Forsfararen från valio

Startat av Jomael, 2008-06-06 12:18

Föregående ämne - Nästa ämne

Jomael

Jag har precis mumsat på några mackor med "Forsfararen", riktigt härliga barndomsminnen, då min pappa brukade köpa den, och vi delade en ask tillsammans :).

Har ni provat dem? (skriver dem för det finns ju flera olika varinter) och hur använder ni dem? Jag har dock inte haft med Forsfararen i matlagning ännu, den har en tendens att försvinna innan jag hinner så långt...


Kari

Oj så gott! Har inte ätit det på 15-20år! Så den finns kvar och i vanlig affär eller har Du smugglat? ;)

Hasse

Nu måste ni berätta för en okunnig vad "Forsfararen" är för något.    ???

Kari

En hemlis..  ;)

Det är en mjukost som är skivbar. På paketet är det en forsfarare/timmergubbe(?). Igentligen inget märkvärdigt förutom att den fantastiskt god och väcker minnen.

Försökte hitta en bild med jag minns inte vad den heter på finska, någon?

--

Hasse: Att Du inte rakat Dig dagen till ära.. ;) ;)

Jomael

Hasse: Det är en ost som kommer från Finland, lite mittemellan mjukost och hårdost. Försökte googla, men fanns inte så mycket info tyvärr, men på valios finska hemsida kunde jag hitta denna, dock ingen svensk motsvarighet vad jag kunde se. http://www.valio.fi/portal/page/portal/Valio/Tuotteet_ja_Uutuudet/Tuoteryhma/Tuote?productId=3771&tuory=1136

Elka: Jag köpte det i en butik som tar hem mycket varor från andra länder. De hade några olika smaker oxå. Har även sett att vissa "coop" butiker har den.

Jomael

Elka: Koskenlaskija heter den på finska (vilket betyder just forsfararen :) )

Kari

Tack Jomael! I länken fanns en bild å! Nästan så jag börja ringa föräldrarna..

Fråga: På Coop, vars då?

bryggens


macce

Ett favoritrecept med Forsfararen: Tag loss stammen på en stor champinjon, lägg litet pressad vitlök i hålet samt en bit forsfarare. Linda en bacon- eller prosciuttoskiva runt och grilla på medelvärme. Suveränt gott!
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Kari


macce

2008-08-12 08:42 #10 Last Edit: 2008-08-12 08:53 by macce
Det inte bara låter utan är det. Vitlöken har en förmåga att hämta fram svampsmaken så länge man inte överdriver. Fast som vitlöksälskare händer det ju att jag ibland går litet till överdrift  ;)

En variant som är lika god är att använda en blåmögelost i stället för forsfararen men då blir det lätt litet för salt tillsammans med bacon eller prosciutto. Om man inte som jag grillar året runt så kan man laga svampen i ugnen också, men röken från grillen ger nog en extrakick i receptet.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Björn Cederwall


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal