Hur steka i en rostfri stekpanna ?

Startat av rbiake, 2021-09-21 21:11

Föregående ämne - Nästa ämne

rbiake

För mer än ett år sedan köpte jag en stekpanna på IKEA. Rostfri, undan någon beläggning. Det är en mycket snygg stekpanna. Gedigen, välgjord. Top quality....

Men... allt bränner fast. Det man steker måste bada i fett, och man måste hela tiden bevaka pannan. När jag steker kycklinglårfile bränner allt fast. Det blir en beläggning i pannan som, nästan, kräver "hammare och huggmejsel" för att få bort.

Gör jag fel, eller är det så det funkar med en beläggningsfri stekpanna ?

hostan

Jag har stekpannor i kolstål som inte heller är behandlade och dom ska man förbereda genom att värma upp typ en halv centimeter matolja i innan man använder dom första gången. Då får de som en beläggning som sedan blir bättre ju mer man använder pannan. Sen ska man undvika att diska pannorna med diskmedel för då försvinner beläggning. Man ska också smörja in dom med olja lite då och då efter att man har gjort rent dom.
Skulle helst bo permanent i www.wienösterrike.se eller www.berlintyskland.se om jag fick välja.

rbiake

Jag tycker att jag prövat allt möjligt. Olika pannor med beläggning. En dyr Wollpanna, en Fiskars med 5-beläggning, en rostfri IKEA-PANNA. Allt möjligt. Ingen stekpanna har blivit överhettad, påstår jag. Min Fiskars ser fin ut i beläggningen, men det bränner fast så in i h-vete, om inte pannan badar i fett. Jag har funderat på kolstål. Är det sista chansen ?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal