Göteborg: Ec2 Thai

Startat av crlhrv, 2007-09-20 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Om man är ute efter lunch skulle det antagligen ta två veckor att beta av alla restauranger längs lilla Nordenskiöldsgatan och enligt Göteborgs-Posten ligger här några av Göteborgs bästa pastarestauranger. Men vi stod emot impulserna att prova några de italienska restaurangerna (läs: dom var proppfulla, vi fick vända i dörren) och istället ställde vi in siktet på Ec2 och thailändsk mat.

I den lilla lokalen får kanske 25 sittande plats samtidigt, även här var det fullt när vi kom in men personalen var snabba med att köra bort ett par som ätit klart. Bra för oss, men hur skulle vi reagera om det var vi som blev utkörda? Luncherbjudandet kostade 59 kronor och inkluderade fem olika rätter, ris och kaffe med kaka efter maten - alltså mer eller mindre thairestaurangstandard.

Maten smakade precis som thailändsk lunchbuffé brukar smaka men kanske något tuffare kryddad. Någon i sällskapet tyckte att kycklingen i kokos var alldeles för stark, vilket passade mig utmärkt. De stekta grönsakerna saknade däremot kryddning och var alldeles för intetsägande. Det ska inte stickas under stol med att en thaibuffé brukar alltid ge valuta för pengarna, det är gott och man blir riktigt mätt till ett bra pris.

Ett plus är att valfri läsk/lättöl också ingick i priset, något man ofta brukar få betala extra för. Den lilla lokalen gör att det inte blir för stökigt och skrikigt. En direkt känsla när man kom in var också att allting kändes ordnat och rent. En rolig detalj var de udda besticken men ett minus för att det inte fanns pinnar.

Vi hade turen att komma precis efter den värsta lunchrusningen och undvek därför också att bli bortkörda medan vi knäppte upp byxknappen och knaprade i oss ytterligare en kaka - det gäller att passa på!

Helhetsbetyg: 3/5
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anso

Jag vet en del som inte gillar att bli utkörda, men jag tycker det hör till god ton att förflytta sin rumpa till ett cafe om man vill långsitta på lunchen om man nu valt en restaurang med många besökare... Kan ju bero på att det oftast är jag som väntar på en plats ;)

Andreas

"Ec2 Thai" ska det läsas som lätt-att-äta-Thaimat eller betyder det nåt annat?

"ett minus för att det inte fanns pinnar" - äter man med pinnar i Thailand?

Sen det här med att bli "utkörd", det beror på lite hur bryskt eller trevligt det sker - själv ordet utkörd låter det ganska hårt och finesslöst, var det så?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: jag har faktiskt inte reflekterat över hur det ska uttalas, men det är ju möjligt att det ska vara "Easy 2 thai" (rent spontant trodde jag att det hade något med E=mc2 att göra haha men det var ju kanske lite långsökt..)

Appropå pinnar så vet jag inte faktiskt inte om de använder det eller inte.. men jag tycker ändå att det skulle finnas om man vill använda det.

Utkörandet var inte speciellt bryskt, hon verkade mest påpeka att det fanns väntande gäster och de verkade acceptera det.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

När thailändare äter med pinnar kombinerar man oftast med en sked till. Skeden ser ut som en kinesisk sked som man ibland får när man äter soppa på china-restaurang.
Den kinesiska skeden är för det mesta keramisk medan den Thailänska är gjord i rosrfritt stål.
Pinnarna använder man för att plocka upp nudlarna eller köttet med när man äter nudelsoppa, och skeden för att äta buljongen.
Men om man äter på en finare restaurang i Thailand så får man oftast sked och gaffel som redskap.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal