Baka med surdeg, nybörjarhjälp.

Startat av Glenn, 2009-04-09 18:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Om nu bakterier och vildjäst är något som svävar omkring i luften så är det ju fullt logiskt att det fungerar bättre på vissa platser än andra. Har du provat ha bunken utomhus och att då och då vispa rejält för att maximera den yta som exponeras mot luft? Sätt en ballongvisp på timer. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Larsa

Jag startar surdegen ala Jan Hed med rivna äpplen. Rågmjöl går bäst. Efter att den förvarats i kylen så får man mata upp den 3-4 ggr innan baket. Jag förvara min surdeg i en glasburk med lock (utan gummitätning) på köksbordet intill ett värmeelement så den får rätt värme. 4 timmar efter matning har den bubblat upp till max och sen sjunker den ihop och då kan man mata den igen.

Till brödbaket tar jag 400g av min uppmatade surdeg, 700g rågsikt och max 5 dl vatten. Blandar/knådar 13min i en Electrolux assistent. Tillsätter 20g salt och knådar in några minuter. Formar till bröd och lägger i två jäskorgar som får jäsa svalt över natten. Momenten med att låta degen vila i en inoljad plastlåda har jag rationaliserat bort nu och det går lika bra utan. Sen bakar jag i ugn på 250 grader i 15 min sen 200 grader 45 min.

Kan inte bli enklare. Surdegen matar jag inbland med vetemjöl, rågmjöl eller grahammjöl. Det blir bra vilket som när surdegen väl har kommit igång. I stället för rågsikt kan man improvisera med vete, råg, dinkel och grahammjöl i olika proportioner för att få variation.

Från början följde jag Jan Heds bok och la till lite vanlig jäst. Nu har jag bara surdeg och ingen vilning av degen enl ovan, och det fungerar bra.

Pappa Bagarn

Finns det någon som testat MB`s surdegskultur?

kurt

Se tidigare fråga

http://matforum.se/index.php?topic=2039.0

Förövrigt har man funnit ett drygt 50-tal olika lactobacillusarter i surdeg (plus flera andra mjölksyrabakterier och olika arter av jästsvamp), men nöjer sig med att bara använda Lactobacillus plantarum

http://www.mejeribolaget.se/index.php?red=bakamedsurdeg.php

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal