Svenska språket är svårt

Startat av Kari, 2009-04-29 10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

De flesta fora på nätet har en tråd om detta. Ibland med glimten i ögat och vissa gånger tyvärr med en rätt hård ton.

Jag själv är livsfarlig när jag skriver, särskriver hej villt och viseversa. Stavar som en kråka gör jag också.

Själv finner jag ett stort nöje i att läsa i dessa trådar och ibland snappar man åt sig något lärorikt.

Det viktiga är inte att skriva rätt alla gånger, eller vad tycker ni? Har ni några exempel?

--

Lite kul läsning här från en blogg:
http://copycharlotte.wordpress.com/2009/04/27/raddaren-i-noden/

agnetasch

Särskrivning. Det är något jag aldrig hade hört talas om innan du nämnde det i en annan tråd. Varken under min egen skolgång eller när jag jobbade som mellanstadielärare på 70-talet (jag hade mycket rättstavning med mina elever :o ) fanns begreppet särskrivning. När blev det myntat egentligen?

roffekock

Kari,det är inte alltid rätt att hitta dom rätta orden när man skriver. När man talar kan man uttrycka sig med både gester och tonfall för att förklara sig.

Men "smilisarna" är ett bra tillskott för att visa sina känslor  :) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'( sådan skulle jaf vilja ha fler.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Jo smileys är bra för att förtydliga det man skriver och Kari har också efterlyst fler, men jag hinner inte riktigt med. Men om nån kan rita eller hitta (inget tjyveri tack) nåt lämpligt komplement i samma stil som de befintliga och som inte är alltför enerverande animerat så säg till!

Agneta: Se här vad språkkonsult Maria Ibsén skriver "Den första artikeln i ämnet som jag kan hitta är från Språkvård nr 2-86, skriven av Britta Eklund. Men problemet är med all säkerhet äldre än så, så hänvisar Eklund t ex till uppsatser från 1972 och 1984. " http://www.avigsidan.com/avigsidan/om_sarskrivn.html

Kari: I vissa fall är det faktiskt rent elakt att vara alltför språkpedant, det finns ju faktiskt de som har riktigt svårt att skriva. Men visst kan man skoja om stavfel osv. och visst kan det bli jobbigt att läsa om det är alltför slarvigt skrivet men det viktigaste är ju inte att språket är helt korrekt, det viktiga är ju att man faktiskt skriver.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Jag vill så gärna skrika till vissa hur något stavas men låter bli! Jag uppfattas hellre som vän än språkpolis. Kanske kan man notera ord som ofta blir fel? Där kan man lära sig nytt om man är osäker.

Vegetabilier
Ingrediens
Original

Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-29 12:21
Särskrivning. Det är något jag aldrig hade hört talas om innan du nämnde det i en a

Sär skrivning heter det juh!
En sjuk sköterska lagar vilt pytt på ren skav och ny potatis, äter denna mat rätt med salt gurka och vänd stekta ägg.

agnetasch

Citat från: ivanl skrivet 2009-04-30 22:24
En sjuk sköterska lagar vilt pytt på ren skav och ny potatis, äter denna mat rätt med salt gurka och vänd stekta ägg.
Det var ingen lätt läst text ;)

Andreas

Denna fantastiska annons finns på baksidan av dagens Västerbottenskuriren.
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Haha, det var inte få stavfel där inte. Fast jag gillar det som står längst ner, om mäktig skosöndag...det låter bra det 8)

Hasse


Lucy

Lite svårt att förstå smileyn där Hasse, vet inte om du bara syftar på stavfelet eller om du också undrar vad det är, men jag chansar på att du ändå undrar vad det är för nåt... ;)

Tror att det ska stå diabetes-sko och det är en sko som är uppbyggt på ett särskilt sätt, mjuk på vissa ställen, tålig på andra, fast vad jag vet säljs dessa skor endast som mått/individanpassade, det vill säga specialanpassade för den som behöver dom, och dom som behöver dessa skor är alltså patienter som ofta har långt gången diabetes där det tyvärr är vanligt med mycket svårläkta ben- och fotsår. Med ett par skor som är uppbyggda och anpassade försöker man förhindra ytterligare sår och att de sår som finns ska få bästa möjlighet att läka...

/Lucy

Hasse

Aha, jag förstår. Nej, jag har aldrig tidigare hört talas om diabetesskor, men nu vet jag!   :)

Andreas

Tack Lucy. Jag funderade också över vad det var, tänkte ett ögonblick att det kanske var något slags hokus-pokus zonterapiskor mot diabetes och allt möjligt men det var det alltså inte. Men skumt ändå för som du säger så borde ju denna typ av skor vara individuellt framtagna...
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Jag försöker lägga bort språkpolisuniformen men just nu är den på. Jag tycker högst illa om uttryck såsom "sjukt gott" eller "sjukt bra". Det finns så många vackra och talande sätt att beskriva sina upplevelser. Underbart, strålande, lysande, överraskande, behagligt, glädjande...
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Jo vissa gillar helt klart ordet "sjukt" lite för mycket. Sen tycker jag att "sjukt" borde vara något dåligt, "sjukt gott" och "sjukt bra" är konstigt på samma sätt som skitgott och skitbra. "Jag tycker sjukt illa om" tycker jag då fungerar bättre.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Sen kan man ju spä på med det hemska uttrycket: "Sinnessjukt gott" Det berör mig alltid lika illa >:(

Filippa

Jag vet inte om ni tänkt på det men min gamla mamma påpekade alltid att mat doftar gott istället för att lukta. För många i den äldre generationen är lukt något negativt verkar det som.

Mickan

Citat från: Filippa skrivet 2009-06-30 09:20
Jag vet inte om ni tänkt på det men min gamla mamma påpekade alltid att mat doftar gott istället för att lukta. För många i den äldre generationen är lukt något negativt verkar det som.


Min mamma är 60 och tycker likadant. Nu är hon oerhört konservativ t ex inga vita skor på vintern, aldrig nylonstrumpor i skor med öppen tå osv. Jag tycker att "lukta" är tämligen neutralt och härleder ordet till "luktsinne".
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Agneta: Ja det är ett tokigt uttryck. Annars när jag hör ordet sinnessjukt tänker jag mest på danska tvseriers/filmers eviga "Er du sindssyg?" i meningen "Är du dum eller?", har fått för mig att det är ett väldigt populärt uttryck i Danmark..?

Filippa, Mickan: Fast är inte luktvatten också ett något äldre ord för väldoftande vatten -  eau de cologne, vad säger era Mammor om ordet luktvatten?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag kan nog använda både att något luktar gott och att det doftar gott. Men jag skulle aldrig få för mig att säga att något doftar illa. Då måste det bli att det luktar illa.

Ordet "luktegott" använder jag gärna om parfym. Vet inte om det är dialektalt (skånska), men jag tycker att det är ett roligt ord som gott kan få användas då och då.

Filippa

Luktegott är nog skånskt - det använder mina föräldrar men inte mina stockholmska kompisars föräldrar.

crlhrv

luktagott säger man också i stockholm
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Filippa

En av mina favorit hemsidor är www.tjuvlyssnat.se, de har även börjat med http://tjuvtittat.se/. Så roliga grejor!

På tal om att svenska är svårt :-)

agnetasch


Andreas

1) Läste precis om boken "Lagom finns bara i Sverige" av Mikael Parkvall, kanske kan vara något för den språkintresserade?
http://dagensbok.com/2009/04/28/mikael-parkvall-lagom-finns-bara-i-sverige/
http://www.metro.se/se/article/2009/02/18/16/3233-45/

2) Nedanstående skylt kunde ses för några dagar sedan när det var matmarknad här i stan.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

2010-04-12 07:46 #26 Last Edit: 2010-04-12 07:51 by Mickan
Vill bara reda ut det där med dem och de!

Det heter t ex att "de ska serveras imorgon" och inte "dem ska serveras imorgon".

De är subjekt och dem är objekt! Om man är osäker kan man på ett ställe som detta kanske använda talspråk och skriva dom...

Från Klartext:

Du kan nämligen utnyttja att din språkkänsla inte tar fel på till exempel jag och mig. Nästa gång du hamnar i en situation där du tvekar mellan de och dem provar du med jag eller mig istället. Ordet jag har nämligen samma form som de, liksom mig har samma form som dem.

Vi testar: heter det Spara en tårtbit åt de eller Spara en tårtbit åt dem? Om vi byter ut orden så ser vi genast att det heter Spara en tårtbit åt mig. Och mig hade ju samma form som dem. Alltså ska det vara Spara en tårtbit åt dem. Använd det här knepet varje gång du är osäker.
Video meliora proboque deteriora sequor

Filippa

Mickan, jag vet. Önskar ibland att jag kunde ta på mig språkpolisuniformen och stövla ut på nätet och peka med hela händerna. För att inte tala om att "jag ska hälsa på han" eller "armbandet är hons". Vadå HONS ?

*skakar på huvudet*

agnetasch

Citat från: Mickan skrivet 2010-04-12 07:46
Vill bara reda ut det där med dem och de!

TACK för det, det behövs en rejäl lektion i detta.
Jag tycker nästan det är svårt att läsa texter som är fulla av ordet "dem" Det ordet används som de, dem o dom (vardagsspråk för dem) i en salig röra. Syftningsfelen blir många o läsförståelsen låg.
Jag började tro att det var ok att skriva de som dem ;)

Hasse

Är det inte dags att helt enkelt skriva "dom" både som subjekt och objekt? Det är väl naturligt att skriftspråket utvecklas åt samma håll som talspråket gör?

Själv skriver jag inte "dom" men har absolut inget emot en utveckling åt det hållet.

Mickan

Citat från: Hasse skrivet 2010-04-12 17:25
Är det inte dags att helt enkelt skriva "dom" både som subjekt och objekt? Det är väl naturligt att skriftspråket utvecklas åt samma håll som talspråket gör?

Själv skriver jag inte "dom" men har absolut inget emot en utveckling åt det hållet.


Börjar hålla med och de som är osäkra bör definitivt göra det. Okej på nationella prov vad jag vet...
Video meliora proboque deteriora sequor

Helge

Är det bara jag som reagerar på "var" och "vart". Visserligen går det uppenbarligen bra regionalt men jag har svårt för den användningen.
/Helge (språkpolis känns som en komplimang).

Andreas

Jo var och vart tror jag många reagerar på. Men det är lustigt det här med språk, somligt irriterar man sig på och annat inte. Att vissa skriver "dem" ibland där det borde vara "de" kan jag tvärtom tycka är lite charmigt. Undrar om det inte ibland är dialekt?

Då irriterar jag mig betydligt mer på svengelska, varför heter exempelvis tv på nätet "play", gick det verkligen inte att komma på ett svenskt ord? http://svtplay.se http://tv3play.se http://tv4play.se http://kanal5play.se
Den som inte frågar får inga svar.

bryggens

Varför håller "att" på att försvinna?
I min svenska heter det : "Det var roligt att vara här"
Nuförtiden är det mest:  "Det var roligt vara här".

crlhrv

bryggens: menar du i skrift- eller talspråk?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

bryggens

Skrift är värst , kolla bara våra tidningar!

Andreas

Jag blev så glad när jag läste rubrikerna på Blocket och såg nån sålde en matgrop, tänk vad praktiskt med en egen jordkällare. :)
Den som inte frågar får inga svar.

David

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-29 12:21
Särskrivning. Det är något jag aldrig hade hört talas om innan du nämnde det i en annan tråd. Varken under min egen skolgång eller när jag jobbade som mellanstadielärare på 70-talet (jag hade mycket rättstavning med mina elever :o ) fanns begreppet särskrivning. När blev det myntat egentligen?

Oj vilket gammalt inlägg jag svarar på!

Jo du agnetasch det är nog dina kollegors fel att vi särskriver (bland annat). På 50-60-70-talet och även så långt fram som på 80-talet lärde ju vi oss att skriva med bindestreck på sammansatta ord!

Samman-satt stod det ju i skolboken, för att man trodde att det var lättare att processa orden var för sig, etc etc. Nu för tiden lär man ju inte ut så, men det är roligt att skylla på det iallafall!


Roligt med tipset för de och dem, personligen skriver jag synnerligen ofta "dom" vilket så klart ses ned på av stavningsnissar.

Dock så vet jag att jag och med mig andra, säkerligen använder mig och jag fel både en och två gånger, så jag vet inte om trixet funkar så bra.

"Du är lika gammal som mig" kan man slänga ur sig utan problem, fast det heter ju egentligen "du är lika gammal som jag" (är).

Min mamma hävdar även att om något "suger" är det ett jamarns drag i det, alltså någonting positivt. Ush för gamla männskor, kan ju knappt prata ens.

David

Citat från: Andreas skrivet 2010-04-13 08:03Då irriterar jag mig betydligt mer på svengelska, varför heter exempelvis tv på nätet "play", gick det verkligen inte att komma på ett svenskt ord? http://svtplay.se http://tv3play.se http://tv4play.se http://kanal5play.se


Elektroniken är ofta amerikansk och kommandona är ofta skrivna på engelska. Redan när jag var liten för en sisådär en 30 år sen sa man "tryck på play nu och starta filmen" och man sprang lydigt till movieboxen och tröck stolt på knappen!

"SVT Spela" har ju inte direkt samma schvung i det, speciellt då vi associerar det med massa andra saker, medans "play" i ett TV- eller filmsammanhang betyder just "starta filmen" - I alla fall för mig!

Men visst, om du kommer på något bättre än "play" kan du nog tjäna en liten slant!

agnetasch

Citat från: David skrivet 2010-12-14 19:32Jo du agnetasch det är nog dina kollegors fel att vi särskriver (bland annat). På 50-60-70-talet och även så långt fram som på 80-talet lärde ju vi oss att skriva med bindestreck på sammansatta ord!
Samman-satt stod det ju i skolboken, för att man trodde att det var lättare att processa orden var för sig, etc etc. Nu för tiden lär man ju inte ut så, men det är roligt att skylla på det iallafall!
Hur kommer det sig att det sällan är någon i åldern 40-60 som använder sig av särskrivning då? Det är ju nästan bara ungdomar som gör det. Vad är förklaringen på det?

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal