Lite kanel är aldrig fel! ;)

Startat av Tracey, 2007-07-13 14:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey


Kanel gör verkligen tillvaron så himla mycket trevligare! :)

Kanel är nog min klara favorit bland kryddor, och jag brukar strö det både lite här o där. Här kommer mina favorit-kaneltips:

-   Byt ut sylten o grädden till dina pannkakor mot en klick smör, lite socker och kanel - mumma!
-   Strö på lite kanel när du äter din banan, så blir den lite lyxigare och mer dessertlik (bra knep vid bantning!)
-   Förena nytta med nöje och stoppa lite kanel i din dammsugare, så sprids en trevlig väldoft i hemmet varje gång du dammsuger!
-   Strö lite kanel på din vaniljpudding, så blir den himmelskt god!
-   En kopp varm mjölk med kanel i är ett bra alternativ till ditt kvällste. (Komplettera gärna med en go filt o nån snaskig såpopera på TV:n...)
-   Testa o köp kaneltuggummin nästa gång du passerar någon amerikansk matavdelning. Kan fortfarande inte förstå att de inte blivit lika populära här borta som i USA!
-   Gör en kanelkräm av rumsvarmt smör, kanel o lite socker och bred på skorpor, om du plötsligt får oväntat besök och inte har något roligare att bjuda på till kaffet!
-   Kanelte från hälsokostaffären är ett jättegott alternativ till kaffe med kanel i

Någon som har flera goda kaneltips att dela med dig av? I så fall skulle jag bli jätteglad! :)

agnetasch

Kanel på filmjölk o semla med varm mjöl o kanel är väl för simpla förslag?Kanel på havregrynsgröt har jag blivit tipsad om men inte vågat prova.
Något som inte var gott var korvbröd med kanel som jag köpte i Grekland en gång.En annan äckelgrej köpte jag nu senast på Samos;buljongtärningar med smak av timjan,vitlök o kanel.Ingen höjdare.

agnetasch


Andreas

Tracey: Kul tips, föredrar du något speciellt fabrikat på kanel? (Höll på att skriva på kanelen. ;))

Kaneltuggummin lät lite småkonstigt, vad smakar de mer förutom kanel?

Agneta: nej det där med havregrynsgröten verkar äventyrligt - där är jag väldigt konservativ med lingonsylt och äppelmos. Vad använde du buljongtärningarna till?
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

Agneta: Ha ha, buljong med kanel i... Tjaa... Låter exotiskt, intressant o ehm... annorlunda...
Havregryn med kanel är inte alls dumt - för mig är det enda sättet att få ner havregrynsgröten på! (Lite skivad banan är åxå ett trevligt komplement.)

Andreas: På kanelen går det bra med vilket fabrikat som helst! ;) Har nog aldrig smakat någon kanel som jag inte tycker om. Vad gäller tuggummina så smakar de inte så värst mycket annat än kanel. Fast de är väldigt starka; det bränner nästan i munnen! :)

Anso

Havregrynsgröt gjord på mjölk med kanel i är mums. Man kan tillaga den med rårivet äpple i också (koka med). Äpplet river man i förväg och fryser in i en bull/kak-aluminiumform (funkar bra med banan också). Orginalreceptet som jag läste var nog med russin men det gillar jag inte så jag skippade det. Man kan ju göra den som vanligt med vatten men ta inte fel burk från hyllan för curry på havregrynsgröten är INTE gott.

Finns te med kanel och ingefära (equale fairtraide) som är mumsigt.

Andreas

Var tvungen att kolla upp detta med kaneltuggummi lite mer ifall man skulle få för sig att prova nångång.

Här går att köpa kaneltuggummi - 8 bitar för 15 kronor:
http://blobox.se/search.asp?page=1&method=search&alt=&sokfalt=kanel
(Även tandpetare med kanelsmak.)

Och här finns samma för 12 kronor:
http://shop.sivletto.com/system/search/product.asp?id=1071&q=kanel&;

Sen såg jag att Wrigley Big Red Cinnamon ska säljas hos Hemköp City och Gray's foodstore i Stockholm. (De sistnämnda har en webbshop http://www.grays.se/, men såg inget kanelsmakande tuggummi där - men ringer man dem kanske de kan leverera per post ändå.)

Och hmm med både Tracey och Anso propagerande för havregrynsgröt med kanel så kanske man måste prova det också. ;) När det gäller gröt så är det annars risgrynsgröt som är den givna kanelgröten för mig.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tandpetare med kanelsmak jaaaa!
Vad man inte ska använda kanelbuljongtärning till är skaldjurspasta.Den är redan full med smak av saffran o vitlök.Vet inte vad som for i mig när jag hävde ner kanelsmaken också.Periodiskt hjärnsläpp.

Andreas

Vad skulle egentligen kanelbuljongen över huvud taget kunna tänkas passa till?
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

Åååååh... Tandpetare med kanel..?! Det lät intressant, helt klart! Tack för tipset! :)

Kanelbuljong...? Hm... Nä, det tror jag faktiskt att jag skulle hoppa...  :-\

Pite-Långnäs

När min mormor tog fram "fjolårets" lingonsylt kokade hon upp den på nytt med en KANELSTÅNG.
Kan rekomenderas även på årets lingon.
Jag brukar låta kanelstången ligga kvar i syltburken.
Den ger mer smak ju längre den får ligga.

kryddburken

Kanel ÄR en häftig krydda!
Jag tillsätter ofta en tsk kanel i bryggkaffet, det blir jättegott!

Dotter på 4år tjuver mina kanelstänger och lägger i sin byrålåda bland sina kläder, hon säger att "då luktar kläderna kanelbullar mamma"! *S*


agnetasch

Jag tror man kan använda kanelbuljongen till en kraftig, välkryddad köttgryta där den bara kompletterar med sin smak,inte dominerar.Jag ska testa med nån älggryta i höst.

agnetasch

Tog en Arla-broschyr i butiken häromdagen.I den finns ett recept på scones med KANELSMÖR:
75 g rumsvarmt smör
1 tsk malen kanel
!,5 msk honung
Rör ihop detta o bred på varma scones  :P

Tracey

Vi har precis suttit o myst här en stund med nybakade scones med kanelsmör. Tack så jättemycket för tipset, Agneta - det var delikat!! *mumsa, mumsa*  :)

Anne

Jag gillar lite kanel i köttfärssåsen - jättegott.
Anne's Food - min matblogg

Milla

Ny som jag är så kommer jag med inlägg så där ett år i efterhand - tyckte denna tråd var jätte intressant då även jag är kanel älskare.

Kanelflarn till efterrätt med glass är mkt gott.
Sen måset jag alltid lägga i en kanelstång när jag kokar äpplekräm eller strö på kanel på äpplena när jag gör äpplepaj.
Och så gillar jag äpple och kanelte.
Samt stekta bananer (i stekpanna) med honung och kanel.
Finns även köttbullar med kanel i - tror de är turkiska - med någon tomatsås till. Tyvärr har jag tappat bort receptet.

Hasse

Detta var en kul tråd som jag har missat helt! Milla, så bra att du hittade den!

Kaneltuggummi marknadsfördes hårt i början av sjuttiotalet, om jag minns någorlunda rätt. Men de blev inte långvariga i butikerna, utan försvann efter något halvår, eller så. Synd, för jag tyckte om dem.

Jag kan inte minnas att jag har använt kanel i matlagning någon gång, förutom att strö på risgrynsgröt, förstås. Men kanel är en läcker krydda och jag blir vansinnigt sugen på att prova i en gryta eller sås. Kanel och chili, kan det vara något? Vitlök? Jag skulle bli jätteglad för ett recept på en het gryta med kanel. (Men utan banan!)

annamaria

Hasse: här är ett gott kyckliggryte-recept med kanel och frukter i - dock ingen banan  ;D

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/12/julig-kyckling-gryta.html

Hasse

Annamaria, tack för ett snabbt svar! Kanel, kardemumma och saffran låter spännande!

Men nu tillhör ju jag den skara som inte är så förtjust i frukt i maten. Så jag får väl tillägga: Ingen banan och ingen annan frukt heller.  :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal