Kamben

Startat av bryggens, 2008-04-02 18:08

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Jag har ofta ganska svårt att få tag på denna styckningsdetalj, jag har bara en butik som jag kan hitta färska såna i,men då är dom,som jag tycker ganska dyra, ligger på cirka 60kr/kg. Har någon vetskap om varför det finns så lite av dom, de är ju mycket bättre än både tunna och tjocka spjäll.Kan ibland finnas färdigkryddade, men det vill jag inte ha!

agnetasch

Tror du inte kambenen går åt i butikernas grillavdelningar? Jag brukar också leta o inte hitta. Nån gång kanske man hittar ett förskrämt paket till överpris o just som du säger är dom oftast färdigkryddade >:(

bryggens

Jag tror inte att jag har sett något kamben färdiggrillat i någon butik, bara vanliga tunna och tjocka spjäll.

roffekock

2008-04-04 14:21 #3 Last Edit: 2008-04-04 14:32 by roffekock
Kambenens höga pris beror på att allt expo. til USA där man får mer betalt. Dom kamben som finns på marknaden är som regel inga riktiga kamben,men detta har vari tpå tapeten förut så det är bara att gå in och söka. Kamben sågas i stort sett bara på ett ställe iSverige och om man beställer så kan man få tag på det men det måste beställas för dessa riktiga kamben finns i mycket begräsad omfattning.

/rolf

http://www.bbqtaste.se/index.asp
en bra sida på svenska om bbq



Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: bryggens skrivet 2008-04-04 13:47
Jag tror inte att jag har sett något kamben färdiggrillat i någon butik

Här i Göteborg vimlar det av "kamben" i butiksgrillarna,det var därför som jag skrev som jag skrev. Om dom sen inte är äkta har jag svårt att avgöra.

bryggens

2008-04-04 15:23 #5 Last Edit: 2008-04-04 16:16 by bryggens
Hur ser man skillnaden  mellan riktiga och falska kamben?
Hur mycket får man ut av en gris? (känner  en bonde som brukar ha någon gris ibland)
Vet alla styckare hur man tar ut kamben?
Är 60 kr Kilot rimligt?

roffekock

2008-04-04 16:30 #6 Last Edit: 2008-04-04 16:42 by roffekock
Det här med kamben är en rätt klurig sak, vi i Sverige styckar inte våra grisar på detta sätt som gör att vi får ut riktiga kambem eller babyback ribs som det heter på fackspråk. Man kan inte säga att det finns falska kamben utan dom är inte styckade på ett sådant sätt att du får rätt mängd kött på benen.och på detta sätt blir benen torra  eller i alla fall torrare. Jag skickar med en länk till en utmärkt sida om bla kamben. titta på den så förstår du vad jag menar. Om du nu har en polare som kan stycka gris så är det inga problems att få det på detta sätt. En produkt som vi har i Sverige som är snarlik är tunna revben men dom är inte styckade på rätt sätt brosket som sitter på revbenen ska inte vara med, och sen ska köttmängden vara större på kamben,det blr en liten bit av kottletten som kommer med,lite svårt att förklara men kolla in och hör av dig för jag höra om du gillar infon annars plockar jag fram mer om det. ;)
Hur mycket du får ut av en gris beror på hur stor grisen är men en vanlig slaktgris bör det vara krin 2-3 kg alltså max 8 pers men se nu detta bara som ett riktmärke,det finns dom som sätter i sig detta på två pers det beror på hur stor du är i maten. ;D

/rolf

http://www.amazingribs.com/tips_and_technique/rib_cuts.html

här ser du att detta är inte vad man vill ha inget kött på benen och detta är ju vad som ofta händer med våra tunna revben. Du ser här att det finns många olika sorters kamben lite beroende på var man bor mm.
Matforum är bäst

Cohen

Vad skiljer kamben från vanliga spjäll?

Har sökt på Google men hittar inget vettigt svar.

roffekock

Om du kollar på länken i tråden där jag skriver om kamben så får du svaret på din fråga. Benen som du talar om alltså revben "ett samlat begrepp eller svenskt" är benen som sitter buksidan alltså alla ben. Kamben är en del av dessa ben, dett är skilnaden. Men om du kollar på bilden som du får upp om du klickar på länken visas det tydligt var dom är placerade på grisen ;)

/rolf

kamben har framförallt mer kött på sej än revben.
Matforum är bäst

Cohen

roffekock:

Ok! Tackar och bockar.
Var lite lat och klickade inte på länken innan jag frågade. Sorry sorry!

oyvindvagen

Blir ruggigt nyfiken på detta ställe som styckar riktiga kamben.

annamaria

Konsum har bytt ägare här i byn - from denna vecka säljs honungsmarinerade grillade kamben! Inte testat ännu men jag ska.

bryggens

Det är tydligt att kamben kan vara olika.
Jag har tidigare köpt på samma ställe, eftersom det var det enda ställe som jag hittat kamben på.Och dom var bra.
Nu var jag på C gross och såg kamben där för en billigare penning;men vilken besvikelse, inte alls lika
mycket kött på dessa.
Som lekman är det svårt att se hur de skiljer sig åt.

Lindström

Jag skrev precis om kamben i en annan tråd.

http://matforum.nu/index.php?topic=627.msg28568#msg28568

Den kanske hade passat bättre här? Jag har i alla fall hittat kamben styckade på amerikanskt vis på ICA Kvantum i Stockholm, Kungens Kurva. Jag har provat dem, men då hade jag bara tillgång till en Go-Anywhere vilket gjorde att jag vart tvungen att beskära benet samt att tempen vart lite högre än önskat. Resultatet var ändå mycket tillfredställande och jag ser framemot att prova det på min nya större bbq. Vad jag kan bedöma tycker jag styckningen överstämmer mycket bra med den amerikanska styckningen. Slaktaren ifråga bekräftade att de styckade på amerikanskt vis just för att kunder hade efterfrågat denna typ av styckning. Har dessvärre ingen bild på köttet idag. Får lösa det till nästa gång. Ska tilläggas att kambenen finns i det ordinarie sortimentet i butiken och inte behöver förbeställas eller liknande.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal