Felriktad reklam

Startat av Skogis, 2015-01-06 11:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Lite drygt är det att få medlemsutskicket från Coop.
Jo jag köpte en burk rödbetor under förra inköpsperioden, men jag är inte intresserad av att köpa en till med 20% rabatt redan nu. Känns inte bra att dom har så bra koll på vad jag handlar, men lat som jag är fortsätter jag att handla på shopexpress. Skulle gissa att det är likadant på andra butikskedjor.

Egentligen samma sak på nätet.
Köpte en ugn på tretti.se, det tog nog 2 månader innan reklamen som poppar upp på var och varannan sida om att jag skulle köpa en ugn på tretti tog slut. Där har dom inte koll på att jag köpt en?

Riktad reklam är nog intressant för företagen, men borde dom inte sikta bättre?

webguide

Riktad reklam är inte bara intressant för företag, det är dessutom lönsamt, annars skulle de inte betala för det.
I fallet 30 så vet inte reklamfunktionen att du har köpt en ugn, däremot vet den att du har tittat på en ugn och kan visa reklam för just ugnar. Det är en mycket effektiv metod som kallas för retargeting.

agnetasch

ICA´s riktade reklam tycker jag är fantastisk. Dom verkar veta precis när jag gjort slut på mina favoritvaror. En vacker dag behöver jag inte göra någon inköpslista när jag ska handla, det är bara att åka till affären o (Gud förbjude) få en lista vid ingången :-\

webguide

Ja det finns fördelar med tekniken, det är klart att nackdelarna är att man blir spårad hela tiden och att företag har koll på vad man gör och vem man är )mycket, mycket bättre koll än vad många tror). Google vet t.ex. väldigt väldigt mycket mer om dig än vad du själv tror.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal