Fondue på restaurang?

Startat av Sofia, 2010-10-12 15:15

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Är det en bra idé att äta fondue på restaurang?

Har aldrig testat, men det verkar mysigt och mumsigt tycker jag. Men det kanske mest är osigt och fantasilöst?? Vad får man egentligen, och är det så gott och gemytligt som jag tror att det är? Spelar det roll vart man går eller är det fondue som fondue?

Filippa

Ja, jag har bara provat ett ställe i Stockholm, det är ju inte så himla vanligt med Fondue på restaurang. Fondueboden på Kungsholmen har olika fonduer att erbjuda, jag har inte provat alla men det vi åt var rikligt, gott och rätt kul att sitta och pilla.

Hasse

Jag har ätit köttfondue på krogen några gånger. Även om det kan vara mysigt att pilla med, är det inget jag längtar efter.

Det har serverats små bitar av kött, några olika såser, pommes och sallad. Det har hänt att det inte varit olja i grytan utan buljong, vilket resulterar i kokta, trista, grå köttbitar. Jag vill ha köttet brynt, men ändå rosa i mitten! Men enligt personalen klagade gästerna på oset från den heta oljan, och det var anledningen till att man bytte ut den.

Sofia

Hmm, ja det verkar ju fegt att köra fondue med buljong. Antingen får man väl stå upp för sitt os eller lägga ner fonduen helt och hållet. 

Krista


Andreas

Hur håller de oljan varm vid rätt temperatur på restaurang, brukar det vara värmeljus eller har de nån mer avancerad utrustning?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Man brukar nog ha en spritbrännare. De värmer ordentligt och lågan går att reglera.

vilsjin

Citat från: Hasse skrivet 2010-10-13 18:17
Jag har ätit köttfondue på krogen några gånger. Även om det kan vara mysigt att pilla med, är det inget jag längtar efter.

Det har serverats små bitar av kött, några olika såser, pommes och sallad. Det har hänt att det inte varit olja i grytan utan buljong, vilket resulterar i kokta, trista, grå köttbitar. Jag vill ha köttet brynt, men ändå rosa i mitten! Men enligt personalen klagade gästerna på oset från den heta oljan, och det var anledningen till att man bytte ut den.

Jag vann en fonduemiddag på en Quiz och blev grymt besviken. Det var just buljong i grytorna så det enda som gick att äta med behållning var såserna och brödet.
Den angav just oset som skälet att de mönstrat ut oljan. Då borde de snarare mönstrat bort begreppet fondue och kallat det hela taskigt kokt kött i buljong.
Riktig fondue är däremot riktigt gott.

agnetasch

Jag deltog i en fondueafton i Österrike för flera år sedan. Alla i den stora matsalen åt kött- o oljefondue, säkert hundra personer o det förekom INGET SOM HELST OSANDE Vad kunde den restaurangpersonalen som dagens svenska restaurangpersonal inte kan ???

Hasse

Är det inte de svenska restauranggästerna som är pjoskiga då? Det svaga os, som man möjligen kan känna om man stoppar näsan ovanför grytan, får man väl tåla, eller låta bli att välja en fonduerestaurang?

Andreas

Osar det kanske väldigt lite om man har nån viss sorts olja och "rätt" (vilken det nu är) temperatur på den?
Den som inte frågar får inga svar.

David

Fondue Chinoise (Kinesisk fondue) görs på buljong. Gjorde det mycket i min familj när jag var liten - blir en helt otroligt god buljong att dricka dagen efter. Finns även en variant som heter Eldgryta (hu? gu?) där man använder buljong.

Tror nog inte ni skall hacka på buljongen, tror snarare att det är valet av råvaror som ställer till det för er!

Jättetunna strimmor av entrecote, gambas, kräftor, hummerbitar, musslor, etc - helt sjukt gott i en Chinoise.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal