Sluta äta fet fisk? Omega 3-tron överdriven gällandes hjärt- och kärlsjukdomar?

Startat av Andreas, 2009-10-01 13:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

En ny studie på alla invånare över 55 i en förort i Rotterdam visar inte några samband mellan Omega 3 och minskad risk för hjärtsvikt.

Enligt Joep Perk vid Europeiska hjärtföreningen kan man inte helt utesluta att Omega 3 har positiv effekt men eftersom den inte är så stor som man tidigare trott kommer kostråden att äta fet fisk minst två gånger i veckan att omprövas. "- Min känsla är att den rekommendationen kommer att plockas bort".

¤ Vetenskapsradions artikel http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&artikel=3133447
¤ Abstract i European journal of heart failure http://eurjhf.oxfordjournals.org/cgi/content/abstract/11/10/922
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hoppsan, här gäller det att hänga med i svängarna. Vilken tur att jag inte äter omega3, då hade jag grämt ihjäl mig för alla pengar jag slängt i sjön ;)

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-10-01 13:04Enligt Joep Perk vid Europeiska hjärtföreningen kan man inte helt utesluta att Omega 3 har positiv effekt men eftersom den inte är så stor som man tidigare trott kommer kostråden att äta fet fisk minst två gånger i veckan att omprövas. "- Min känsla är att den rekommendationen kommer att plockas bort".


Tack för länken, spännande studie. Observera att Joep Perks känsla om att rekommendationerna (europeiska rekommendationerna för förebyggande av hjärt- och kärlsjukdomar) kommer plockas bort är något annat än livsmedelsverkets generella rekommendationer. Det finns flera andra poteintiella fördelar med att äta fisk och omega 3 även om den här studien har rätt (vem vet?).

CII

Forskaren bakom den studie som ligger till grund för Omega-hysterin var ju med i ett reportage i P1 förra året och menade att det inte går att dra de slutsatserna som man nu gör i handeln.

Kort sagt så menade han att han hade för många år sedan studerat vad grönländarna år och hur de mådde och kommit fram till att de fick väldigt lite hjärtsjukdomar om man jämför med andra.

Vad han också sa var att han hade inte studerat någon annan faktor, så det går inte att utesluta att det är något annat än kosten som gör att de har färre hjärtåkommor än andra.

En annan sak som jag reagerade över var att forskaren var dansk och om han jämförde grönländarna med genomsnittsbefolkningen i Danmark, vilken alltid ätit mycket fet mat, rökt mycket och druckit mycket så borde det ju få utslag i studien.

Nä, jag tror inte att omega-piller är undergörare, utan som alltid: ät allt med måtta och rör på dig.

EDIT: Läste nu att man jämfört grönländare på Grönland och i Danmark. Och då är det ju svårt att veta om de som bor kvar lever längre på grund av att de äter nyttigt eller att de som flyttat lever kortare för att de ändrar matvanor som förkortar deras liv.

kjpil

Jag tror att omega 3 är jätteviktigt (omega 3 är livsviktigt), framförallt EPA och DHA. Tidigare när jag inte åt lika mycket fet fisk som idag åt jag tillskott i kapselform. Vilket jag fortfarande hade gjort om det inte var för ökad fiskkonsumtion :) Först och främst så är omega 3 essentiellt, dvs livsviktigt och kroppen kan inte för egen maskin tillverka omega 3 av andra ämnen. Om man inte äter mycket fet fisk eller tillskott så har vi vegetariska källor omega 3. Exempelvis rapsolja innehåller fettsyran ALA som är en omega-3 fettsyra - vilket verkar fungera bra för exempelvis en vegan som ofta har hälsosam kost i övrigt. Problemet med ALA är att det i kroppen måste ombildas till EPA och DHA, vilket inte verkar ske i stå stor utsträckning - troligen handlar det om någon eller några få procent ombildning. Får man fettsyrorna direkt från fisk, så krävs ingen ombildning - då "är man i mål" direkt.

En effekt som inte är säkerställd men som jag personligen anser vara mycket intressant när det kommer till EPA och DHA, är att det kan ha en effekt på hjärnan - kanske man blir smartare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal