Vad står slow food-rörelsen för och bör man stödja den?

Startat av roffekock, 2007-09-28 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Jag vet inte hur utbredd kunskapen om detta ämne är egentligen. Men jag anser nog att det är värt att sätta sig in det.
http://www.slowfood.se/ 8)
Matforum är bäst

agnetasch

Precis som det var förr alltså, bortsett från rättvisekravet.
(Lite intressant att se att de har sakeprovning i Stockholm. Närodlat?)

roffekock

Jag har inte så stor koll på vad som var för. Jag har sett till grundtanken.
Och agneta allt har ju en början
Matforum är bäst

mums

Då är jag en " slowfoodare" , jag är alltid sist ätandes vid bordet, kan märka viss irritation hos de övriga. Skönt att veta att det är jag som är normal. ;D

agnetasch

Allt blir modernt, gång på gång, om o om igen. Det är ju trevligt när det är bra saker som är på modet som SlowFood. Bra bara så länge ingen skor sig på det.
mums:du kan inte äta lika långsamt som jag; jag har stora bulor i pannan eftersom jag somnar mellan tuggorna o slår huvudet i matbordet ;D

roffekock

Jag tycker att det är lite dåligt tryck i den här frågan är den av intresse för oss som älskar laga och äta mat. ???
Matforum är bäst

Andreas

Dåligt tryck säger du - men vad är egentligen själva frågan, vad är det man skall ta ställning till?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Matforum är bäst

kryddburken

Åh äntligen nåt som faller mig i filosofin!

Har aldrig hört talas om detta innan men allt som står skrivet sitter jag bara o nickar till! En punkt jag OFTA reagerat på är barnmatsedlarna på restauranger. Varför tror "dom" att barn BARA tycker om köttbullar & mos, pannkakor & sylt, hamburgare & pommes eller pizza??!

Min tjej tycker om fisk såsom rödspätta, en god köttbit, potatis, kokt som stekt, eller gratäng, skaldjur, vegetariskt & såser går också hem, men inte sjutton känns det mänskligt att beställa in en entrecõte med klyft för 159.- till en 5-åring!??

Nä, där sattes ni huvudet på spiken med slowfood, FRAM FÖR BARNPORTIONER AV RÄTTVIS MAT!! Det här tycker jag är extremt viktigt alltså. Vad ges det för signaler till våra barn??

Hemma äter vuxna som barn SAMMA mat, tycker man inte om har man (i vår familj iaf) smakat! Men inte sjutton lagar jag fettrik snabbmat till barnen & "fin" middag med grönsallad till mig & maken! Det här har jag klurat på mångt & länge & inte veta vart jag ska göra av mina funderingar men nu så!! *S* Tack Roffekock! Det här gillar jag!!

God mat, ren mat & RÄTTVIS mat... Jag är me i spelet! *S*

kryddburken

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-30 11:41
Det är ju trevligt när det är bra saker som är på modet som SlowFood. Bra bara så länge ingen skor sig på det.


Att slowfood är mode? Tycker jag inte! Tvärtom! Men det BORDE vara en kvalitétsnominering snarare bland branschfolket! Och att "sko" sig på slowfood hade jag gärna gjort som egen företagare med RIKTIGT gott samvete!

Andreas

Jag läser manifestet http://slowfood.client.svinto.com/data/4.asp men finner formuleringarna luddiga och halvsvamliga. Jag begriper ärligt talat inte riktigt vad det går ut på när jag läser det där.

Kan du förklara det hela kort och koncist Roffekock?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

kryddburken: ordet mode har ingen negativ laddning. Det är väl bra att slowfood är modernt o inte omodernt? Det var modernt för tio år sedan också med stor aktivitet bland producenter av ekologiskt, närproducerat, grossister o storköksfolk.Då bar inte vingarna men nu när vi får hjälp från utlandet går det kanske bättre (bara namnet slowfood har ju stor genomslagskraft)
Slowfood-ideén är god men är det tillräckligt många som tänker som du, att man kan göra sig en förtjänst för den goda saken skull, urholkas budskapet o det blir som vilken business som helst. Det blir som med kooperationen; det som skulle vara rättvist för alla har blivit samma skrot o korn som de gamla "utsugarna"
Lite OT; man talar sig varm för restaurangmat till barn,hur blir det med våra äldre, ska de också få "riktig" mat?

roffekock

Slow Food har en egen monter på Restaurangexpo i Sollentuna 26-27 september.
2006-09-25 14:21

Tid: 2006-09-26 - 2006-09-27
Plats:   Sollentunamässan

Restaurangexpo är en mässa för professionella matlagare. Regionala uppfödare och odlare, etablerade producenter och tillverkare ställer visar under två dagar sina produkter. Under de två dagarna anordnas debatter, föredrag och provsmakningar. Se www.restaurangexpo.se .

Slow Food har en egen monter på mässan. Från scen den 26 september kl.15.00 presenteras Slow Foods filosofi under rubriken Good, Clean and Fair. Samtidigt serverar samiska renskötarna smakprov i de fyra köken. Presidiaprojektet Suovas reninnanlår representeras på plats av tre av projektets elva producenterna nämligen Idre Ren, Lennart Blindh Ren AB och Arvidjaure Renslakteri.

För ytterligare information kontakta
Cristina Gaitan
cristina.gaitan@chello.se
tel: 08 638 77 88
Matforum är bäst

Anne

Just ja, förra året... då smakade jag faktiskt Suovas för första gången. Sen samarbetade SlowFood med Street och Eldrimner och var med på Smaklustfestivalen nu i början av hösten.
Anne's Food - min matblogg

roffekock

Denna sida är värd att läsa.Sakta men säkert går det framåt med Slow Food det är därför det heter så. ;D
http://www.slowfoodscania.com/index.htm
Läs om osten Boels blå som slagit oss alla med häpnad. 8)

andreas= det finns ingen kort och koncist förklaring du får hia dig. Rörelsen uppstod ju egentligen i Italien och hittils har man försökt att applicera detta på bla. sweden men det går ju in´t som du förstår. Man måste ju ha en verksammhet som bär även här i det kalla norden. Och andra länder som har sina specifika förhållande. Så därför pågår nu en omskrivning av konceptet inte i grundtanken utan funktionsmässigt. Och detta tar ju naturligtvis sin lilla tid. Sen kan det väl tyckas flummigt men jag tror det är flummigare än så, men det kan ju naturligtvis bra framtiden utvisa. Men vad är egentligen alternativet Andreas?
Jag tycker i alla fall att vi ska ge det chansen.

Matforum är bäst

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-04 14:48
Jag tycker att det är lite dåligt tryck i den här frågan är den av intresse för oss som älskar laga och äta mat. ???

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-05 14:20
andreas= det finns ingen kort och koncist förklaring du får hia dig. Rörelsen uppstod ju egentligen i Italien och hittils har man försökt att applicera detta på bla. sweden men det går ju in´t som du förstår. Man måste ju ha en verksammhet som bär även här i det kalla norden. Och andra länder som har sina specifika förhållande. Så därför pågår nu en omskrivning av konceptet inte i grundtanken utan funktionsmässigt. Och detta tar ju naturligtvis sin lilla tid. Sen kan det väl tyckas flummigt men jag tror det är flummigare än så, men det kan ju naturligtvis bra framtiden utvisa. Men vad är egentligen alternativet Andreas?
Jag tycker i alla fall att vi ska ge det chansen.


Ge exakt vad chansen?  Hur ska det kunna bli tryck och diskussion kring en fråga om du inte förkarar vad slow food innebär och vad vi ska diskutera..? ???

(Det med stenugnsbakning låter trevligt men det är inte en diskussion för denna tråd utan för stenugnsbakningstråden.)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Som jag sade exaktheten finns ju inte klar ännu. Men det är grundtanken som gäller. Och det framkommer om man läser på hemsidan deras ,sen tycker du att detta är flumm men det får stå för dej.Detta yttryck har förekommit förut från dej. Jag tror i alla fall på att sloww food är något som kommer i framtid även om det just nu kanske inte har en rätt framtoning vad gäller Sverige. Ha en bra dag. 8)
Citat från: Andreas skrivet 2007-10-06 13:09
Ge exakt vad chansen?  Hur ska det kunna bli tryck och diskussion kring en fråga om du inte förkarar vad slow food innebär och vad vi ska diskutera..? ???

(Det med stenugnsbakning låter trevligt men det är inte en diskussion för denna tråd utan för stenugnsbakningstråden.)
Citat från: Andreas skrivet 2007-10-06 13:09
Ge exakt vad chansen?  Hur ska det kunna bli tryck och diskussion kring en fråga om du inte förkarar vad slow food innebär och vad vi ska diskutera..? ???

(Det med stenugnsbakning låter trevligt men det är inte en diskussion för denna tråd utan för stenugnsbakningstråden.)
Matforum är bäst

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Att värna om livskvalitet och framtid
Slow Food har startat Slow City-rörelsen, som består av en grupp städer vars huvudsyfte är att värna om sina invånares livskvalitet speciellt med tyngd-punkt på födan.

=deras egna tankar, och jag har svårt att se flummigheten i en bättre livskvalité och framtid vad gäller föda ;D
Matforum är bäst

Andreas

Du läser slarvigt - vem har sagt att det skulle vara flummigt? Vad jag sa var att sidan du hänvisade till med slow food-manifestet är luddigt och halvsvamligt formulerad.

När du startar en tråd är det viktigt att du ser till att förklara vad det du vill diskutera ordentligt så att alla förstår. Det finns många som inte alls känner till begreppet "slow food".

Nåväl, du säger alltså att Slow food är att värna om livskvalitet och framtid speciellt med tyngdpunkt på födan - OK så hur gör man då det i praktiken?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

livskvalitet och framtid speciellt med tyngdpunkt på födan
detta är inte mina tankar utan slow foods egna.
Vad gäller livskvalité för mej med tanke på föda så är det ju en lång historia, men ett kan ju vara att sätta sig in i rörelsens manifest och se det som en sorts lösning. Det är mitt slutgiltliga besked i denna fråga. Detta är väl i o för sig kanske inte den enda lösningen. När frågan togs upp av mej så menade jag underförstått att man skulle läsa manifestet och kolla om det är något för dig, mej el. oss. jag har aldrig utgett mej för att vara en kunnig person i deras filosofi. Men det kunde vara värt att sätta sig in i, så var mina tankar. Länken till slow foods hemsida var med så alla kunde läsa den jag förstår att alla inte vet vad det är. Du får verkligen ursäkta mej om jag har varit otydlig och slarvig andreas det var inte min mening. Om frågor ställs och inte alltid i rätt ordning så brukar det rätta till sig på vägen. ;D
Matforum är bäst

Andreas

Aha tack nu börjar jag äntligen förstå! Jag fick intrycket av att du inte riktigt talade ur skägget men du vet själv alltså egentligen inte riktigt vad slow food-rörelsen står för! Det är absolut inget att be om ursäkt för, jag får väl helt enkelt göra ett försök att reda ut detta (ändrade rubriken på ämnet också så den blir lite mer upplysande om vad tråden handlar om).

Bakgrund och organisation
Namnet "slow food" är lite vitsigt en motsats till "fast food" dvs. snabbmat.

Det hela startade med att Slow food-rörelsens grundare - journalisten Carlo Petrini - 1986 drev en kampanj mot att McDonalds skulle öppna en restaurang vid Spanska trappan i Rom. Petrini och hans anhängare organiserade en demonstration där de svingade skålar med penne-pasta som protest. Kort därefter samma år startades Slow foods föregångare Arcigola.

1989 grundades den internationella slow food rörelsen. Idag består rörelsen av totalt 100.000 medlemmar i hundra länder fördelade på 800 lokalavdelningar (med egen ledning). Huvudkontoret ligger i Italien.

Slow food har ett eget förlag som gett ut ett 50-tal böcker, bland annat en vinguide och en restaurangkatalog, samt en tidskrift på fem språk där kända författare och journalister medverkar.

Rörelsen finansieras genom medlemsavgifter men har också en rad sponsorföretag, däribland Italienska Coop.

Slow food i Sverige grundades 1991 och det finns lokalavdelningar i Stockholm, Skärgården - Stockhålm/Åland, Skåne, Kinnekulle, Sörmland, Uppsala, Jämtland, Göteborg och Västerås.

Rörelsens mål
¤ Få fram mat av god kvalitet - råvaror ska vara hälsosamma, ekologiskt odlade, giftfria, småskaligt lokalproducerade, dessutom med hänsyn till miljö och djur samt att arbetare ska ha anständiga löner. Mat bör inte innehålla tillsatser.
¤ Stödja mångfald inom maten - bevara råvaror och lokala mattraditioner.

Vägar till målet
¤ Driva fröbanker (spara frön) för att bevara lokala arter
¤ Uppmärksamma lokala råvaror och lokala maträtter, bland annat genom att arrangera lokala matfestivaler "smakutbildning" och driva smakregistret "the ark of taste" - idag innehåller registret 750 produkter från olika håll av världen - från Sverige: Suovas, Upplandskubb, bruna bönor från Öland och flodkräfta.
¤ Stödja småskalig produktion, bevara familjejordbruk
¤ Informera om risker med ensidigt jordbruk
¤ Informera om risker med snabbmat
¤ Bedriva politiskt lobbyarbete (bl a inom EU) för organisk odling och mot genmanipulerad föda och bekämpningsmedel
¤ Uppmuntra konsumenter att handla etiskt i matbutiken
¤ Arbeta i skolor - anlägga skolträdgårdar, verka för bättre skolmat
¤ Stödja restauranger som lyfter fram lokal mat
¤ Driva gastronomisk utbildning - Slow food driver ett gastronomiskt universitet i Italien

Källor
http://www.slowfood.com/about_us/eng/mission.lasso
http://en.wikipedia.org/wiki/Slow_Food
http://www.mindfully.org/Food/2003/Slow-Food-Carlo-Petrini26jul03.htm
http://www.renlycka.se/slowfood.html
http://slowfood.client.svinto.com/data/2.asp
http://www.restauratoren.se/zino.aspx?articleID=11150
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Du är ju mästerlig. Men om nu inte frågan hade utretts på detta mästerliga sätt menar jag att folk som läst manifestet själv kunnat kolla och skaffat sig en egen uppfattning ,nu närmar man sig frågeställningen från ett annat håll men målet blir det samma. Tyvärr är vi olika men det viktiga är att det lyfts upp på rätt nivå.
Tack än en gång Andreas för din hjälp. Kan du/ni nu förstå att detta är något att försöka att sätta sig in i? ;D
.
Citat från: roffekock skrivet 2007-10-06 19:38
livskvalitet och framtid speciellt med tyngdpunkt på födan
detta är inte mina tankar utan slow foods egna.
Om frågor ställs och inte alltid i rätt ordning så brukar det rätta till sig på vägen.
Matforum är bäst

Urban

Går det att köpa "slowfood" märkta produkter i affären eller är det nånting som är på framfart?.
Måste man inte selektera väldigt bland affärernas utbud/produkter om man ska följa slow-food konceptet?

roffekock

Det finns det, men exakt var är tydligen inte så lätt att kolla. Men som tex i Skåne så går det framåt även om det långsamt.
http://www.slowfoodscania.com/index.htm på denna sida ser du lite vad som händer här nere i Skåne. ;D

titta gärna även på länken från danmark och se hur rörelsen växer där.
Matforum är bäst

Andreas

Ska man kanske kalla detta slowfood-snabbmat?
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article271049.ece

"Snabbmaten har blivit så etablerad att den behöver uppgraderas. Nya kedjan Street Food lovar konkurrera med hög kvalitet, ekologiska råvaror och en global meny

"Den moderna storstadskonsumenten ... vill även när tiden är knapp äta bra, nyttigt och miljöriktigt säger Marcus Samuelsson, en av initiativtagarna bakom Street Food. "

"Maten hos Street Food ska så långt möjligt komma från ekologiska råvaror och lokala leverantörer."
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Marcus är en spännade person såväl som han bok street food. Det låter mycket spännade detta nya koncept. Många bäckar små...........
Matforum är bäst

agnetasch

Street-Food kan väl omöjligt vara en typ av slow-food. Den kedjan etablerar sig ju "vid transportknytpunkter, köpcentra och andra platser där folk är i rörelse och behöver äta relativt snabbt" Visserligen utlovar man ekologiska o närproducerade råvaror men bara "så långt det är möjligt" vilket inte förpliktigar till någonting.
(För säkerhets skull ifrågasätter man vårt omdöme; är vi hungriga är det enda vi vill ha en jättehamburgare med läsk. Vi är inte kapabla att välja något av alla nyttiga alternativ som poppar upp på hamburgerkedjornas menyer stup i ett)
Men vadå, det är ett toppenkoncept; kändiskock + utländsk mat som går snabbt att äta + ekologiskt/närodlat=succé ;D

Andreas

Men varken "äta relativt snabbt" eller "så långt det är möjligt" står väl i konflikt med slow food rörelsens mål så som jag uppfattat det ovan?

Roffekock: vad är det som gör Marcus till en spännande person?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Snabbheten har blivit vår boja. Vi är alla offer för samma virus: "Fast Life", vilket omkullkastar våra vanor, anfaller oss till och med i våra hem och stänger in oss på "Fast Food"-ställen för att inhämta vår näring står det i slow-foodmanifestet. Jag tolkar det som en protest mot fast-foodkedjor som Street-Food eller tänker jag fel? ???
"Mycket skrik för lite ull" sa kärringen som klippte grisen. Så tycker jag också det verkar vara med det ekologiska engagemanget. De som äger Street-Food, Scandinavian Service Partner, nämner inte med ett ord ekologiska eller närproducerade varor när de på sin hemsida presenterar den nya restaurangen;"vi satsar benhårt på kvalitet och omsorg, både vad gäller smakupplevelser, gästernas välmående och krav på leverantörer av råvaror" Tala om för mig vad som skiljer detta skryt från andra restaurangers ???

roffekock

Marcus är en nytänkare inom gastronomin han har en underbar förmåga att presentera sin kreationer på ett annorlunda sätt. Han har dessutom en förmåga att kunna se runt hörnet och ta tillvara detta. Konceptet med street food är ett exempel på detta. Streetfood är inte vad många tror en ny hamburgerkultur utan en mångkulturell mix av smaker och finesser. Att han sen är adjungerad professor på umeå universitet gör inte ont där hamnar man inte av en slump.
Inom street food rörelsen finns det naturligvis brister av alla de slag men där finns även kvalificerad matlagning med massor av långkok i form av grytor,soppor och nudelknyten mm mm.
I Indien så har man sysslat med denna gatans mat så länge man minns och det må sägas att det är ett otroligt spännade sammelsurium av mattrender och smaker.
Street Food here we come!

här finns en intressant artikel om mackan: http://www.tidningenkickoff.se/stor-3-07_1.aspx
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2007-10-12 22:03
Streetfood är inte vad många tror en ny hamburgerkultur utan en mångkulturell mix av smaker och finesser

Vem är det som tycker så? SSP säger själva "Hos oss samsas misosoppa och satayer med hamburgare och pizza" Jag tycker det låter som en hamburgerkedja med utökat utbud:"Den som vill ha en hamburgare kan börja med en japansk misosoppa"som Marcus säger(ska vi verkligen byta ut en gammal fin inhemsk tradition;Pucko,mot misosoppa?) :'(
Var någonstans försiggår den kvalificerade matlagningen i form av långkok av grytor o soppor? Långt ifrån själva serveringen? Tillämpar man cook-chill? Hur långa är transporterna? Hur är det med näringsvärdet i de maträtter som vi ska må så bra av? Använder man ekologiska varor till sina långkok? Är köket KRAV-certifierat?
Nu låter det som om jag borde flytta över till gnälltråden, men tänk efter själva; folk säger att de vill ha närproducerade råvaror som de ska tillaga varsamt o äta långsamt o njutningsfullt. Sen jublar de när det etablerar sig en ny snabbmatskedja,låt vara att den använder sig av lite mer utländsk mat o presenteras av en trevlig kock, annars rätt lik de andra snabbmatskedjorna.HUR SKA VI HA DET EGENTLIGEN?

roffekock

Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Jag tycker...som vanligt känns det som...att det tyvärr fokuseras på fel saker när det diskuteras. Är det svårt att se skogen för alla träden? Om det nu är en hamburgerkedja med utökat utbud; so be it! ALLA förändringar som leder mot något bättre (något som inte BARA är hamburgare...tycker till och med McD har börjat fatta galoppen att ett 50 årigt+ koncept måste anpassas efter den tid vi lever i) är välkomna. Hamburgare är Street Food också, men jag hoppas verkligen att den kommer som en (och bara EN) rätt på menyn.

Skulle det vara så att de på något ställe (misstänker det om Marcus är inblandad) proklamerar att de ska så långt det är möjligt använda lokala, KRAV-märkta, miljövänliga etc produkter och råvaror är jag säker på att han är lika noggran med detta som när han lagar mat.

Slow Food rörelsen är förresten ett bra initiativ som kommer sprida sig ännu mer under de närmsta åren. Jag kommer ihåg första gången jag kom i kontakt med den och sedan dess har den ökat lavinartat. Snart hugger marknaden tag i den; nu har de nafsat lite och fått Slow Food att godkänna ett antal märkta produkter, ge dem lillfingret och de tuggar av handen. Snart kommer vi se lika många Slow Food märkta produkter som KRAV. Vilket; under alla omständigheter, är fantastiskt BRA så länge de fortfarande uppfyller Slow Food's riktlinjer...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-10-07 18:27
Går det att köpa "slowfood" märkta produkter i affären eller är det nånting som är på framfart?.


Citat från: roffekock skrivet 2007-10-08 08:41
Det finns det, men exakt var är tydligen inte så lätt att kolla.


Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2007-10-17 06:54
Snart hugger marknaden tag i den; nu har de nafsat lite och fått Slow Food att godkänna ett antal märkta produkter, ge dem lillfingret och de tuggar av handen. Snart kommer vi se lika många Slow Food märkta produkter som KRAV.


Jag kollade upp detta och som jag förstår det får faktiskt inga produkter märkas med slowfoodsymbolen!

http://www.slowfood.com/about_us/img_sito/pdf/Companion_ENG.pdf s. 40 "Can I use the Slow Food logo for my products or restaurant?
No, the Slow Food logo is a registered trademark and can be used only in connection with Slow
Food's national, international and convivium events."

http://www.slowfood.com/about_us/eng/logo_use.lasso "The Slow Food trademark (or any of the derivative trademarks) may never be placed on a food product or food product packaging. "

Citat från: agnetasch skrivet 2007-10-12 16:16
Snabbheten har blivit vår boja. Vi är alla offer för samma virus: "Fast Life", vilket omkullkastar våra vanor, anfaller oss till och med i våra hem och stänger in oss på "Fast Food"-ställen för att inhämta vår näring står det i slow-foodmanifestet. Jag tolkar det som en protest mot fast-foodkedjor som Street-Food eller tänker jag fel? ???


Jag hade för mig att jag nånstans läste att slowfood sade sig att inte vara i direkt konflikt med snabbmat (visserligen ologiskt och det var därför jag kom ihåg det - men jag minns att jag tänkte att det kanske var för att ge rörelsen en "mildare" framtoning) och har letat och letat men hittar inte igen det... eller så drömde jag... och allt tyder ju som du säger på att slowfood faktiskt verkligen är fiende till snabbmat. Så du har rätt - street-food är knappast nåt för en renlärig slowfoodare. Men vilken yrkesarbetande människa har tid och råd att äta slow lunch varje dag?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Disney kanske är på väg in i slow food?

Disney dissar snabbmat http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=376634

"Förra året bröt Disney sitt tio år långa samarbete med McDonalds ... Företaget har också beslutat att inte använda sina figurer och sitt namn på onyttig mat. ... Vi har valt att finnas med på ett nytt smaksatt vatten för barn och en nyttigare barnyoghurt med mindre socker. Vi försöker också rikta oss mer till vuxna än barn"
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Grattis Disney om ni kommer att få t.ex amerikanarna att mumsa blåbär o dricka vatten på nöjesparkerna. En jätteinsats!
Första (o sista) gången jag var på Disneyworld i Florida slogs jag av att det enda folk gjorde var att äta o dricka, det var kalkonlår stora som en människas, donuts o floder av Pepsi o Mountain Dew.Jag tyckte det var konstigt att man tagit sig ända dit o betalat det dryga inträdet bara för att äta; det fanns inte en ledig plats på ett enda mathak o dom fanns det gott om. Ska Disney slänga ut alla dom har dom ett jättejobb framför sig.

PS Hittade en bild på en bauta-frukost som finns att avnjutas på en av Disneyworlds restauranger. Kolla tallrikarna; stora som kvarnhjul.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal