Vilken sax?

Startat av joakimc, 2010-10-02 23:24

Föregående ämne - Nästa ämne

joakimc

Nån som kan rekommendera en bra kökssax? Estetik är väldigt viktigt då den ska hänga på magnetlisten så orangea Fiskars eller liknande går bort. Om man nu får komma med önskemål ska den helst vara delbar också.

vilsjin


vilsjin


Rob

Murray Carter har borjat importera saxar fran Japan... Kanske nagot intressant?

http://www.cartercutlery.com/japanese-knives/imported-shears-scissors

joakimc

Undra om det är samma underleveranör som producerar samma sax till alla märken. Wustof har också flera som är nära på identiska med dessa.

http://www.wusthof.com/desktopdefault.aspx/tabid-147/52_view-389/categories-389

Andreas

Citat från: joakimc skrivet 2010-10-02 23:24
Om man nu får komma med önskemål ska den helst vara delbar också.


Vad är fördelen med det?
Den som inte frågar får inga svar.

joakimc


Andreas

Ah det förstås, jag tänkte att det kanske hade något med slipning att göra.

Men blir det inte lätt strul med mekanismen för att ta isär saxen då, att saxen börjar glappa och så? Finns olika isärtagningsmekanismer som är mer och mindre bra?
Den som inte frågar får inga svar.

joakimc

Citat från: Andreas skrivet 2010-10-09 10:45
Men blir det inte lätt strul med mekanismen för att ta isär saxen då, att saxen börjar glappa och så? Finns olika isärtagningsmekanismer som är mer och mindre bra?

Bra fråga som jag inte kan svara på. Jag ska se om jag kan inhandla en delbar sax idag och så får jag väl dela med mig av erfarenheterna efter en tid.

Andreas

Ja gör gärna det!

En annan fråga: vad ska man titta efter för stålkvalitét när det gäller saxar?
Den som inte frågar får inga svar.

joakimc

Det blev en delbar sax från OXO, 250kr i butik. Klippet känns mycket bra men jag återkommer med en användarrapport. Tyvärr fick jag göra avkall på ett av mina kriterier; estetiken. Det var lite synd för särskilt vacker är den inte. http://www.oxo.com/p-433-kitchen-herb-scissors.aspx

Andreas

Men den ser robust ut och verkar ha rejält och bekvämt grepp!(?) Står dock inget om stålsort/stålkvalitet vad jag kan se, bara "Hardened Stainless steel blades", men folk kanske inte brukar diskutera stål när det gäller saxar? Vilket i och för sig vore lite konstigt för en sax kan ju användas nog så mycket som en kniv.
Den som inte frågar får inga svar.

joakimc

Jag tycker också att det är lite synd att det inte går att hitta nåt om stålkvalitén. Efter bara ett par dagars användande är jag hittils väldigt nöjd med den. Den är också väldigt lätt att ta isär och det känns inte som om mekanismen kommer att slitas ut och börja glappa i första taget. Återstår att se hur den fungerar under längre tid.

Karl Erik Schough

Naturligtvis kolstål. Ju äldre dess bättre. På en av mina gamla skolor i Göteborg hade fröknarna bestämt sig för att köpa in nya saxar.(oranga plasthandtag). Jag lyckades ta hem de gamla innan sopbilen kom. Med ett saxslipningsverktyg till min T-k äger jag nu ett stort antal av saxar som aldrig mer kommer att tillverkas. Jag skänker bort i julklapp till mina vänner men de har inte riktigt fattat finessen. Inte ens min fru!!!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal