Dryck farlig för tänderna, även kolsyrat kranvatten - emaljerosion

Startat av Andreas, 2009-09-11 07:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tandhygienist Agneta Engström i Karlstad har låtit phmätaren jobba för högtryck under våren och mätt PH-värde i allehanda drycker. Varför? Jo den som ofta dricker drycker med PH-värde under 5,5 kan råka ut för emaljerosion, det vill säga att tändernas emalj löses upp. Här är några av hennes mätvärden:

¤ Vanligt kranvatten 7-8,5
¤ Kranvatten och skivad gurka 6,8
¤ Vichy-nouveau 6,0 (Från Carlsberg-länken nedan, ej AE-uppgift)
¤ Ramlösa, Ramlösa Citrus 5,5 (Från Carlsberg-länken nedan, ej AE-uppgift)
¤ Med sodastream kolsyrat kranvatten 4,6
¤ Ramlösa balans citron 3,8
¤ Bonaqua silver lemon 3,4
¤ Kranvatten smaksatt med plastcitron 3,4-3,7
¤ Skivor av naturligt citron i tillbringare med kranvatten 3,2-4,0
¤ Fanta 3
¤ Coca Cola 2,5

"- Trenden som uppstått under senare år, att alltid ha en vattenflaska med sig för att ta en klunk då och då, är inte bra för tänderna."

"- De köpta mineralvatten som innehåller kolsyra har högre PH-värde och där balanserar man upp med olika mineraler, säger Agneta Engström. Men i vårt statsvatten finns inte sådana mineraler, så det hemgjorda vattnet kan vara skadligare om man dricker mycket."

¤ http://www.vf.se/Nyheter/Varmland/Kolsyrat-vatten-frater-pa-tanderna-090910.aspx
¤ http://www.sr.se/cgi-bin/varmland/nyheter/artikel.asp?artikel=3090916
¤ http://nwt.se/karlstad/article582538.ece
¤ http://www.carlsbergsverige.se/Foretaget/FAQ/Sidor/FragorSvaromvatten.aspx


Nån som vet vad  öl, vin, kaffe och te har för PH-värde?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Att läsk är surt och skadligt för tänderna är inte så nytt. Jag blev tipsad av en tandläkare att dricka kaffe eller te efter maten för att neutralisera (han sa att de har neutralt pH, fast med te bör det skilja sig kraftigt beroende på sort). Ingen tandläkare här på forumet som kan reda ut ämnet ordentligt ?

Jag tror iaf man ska ta det där med soda streamat och kranvatten med en rejäl nypa salt. Tänk på att 5.5 är ett "magiskt gränsvärde" - det funkar sällan så i verkligheten trots att pH är logaritmiskt mått. Sen är det individuellt hur stor buffringsförmåga man har i sin saliv.

Sweber

Jag tror att det enda rätta att göra är att sluta dricka. Och äta. Sedan måste vi sluta att andas, man kan ju dö av allt man andas in och drar ner i lungorna.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

kjpil

Citat från: Sweber skrivet 2009-09-11 08:05
Jag tror att det enda rätta att göra är att sluta dricka. Och äta. Sedan måste vi sluta att andas, man kan ju dö av allt man andas in och drar ner i lungorna.

Lol, du har rätt, det bästa för tänderna är ju faktiskt helt klart att sluta äta helt - då blir det garanterat varken erosion eller karies.

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-11 07:57
Att läsk är surt och skadligt för tänderna är inte så nytt.


Nä verkligen inte, klassikern (som väl nämndes i nån av artiklarna) är ju att en tand i ett glas coca-cola sägs lösas upp över natten. Det nya här var ju att hemkolsyrat kranvatten skulle vara sämre än köpt mineralvatten på flaska.

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-11 07:57
Jag blev tipsad av en tandläkare att dricka kaffe eller te efter maten för att neutralisera (han sa att de har neutralt pH, fast med te bör det skilja sig kraftigt beroende på sort).


Hmm fast får man inte missfärgade tänder av regebundet teklunkande?

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-11 07:57
Jag tror iaf man ska ta det där med soda streamat och kranvatten med en rejäl nypa salt. Tänk på att 5.5 är ett "magiskt gränsvärde" - det funkar sällan så i verkligheten trots att pH är logaritmiskt mått. Sen är det individuellt hur stor buffringsförmåga man har i sin saliv.


Agneta Engström i Karlstad är ju ändå tandhygienist, tror du alltså inte hon har koll på vad hon säger, eller tänker du att hon är felciterad?

Citat från: Sweber skrivet 2009-09-11 08:05
Jag tror att det enda rätta att göra är att sluta dricka. Och äta. Sedan måste vi sluta att andas, man kan ju dö av allt man andas in och drar ner i lungorna.


Det finns två extremvarianter, den ena är att slå dövörat till och den andra att anpassa sig till varenda råd och rön man hör, det sistnämnda innebär förstås att man slutar äta, dricka och andas. Själv förespråkar jag en medelväg; att försöka sätta sig in i det man hör och är intresserad av så gott det går för att på hyfsade grunder kanske ändra sitt beteende. Ett exempel på något jag själv tagit till mig är att alltför hårt stekt/gräddad mat inte är så nyttigt.
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-09-16 21:48
Hmm fast får man inte missfärgade tänder av regebundet teklunkande?

Jo det tror jag också, är det något farligt med det?
Citat från: Andreas skrivet 2009-09-16 21:48
Agneta Engström i Karlstad är ju ändå tandhygienist, tror du alltså inte hon har koll på vad hon säger, eller tänker du att hon är felciterad?

Hon borde ju ha koll på vad hon säger, garanterat mer koll än mig på tänder. Men man kommer inte ifrån att generella gränsvärden är något annat än individuella gränsvärden. Exempelvis min saliv har dålig buffringskapacitet - ändå har min tandläkare sagt att jag inte behöver oroa mig för att använda soda streamer. Det var i och för sig innan den här kandidatuppsatsen skrevs.

Citat från: Andreas skrivet 2009-09-16 21:48
det sistnämnda innebär förstås att man slutar äta, dricka och andas.

Var inte det menat som ett skämt?
Citat från: Andreas skrivet 2009-09-16 21:48
Själv förespråkar jag en medelväg; att försöka sätta sig in i det man hör och är intresserad av så gott det går för att på hyfsade grunder kanske ändra sitt beteende. Ett exempel på något jag själv tagit till mig är att alltför hårt stekt/gräddad mat inte är så nyttigt.

Det låter sunt - jag kör på samma spår.

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-16 23:13
Jo det tror jag också, är det något farligt med det?


Nej men dåligt för filmstjärneleendet. :)

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-16 23:13
Hon borde ju ha koll på vad hon säger, garanterat mer koll än mig på tänder. Men man kommer inte ifrån att generella gränsvärden är något annat än individuella gränsvärden. Exempelvis min saliv har dålig buffringskapacitet - ändå har min tandläkare sagt att jag inte behöver oroa mig för att använda soda streamer. Det var i och för sig innan den här kandidatuppsatsen skrevs.


Mjo, det hade varit intressant få läsa hela Agneta Engströms uppsats och se vad hon nämner om individuella parametrar. Har tvärr inte lyckats hitta den, har iofs bara letat här: http://www.liv.se/Tandvard/

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-16 23:13
Var inte det menat som ett skämt?


Det tror jag inte, fast säker kan man förstås inte vara, jag upplevde det i alla fall mer som ett uttryck för en frustration över alla "larm" om vad som är mer eller mindre farligt att äta eller dricka.
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Jag tror inte att det räcker att titta på pH i dryckerna för att få en korrekt bild. Saliven borde ha olika buffringskapacitet beroende på vilka ämnen det är så ger lågt pH i de olika dryckerna. Det är frekvens och duration som är associerat med både erosionsskador och karies. För att ge ett exempel: läsk ger erosionsskador för att det har lågt pH, men det är inte bara "läskens ursprungliga pH" som är skadlig. Sockret i läsk bryts enkelt ner av munbakterier - varav sura restprodukter bildas. Så utöver att stimulera kariesutvecklingen så ökar socker i läsk duration av lågt pH-exponering för tänderna. - "Det räcker inte" för salvien att buffra det låga pH läsken ursprungligen har eftersom det kommer nya restprodukter som sänker pH.

Min hypotes är alltså att det är fyrkantigt att dra slutsatser kring hur farligt drycker är från tänderna utifrån att bara mätt pH i respektive dryck.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-09-11 07:24
Jo den som ofta dricker drycker med PH-värde under 5,5 kan råka ut för emaljerosion, det vill säga att tändernas emalj löses upp.


Mätvärden behöver inte säga speciellt mycket på grund av:
Citat från: Andreas skrivet 2009-09-11 07:24
"- De köpta mineralvatten som innehåller kolsyra har högre PH-värde och där balanserar man upp med olika mineraler, säger Agneta Engström. Men i vårt statsvatten finns inte sådana mineraler, så det hemgjorda vattnet kan vara skadligare om man dricker mycket."

Framförallt när vi kommer till vatten eller kolsyrat vatten när det intas i samband med måltid, då finns ju även där mineraler som "balanserar upp" det sura. Dessutom så spelar matens pH roll också. Det är känt sedan länge för övrigt att pH inte alls behöver vara avgörande. Man kan modifiera frätande förmåga hos både drycker och fast föda med exempelvis kalcium, fosfat eller komplexbundna fosfat/kalcium föreningar (1).
Det verkar inte vara så himla säkert att enbart pH är betydande eftersom syror kan ha olika buffringskapacitet även om de har samma pH. Om en dryck eller livsmedel har hög buffringskapacitet så kan den alltså stå emot salivens neutraliserande effekt bättre - och "klibbar fast" mer på tänderna och fräter. I ett motsatt förhållande borde syran alltså kunna neutraliseras ganska snabbt även om pH är lågt.

Jensdottir T, Bardow A, Holbrook P. Properties and modification of soft drinks in relation to their erosive potential in vitro. J Dent. 2005 Aug;33(7):569-75. Epub 2005 Feb 16.

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-25 08:43
Jag tror inte att det räcker att titta på pH i dryckerna för att få en korrekt bild. Saliven borde ha olika buffringskapacitet beroende på vilka ämnen det är så ger lågt pH i de olika dryckerna.


I mina öron låter det fullt rimligt, dock är jag ju ingen expert, snarare tvärtom. :)

Men skickade ett mail till Agneta Engström utifall hon inte vill låta dig stå oemotsagd.

Citat från: kjpil skrivet 2009-09-25 18:13
Mätvärden behöver inte säga speciellt mycket på grund av:Framförallt när vi kommer till vatten eller kolsyrat vatten när det intas i samband med måltid, då finns ju även där mineraler som "balanserar upp" det sura. Dessutom så spelar matens pH roll också.


Fast dryck tillsammans med måltid är väl en annan historia? Vad Engström säger är ju "alltid ha en vattenflaska med sig för att ta en klunk då och då, är inte bra för tänderna" - dvs. det handlar inte om dryck tillsammans med måltid.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Vidarebefordrar följande förtydligande från Agneta Engström:

"Kolsyrat vatten i sig, köpt eller hemmagjort, är inte skadligt för tänderna. Kolsyran är en mycket svag syra som snabbt neutraliseras. När det gäller smaktillsatser är det skillnad på olika typer. Vissa vatten innehåller smaktillsats av typ aromämnen, som inte är sura. Vatten med tillsats av fruktsyror kan dock innebära risk för erosion vid frekvent intag, bl.a. beroende på pH-sänkning, syramängd och fruktsyrans egenskaper. Även buffring har betydelse. Det är inte skadligt att dricka vatten med tillsats av fruktsyra med måtta, men man bör inte ha som vana att småklunka sådan dryck hela dagarna."

Och det tolkar jag så här:
1) Det är inte skadligt att dricka (hem)kolsyrat (kran)vatten oavsett hur ofta man dricker det.
2) Det kan vara skadligt att småklunka vatten smaksatt med fruktsyra hela dagarna.

Verkar det vettigt Karl-Johan?
Den som inte frågar får inga svar.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal