drog sitt betalkort på fel ställe. (Jag hjälpte såklart till.) :) Men det kanske blir bättre med tiden, även mataffärernas har ju utvecklats ganska mycket.
Anne's Food - min matblogg

Filippa

Ja, helt enkelt var det inte även om de fick pluspoäng för att kassan "talade "- det var kul :-)

agnetasch

Igår, när jag var på ICA o handlade, hände det som inte får hända; ett strömavbrott p.g.a eftermiddagens åskvädret hade slagit ut självscanningssystemet. Naturligtvis fanns det inte tillräckligt med kassapersonal (dom är ju uppsagda) så köerna var abnormt långa.
En nackdel med systemet som jag inte tänkt på o som förhoppningsvis inte är så vanligt.


agnetasch

Kolla den lilla filmen (till höger på ovanstående sida) som GP:s konsumentredaktion har gjort om hur lång tid det tar att handla c:a 30 varor med o utan självscanning.
15 min 39 sek med självscanning o 17 min 17 sek utan. Ingen större skillnad vilket är en tröst för oss latmaskar som gärna låter butikspersonalen arbeta ;)

crlhrv

nu har det också börja dyka upp obemannade kassor på var och varannan butik. personligen avskyr jag dem.
personalkostnaderna måste ju sjunka rejält med såna här lösningar och endast generera större vinstmarginaler åt butiksägarna.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Citat från: crlhrv skrivet 2009-10-17 11:06
nu har det också börja dyka upp obemannade kassor på var och varannan butik. personligen avskyr jag dem.
personalkostnaderna måste ju sjunka rejält med såna här lösningar och endast generera större vinstmarginaler åt butiksägarna.


På kort sikt kanske. Men i förlängningen när självscanningen är utrullad i större skala så kommer det att resultera i lägre priser. Som konsument vill jag såklart betala så låga priser som möjligt och är inte intresserad av att betala för överflödig personal.

Kari

"så kommer det att resultera i lägre priser" - Jelvis, säger du till sen när du märkt av prissänkningarna? ;)

jelvis

Citat från: Kari skrivet 2009-10-17 16:29
"så kommer det att resultera i lägre priser" - Jelvis, säger du till sen när du märkt av prissänkningarna? ;)


Hahaha, jag tvivlar på att det är så betydande att man kommer att märka det i någon större utsträckning.

Jag försöker bara kommunicera det uppenbara i att butikernas kostnader betaalas av kunderna. Ifall självscanning ger en konkurrensfördel i form av lägre personalkostnader så kommer andra butiker att följa efter (med tanke på att självscanningen rullas ut i allt större utsträckning så verkar det vara fallet) och konkurrensfördelen försvinner. Med tanke på att det är ganska tuff konkurrens butiker emellan så kommer den kostnadsbesparingen att tryckas ut i konsumentledet.

När jag bodde i Brasilien så var jag konstant förvånad över hur många som jobbade i livsmedelsbutikerna. 2-3 gånger mer personal än i motsvarande svenska butiker. De har lång väg att gå för att komma upp i svensk effektivitet.

agnetasch

Jag tycker det är lite tråkigt att det alltid är pengarna som styr. Det blir ju servicen som blir lidande o kanske kvaliten. Är det någon som minns när man kunde fråga personalen i en butik om något? Nu får man gå in i fikarummet för att kanske hitta någon. Förr kunde man klaga o fråga efter saker hos någon som hade ansvar för grejerna, någon som kunde rätta till, ändra o förhoppningsvis göra butiken bättre.
Det kommer ju bara att bli de stora affärerna som överlever, de som har råd att införa självscanning. De mindre dör ut o vi gnäller att det inte finns några mysiga specialaffärer kvar. Tacka sjutton för det; vem har råd att driva en sån när alla åker till SuperduperLivs o köper inplastat kött o transfettskakor.
Men som inkörsport till att handla på nätet är SuperDuperLivs suverän; det kan gå jättefort att handla, du kan inte känna eller lukta på maten, du kan inte få den vikt du vill, här gäller standardförpackningar o du får trycka på knappar av hjärtans lust.

Summan av kardemumman, vi får de affärer vi förtjänar inte de vi önskar ;D

Andreas

Citat från: Ulf Stjernberg skrivet 2009-10-17 10:06
GP har en artikel om självscanning - http://www.gp.se/konsument/granskningar/1.219729-sjalvscanning-vacker-kanslor

Andreas har ett citat med i texten :)


Där ser man, tack för att du tipsade om det Ulf. Men jag är tyvärr inte alldeles förtjust i citatet, när man läser det framgår det inte att jag ironiserade i polemik med butikskedjornas faktiska formuleringar över självscanningens förträfflighet. När jag citerar någon och klipper ihop meningar lägger jag "..." där jag utelämnat text, men här har mina meningar bara klippts ihop.

Citat från: jelvis skrivet 2009-10-17 17:14
Jag försöker bara kommunicera det uppenbara i att butikernas kostnader betaalas av kunderna. Ifall självscanning ger en konkurrensfördel i form av lägre personalkostnader så kommer andra butiker att följa efter (med tanke på att självscanningen rullas ut i allt större utsträckning så verkar det vara fallet)


Jo och det innebär ju inte bara lägre personalkostnader, det blir ju mindre av det monotoma kassajobbet också vilket är en nog så stor fördel.

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:45
Det kommer ju bara att bli de stora affärerna som överlever, de som har råd att införa självscanning.


Fast tror ni inte det kommer i mindre butiker också? Teknik blir bara billigare och billigare hela tiden.

Frågan är om det inte snart kommer butiker (eller finns det redan?) helt utan vanliga kassor där allt måste självscannas?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: agnetasch skrivet 2009-10-18 11:45
Jag tycker det är lite tråkigt att det alltid är pengarna som styr. Det blir ju servicen som blir lidande o kanske kvaliten. Är det någon som minns när man kunde fråga personalen i en butik om något? Nu får man gå in i fikarummet för att kanske hitta någon. Förr kunde man klaga o fråga efter saker hos någon som hade ansvar för grejerna, någon som kunde rätta till, ändra o förhoppningsvis göra butiken bättre.
Det kommer ju bara att bli de stora affärerna som överlever, de som har råd att införa självscanning. De mindre dör ut o vi gnäller att det inte finns några mysiga specialaffärer kvar. Tacka sjutton för det; vem har råd att driva en sån när alla åker till SuperduperLivs o köper inplastat kött o transfettskakor.
Men som inkörsport till att handla på nätet är SuperDuperLivs suverän; det kan gå jättefort att handla, du kan inte känna eller lukta på maten, du kan inte få den vikt du vill, här gäller standardförpackningar o du får trycka på knappar av hjärtans lust.

Summan av kardemumman, vi får de affärer vi förtjänar inte de vi önskar ;D


Jag tycker mig snarare se en accelererande polarisering vad gäller matintresse och var man handlar. Vi som är intresserade (ibland nästan sjukligt intresserade) av mat är betydligt mer benägna att söka upp ställen med bättre service och produkter. Jag handlar så mycket jag kan i specialbutiker (ost, kött, bröd, etniska affärer) och köper nästan bara standardprodukter i livsmedelsaffärer. Den mindre intresserade delen av befolkningen handlar så billigt som möjligt.

Jag tycker mycket om service och är beredd att betala extra för service och kunnande. Tyvärr är det nog så att om du är intresserad av mat och matlagning så har du redan en högre kunskapsnivå än 90% av dem som faktiskt jobbar i en livsmedelsbutik. Det är dåligt betalt att jobba i livsmedelsbutik och om du har goda kunskaper kan du förmodligen få bättre avkastning på den någon annanstans. Det finns undantag - såsom Annika Billing som skriver på Taffel.se och som har en fin ICA-butik i Lund - men de är undantag.

Min far var handlare och jag har jobbat mycket i livsmedelsbutik. Jag kan inte minnas att det var någon jag jobbade med som var särskilt intresserade av mat. Det är bara ett jobb för de flesta.

Vi får helt enkelt de butiker som efterfrågas. Mindre och dyrare specialbutiker för de intresserade som är beredda att betala mer för kvalitet och kunnande samt större, billigare och mer automatiserade butiker för dem som är mindre intresserade.

Vad gäller snabbköpskassörskor så ser jag inte att de tillför något som helst värde för mig som kund. Efter att streckkoderna infördes så har de reducerats till att dra streckkoderna framför en streckkodsläsare. Knappast värdeskapande för någon och dessutom ett monotont och tråkigt arbete.

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-19 11:01
Fast tror ni inte det kommer i mindre butiker också? Teknik blir bara billigare och billigare hela tiden.

Frågan är om det inte snart kommer butiker (eller finns det redan?) helt utan vanliga kassor där allt måste självscannas?


Det är nog en tidsfråga. Men i mindre butiker är det tveksamt om det är lönsamt. Man behöver en viss övervakning av självscanningskassorna för att reducera stölder och i mindre butiker kan man då nästan lika gärna ha kassörskor.

Andreas

Citat från: jelvis skrivet 2009-10-20 21:28
Men i mindre butiker är det tveksamt om det är lönsamt. Man behöver en viss övervakning av självscanningskassorna för att reducera stölder och i mindre butiker kan man då nästan lika gärna ha kassörskor.


Inte går det väl en person till att övervaka en självscanningkassa, handlar det inte snarare om en person på kanske i snitt 3-4 kassor? Dessutom satsas det ju mer och mer på kameraövervakning.

Men visst, kostar gör det en hel del, speciellt handenheterna är rejält dyrare än jag trodde, vad är det egentligen som gör dem så dyra, de innehåller väl inget märkvärdigt?  "Kostnad: 50 000 kronor [själva kassan], med kontantbetalningsmöjlighet 150 000 kronor, en pistol kostar 10 000 kronor" http://trelleborgsallehanda.se/ekonomi/article558038/Matbutiker-later-kunderna-gora-jobbet.html

Vad är snittårslönen för kassapersonal?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-21 12:52
Inte går det väl en person till att övervaka en självscanningkassa, handlar det inte snarare om en person på kanske i snitt 3-4 kassor? Dessutom satsas det ju mer och mer på kameraövervakning.


Det beror på hur du definierar "mindre butiker". För min del är mindre butiker ett snabbköp med två-tre kassor om man ska ha övervakning så behöver man ändå ett par anställda som hanterar det. Övervakningen måste ju också bytas av.

Enligt den här lilla notisen i "Dagens Handel" så är snittlönen i detaljhandeln 117:-/h.

På företaget jag jobbar på så räknar man med schablonen 113h/månad. 117*113*12 = 158 652 /år.

crlhrv

158 652 är arbetstagarens bruttolön, tillkommer gör arbetsgivareavgifter på ca. 32 %.

158 652 x 1.32 = 209 420 kr i kostnadsbesparing för arbetsgivaren per "intjänad" tjänst pga. självscanning.
säg att 1 person kan övervaka 4 kassor och att han har samma snittlön som ovan. det ger arbetsgivaren en årlig besparing på ca. 628 260 kr (minus inköps- och driftkostnad av självscanningskassorna).

köper affärerna kassorna eller leasar man dem istället?

på Willys i Mölndal har dom 8 st självscanningskassor och igår när jag handlade där så var det 1 person som övervakade.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

jelvis

Citera
158 652 är arbetstagarens bruttolön, tillkommer gör arbetsgivareavgifter på ca. 32 %.

158 652 x 1.32 = 209 420 kr i kostnadsbesparing för arbetsgivaren per "intjänad" tjänst pga. självscanning.
säg att 1 person kan övervaka 4 kassor och att han har samma snittlön som ovan. det ger arbetsgivaren en årlig besparing på ca. 628 260 kr (minus inköps- och driftkostnad av självscanningskassorna).


Ah, glömde arbetsgivaravgifterna. Det tillkommer nog en del andra personalkostnader också såsom utbildning (hur mycket det nu är för kassapersonal), arbetskläder och liknande.

Citera
på Willys i Mölndal har dom 8 st självscanningskassor och igår när jag handlade där så var det 1 person som övervakade.


Det blir en rätt hyfsad besparing.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal