Fler bordsdrycker på restaurangbordet

Startat av danielmalm, 2009-08-18 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

danielmalm

Varför glömmer så många restauranger att satsa på bra alkoholfria bordsdrycker när de skapar sina menyer? Om man inte är förtjust i läsk och tycker att det är tråkigt med vatten till en påkostad middag finns det ju knappt några alternativ kvar.

Jag skulle i alla fall rekommendera en restaurang till mina vänner om den kunde bjuda på sin hemgjorda barley water eller bara något så enkelt som hemmagjort iste.

När jag ändå är inne på detta ämne så vore det jattekul om ni hade några tips på enkla och uppfriskande bordsdrycker. Jamie Oliver gjorde någon dryck med ingefära som verkade god. Någon som har receptet?

Andreas

Citat från: danielmalm skrivet 2009-08-18 22:14
Varför glömmer så många restauranger att satsa på bra alkoholfria bordsdrycker när de skapar sina menyer? Om man inte är förtjust i läsk och tycker att det är tråkigt med vatten till en påkostad middag finns det ju knappt några alternativ kvar.

Jag skulle i alla fall rekommendera en restaurang till mina vänner om den kunde bjuda på sin hemgjorda barley water eller bara något så enkelt som hemmagjort iste.

Bra poäng och rimligen borde det vara en hyfsat bra affär att kunna erbjuda spännande dryckesalternativ eftersom de borde kunna ta mer betalt än för något mer exklusivt "hemgjort" än för vanlig läske- eller mineralblask samt att tillverkningskostnaden för eget borde vara låg. Handlar det om att restaurangerna helt enkelt inte kommit på detta eller är efterfrågan alldeles för liten?

Jag kan knappast minnas att jag nånsin stött på nåt roligt hemgjort i matdryckesväg på restaurang, finns det överhuvud taget någon svensk restaurang som har det?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Min mamma dricker inte alkohol och det har gjort att jag tänker en hel del på detta. Restauranger är en sak men även bjudningar hemma hos folk brukar vara ganska fattiga. Jag har gjort det till en grej att vara extra noga med detta och har alltid flera alternativ. Till att börja med kan man köpa alkoholfritt vin om man tycker att det är okej. Mamma som inte dricker vanligt vin gör ju ingen jämförelse och gillar verkligen smaken. Därtill finns det idag ett antal trevliga drycker av läsktyp men med helt annan karaktär. Lychedricka, asiatiska kolsyrade drycker, iste och mycket mer. Ginger ale fungerar också bra tycker jag. Om man vill rikta in sig på juicer finns det fin blåbär, frisk grape och mycket, mycket mer. Om man tycker att en läsk eller en juice är lite söt kan man blanda med lite club soda och sätta lite drinkprägel på det. Systembolaget har en riktigt bra cider utan alkohol och även helt alkoholfritt öl.

Förresten! Man ska inte underskatta frisk, hemgjord rabarber, älggräs eller flädersaft. Lägg i en skiva citron och ett par isbitar!
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2009-08-19 18:21
Lychedricka, asiatiska kolsyrade drycker
Vad är detta för spännande saker?

Mickan

Jag köper dem i butiker "thaistyle". De säljs ofta i färgglada, blommiga flaskor. Jag har även köpt på Kahls.
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Vad är rött, ris, rödbeta, mjölk eller salt?:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser