Din bästa hemlagade potatissallad?

Startat av Andreas, 2008-06-05 13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Om inte alltför länge börjar det komma ordentligt med färskpotatis och nåt som verkligen verkligen är jättegott då är hemgjord potatissallad. Jag har ett par tre stycken jag brukar göra men vill ha fler ideer så därför - har nån av er ett recept på god potatissallad så dela hemskt gärna med er i denna tråd!
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Här kommer min variant jag ofta gör när vi har grillgäster! Supergod!!

ca 6-8 pers (nu räknar vi hungriga vuxna)
Det här behöver du :
ca 2 kilo nypotatis
5 dl gräddfil
2 dl creme fraiché
1 kruka dill
1 purjolök
2 rödlök
1 gul lök
1 burk kapris
1 msk kapris-spad
Grovmalen svartpeppar
Salt & Cayennepeppar

GÖR SÅHÄR :
Koka nypotatisen i saltat vatten. Ställ undan o låt svalna. Rör ihop salladskrämen i en STOR bunke, gräddfil + creme fraiché + finhackad dill + lök (röd/gul/purjo) + kapris och lite av spadet. Krydda efter behag och smaka av. Blanda sedan i potatisen delad i lagom stora bitar, ej för smått, vänd om allting i bunken så krämen blandar sig väl med potatisen. Häll upp potatissalladen på ett fat & servera till grillat kött eller kyckling! Supergott & väl beprövat!


http://kryddburken.wordpress.com/2007/04/15/potatissallad/

Hasse

2008-06-05 20:47 #2 Last Edit: 2008-06-05 21:19 by Hasse
Kokt, kall färskpotatis med pesto är kanongott!

Pesto görs på färsk basilika, pinjenötter, olivolja, parmesan, vitlök och salt som mixas ihop med matberedarens kniv.

kryddburken

Hasse!
Pestovarianten är supergod den har jag ätit några få tillfällen till fisk! riktigt gott!
Har du en receptskiss möjligtvis? Eller blandar du bara med lagom mängd pesto helt enkelt?

Hasse

Pestopotatis har jag bara gjort "på känn", så något recept vågar jag inte presentera.

Peston gör jag på en kruka basilika och mixar med övriga ingredienser efter eget tycke. Rör sedan ner detta i "lagom" mängd potatis så att varje potatis får åtminstone lite pesto på sig. Tyvärr kan jag inte ge några exakta mått.    :-\

kryddburken

Hasse!
Att göra på känn är nog en så bra skiss! "lite lagom mängd" brukar funka trots allt! :-)
basilika + pinjenötter + olivolja + parmesan + vitlök + salt! Ska ge mig på detta vid tillfälle!

Tack!

bryggens

Kom gärna med recept som inte är så feta som köpesallader brukar vara.
Pestovarianten verkar bra .

Kari

2008-06-06 09:10 #7 Last Edit: 2008-06-06 09:14 by elka
Här kommer en lite smalare P-sallad, Bryggens & alla andra!

Dag 1: Koka alldeles för mycket potatis, färsk eller vanlig, med skalen på. Ät upp hälften till middag. Den andra halvan låter Du svalna och kör in dom i kylen över natten.

Dag 2: Köp en hink turkisk eller grekisk matlagnings yoghurt ca 10%. Ta ca 1-2dl av yoghurten i en stor skål, skär mycket rödlök i smala "månar eller kanoter", hacka vitlök, salta, sockra, peppra. Ev gräslök. Blanda ordentligt.
Skala potatisen och skiva 5-7mm tjocka, lägg i potatisen några skivor åt gången och rör om så att varje skiva får av kletet. Öka mängden yoghurt och potatis till Du är nöjd. Smaka av med mer salt och peppar.
Ställ nu in skålen plastad i kylen och vänta minst ett dygn.

Dag 3: Rör om, smaka av. Garnera med lite mer rödlöks "bågar" eller tunna strimlor av en söt chili eller snackpaprika. Njut! ;D

Dag 4: Om det finns kvar P-sallad så är den ännu godare idag!

Dag 5: Gör en sats till och ställ in i kylen och vänta till dag 8. För vid det här laget vet Du och alla nära och kära att den är godast då!

Mängden yoghurt är upp till var och en men jag tycker den blir godast med lite lite bara, precis att det blir kladdigt. Gillar när man ser vad det är man äter.. ;)

--

Om man inte tål mjölkprodukter eller inte gillar yoghurt så blir den fin fin med olivolja och något stänk vinäger. En söt/grov senap kan göra under i lagom mängd å!

annamaria

Jag lämnade visst recept på min potatisallad i middagtråden...den får hamna här också. På bilden serveras grillad fläskfilé till.

Anna Marias hemgjorda  Potatissallad

Ca 7 fasta potatisar
2 burkar creme fraiche
2 dl löst vispad grädde
3-5msk majonnäs
salt
strösocker (efter smak ca. 3msk)
1 äpple
2 gula lökar
1 knippe gräslök
grovkrossad svartpeppar

Koka potatisen med skal för bäst resultat, det går dock att skala de innan om man så vill... Låt svalna. Skär potatisen i bitar - centimeter stora.
Blanda creme fraiche, grädde, majonnäs, skalat och finhackat äpple, finhackad gul lök, klippt gräslök, salt, vitpeppar, socker.
Blanda ner potatisen. Smaka av, tillsätt ev. mer av något. Krydda över svartpeppar.
Potatissalladen görs med fördel dagen innan. Smakar dock bra efter 2-3 timmar i kylen. Om salladen känns torr efter tiden i kylskåpet - tillsätt extra creme fraiche eller grädde. Salladen ska ej vara torr!


Erika

Här kommer receptet till en potatissallad som min mamma brukar göra.

1½ kg potatis
300 gr fetaost
2 små rödlökar
2 dl svarta oliver
1 knippa persilja

dressing:
3 msk olivolja
1 tärning grönsaksbuljong
1 dl hett vatten
1 pressad vitlöksklyfta
2 msk pressad citron
2 krm svartpeppar
1 tsk salt
2 tsk oregano

Koka potatisen och skiva den medan den fortfarande är varm.

Lös upp buljongtärningen i det heta vattnet. (jag använder oftast buljongpulver, men det beror ju på vad man har hemma.) blanda ned resten av ingredienserna till dressingen.

Slå dressingen över potatisen, låt svalna något. Tillsätt rödlök i halvmånar, fetaost i tärningar, oliver och persilja. Låt dra ett tag. Ät och njut.

agnetasch

Får man vara med o ge förslag på halv-hemmagjorda potatissallader? Arla har ett recept på en enkel potatissallad som bygger på en av deras kalla såser. Nu har dom nya såser som man kan leka med; Ginger&Rosemary (ingefära o rosmarin) Chili Lime o Lovely Lemon (mild citronsmak)
Arlas enkla potatissallad 4 port
1 kg färskpotatis
1 färsk lök
2 1/2 dl kall sås, vitlök & gräslök(eller annan smak)
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
Koka potatisen. Skala och skiva löken. Skär potatisen i bitar och låt den svalna. Blanda potatisen med lök, kall sås, salt och peppar.

Kari

Klart man får Agnetasch! ;D

Har man riktigt brådis finns det ju potatis som är kokt och tärnad i affären.. ;)

Mimmi


Filippa

Nån som har ett recept på potatissallad på tyskt vis - med senapssmak ? Många laktointoleranta kompisar gör det lite mer omständligt här i världen.

crlhrv

filippa: det funkar utmärkt att göra en senapsvinegrette och hälla över nykokt färskpotatis.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Filippa: jag är själv laktosintolerant och det går alldeles utmärkt att göra min potatisallad (se ovan) helt laktosfri - om man vill. Helt laktosfria produkter finns - både grädde och creme fraiche. Gör samma till alla - de laktosfria produkterna smakar likadant som vanliga.

fröken_unni

En absolut favorit inför midsommerbuffén är nubbesalladen på rödlök, purjo, majonnäs, gräddfil, dill, sill, etc, och förstås potatis. Har inte receptet här men det är en potatissallad jag inte klarar mig utan på fredag ;)

annamaria


mani75

Brukar göra denna:

Kall nypotatis
Rödlök
Salladslök
Gul/röd eller orange paprika
Hackad dill och persilja
Skivade kalla sommarmorötter
Spenatblad
Knaperstekt bacon
Ugnsbakade cherrytomater (halvera, strö över socker, salt, pappar, timjan, olivolja. 150 grader i ca 30 min.

Sen vispar jag en dressing på vanlig senap, skånsk senap, dijon, lite olja samt vatten. Salta och peppra salladen. Låt stå och dra ett par timmar om det går. Man kan göra den dagen innan men ta då i spenaten innan servering.

Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

Mimmi

En enkel och jättegod variant på potatissallad som blev till efter lite plock i köksträdgården. Perfekt sommarmat!

http://mimmismat.wordpress.com/2008/08/02/potatissallad-med-bacon-och-spenat/

Rookie-T

någonting jag gjorde i början av sommaren till mig och tjejen var en Potatissallad (dock lite omständig kanske)

Chili
Gräslök
salladslök
potatis (såååå klart)
Avokado
Creme Fraice
ruccola eller bladspenat om så önskas.

Blanda samman i lämpliga bitar. och njut tillsammans med, Nja firre skulle väll vara trevligt.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Kari

2010-01-04 17:32 #21 Last Edit: 2010-01-04 18:05 by Kari
Varm eller i alla fall ljummen potatissallad är ett enkelt sätt att lyxa till vanlig potatis med enkla medel. I det här fallet har jag pimpat till det ytterligare med kantareller och trattkantareller.
http://receptomaten.blogspot.com/2010/01/varm-potatissallad-deluxe.html


danielstahl

Jag brukar göra en ljummen sallad som passar bra med olika rotfrukter potatis och morötter, http://copparules.wordpress.com/2009/11/28/ljummen-sallad-med-rotfrukter/

JesperB

Den jag gillar mest är utan majonäs och gräddfil.

Brukar använda en dijonsenaps vinaigrette som toppas med lite granna Balsamico, använd gärna mkt olivolja, men inte enbart och slå över kall eller varm potatis. Toppas kan ju göras med allt, men det jag brukar använda är:
Kapris
rödlök
halverade cocktailtomater
calamati oliver
gräslök/persilja/eller även dill.

Hoppas nån får lite ideer av detta och kom ihåg: det är bara fantasin som behövs ;)

Sara W

Jag gör två varianter varav den första är den som helt klart är vanligast.

Potatis, helst färskpotatis
Rödlök
Kapris
Fetaost
Rädisor
Dressing på rapsolja, balsamvinäger, dijonsenap, svartpeppar och salt.
Ibland strimlade sockerärter, ibland hastigt förvällda bondbönor som tillägg. Gärna en näve färsk hackad gräslök också.

Variant nummer 2 består av:

Färskpotatis
Gräddfil
En klick majonnäs
Dijonsenap
Strimlade sockerärter
Purjolök
Cocktailkapris
Dill
Gräslök

Den smakar inte så mycket av gräddfil och majonnäs utan mest lite fräscht och ser väldigt fräsch ut med allt det gröna.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal