Tapioka Fries

Startat av Skogis, 2020-06-04 08:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Vill minnas att jag skrivit om det tidigare men hittar det inte.
Pommes av Kassava är en hit, smakar väl inte så mycket men konsistensen liknande wienerbröd och lika frasigt är tilltalande. Största problemet är att få tag på bra kassava, är det svartprickig när man delar den är det bara att lämna tillbaka den till butiken för då är den bitter och mer eller mindre oätlig. Men det verkar som att det är säsong nu.
Skala och skär upp kassavan i lagom mumsbitar, mittsträngen som är brun är värdig ett gummibands egenskaper så den ska plockas bort, koka i saltat vatten, låt kallna. Det går utmärkt att frysa bitarna och använda dom senare.

Senast jag kokte glömde jag bort grytan så den småputtrade i gott och väl 3-4 timmar med resultat att vattnet nästan hade kokat bort. Förväntade mig en kassavagröt men bitarna var fortfarande intakta, så jag sköljde bara dom med kallt vatten och la upp dom på en bricka för att kallna. Frös in 3 påsar och fick en liten påse över som jag tänkte provfritera, den glömdes också bort i kylen. Hittade påsen efter ytterligare 1 vecka, luktade på innehållet men det luktade normalt och bestämde mig därför att testa att fritera bitarna.

Man kan tydligen behandla kassava nästa hur som helst  :o
Där var inget fel på på den.

Andreas

Jag googlade lite om Kassava och det står att det finns olika varianter varav en giftig som behöver ligga i blöt flera dagar. "En bitter, giftigare variant som kräver mycket tillredning för att kunna ätas. Bland annat ska den ligga i blöt flera dagar. Det finns också en mildare variant som det räcker att koka, steka eller rosta." https://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/kassava-farlig-om-den-tillreds-fel-1.3028169

Kan du ha fått den giftigare när du pratar om att du fått bittra exemplar? Och hur vet man vilken som är vilken?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Skulle gissa att de giftigaste varianterna inte får säljas i Sverige. Diskuterade dock Cassava med en från Tanzania en gång, han menade att det var viktigt att skala roten på rätt sätt, annars fick man med sig bitterämnen från skalet. Kanske det som hänt.
Har sedan dess skalat med metoden att bryta loss skalet, då lossnar skalet rätt så lätt och inga skalrester blir kvar på roten. Det blir ett rätt så tjockt skal, 1-1,5mm när man gör så.

Har hittat en butik som har bra kvalité på sina grönsaker och har redan förköpt mig där några gånger. :o

agnetasch

På Saigon Food finns djupfryst kassava, både rå och kokt. Kan det vara användbart?

Andreas

Det borde väl vara användbart såvida det inte blir några märkbara smak-konsistens-förändringar av djupfrysningen? Men det borde kanske inte bli det på något som tål att kokas timtals.  :)

Citat från: Skogis skrivet 2020-10-24 17:44Skulle gissa att de giftigaste varianterna inte får säljas i Sverige.

Fast i artikeln jag länkar till ovan står "På Livsmedelsverket har man tagits lite på sängen när det gäller kassava. Därför finns det inga officiella rekommendationer angående grönsaken." - det låter ju inte som att det finns några begränsningar?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Citat från: agnetasch skrivet 2020-10-25 05:41På Saigon Food finns djupfryst kassava, både rå och kokt. Kan det vara användbart?
Lyllos dig, har letat runt men inte hittat frusen Kassava, får köpa färsk som jag själv kokar och fryser in så det finns när suget blir för stort.
Det tråkiga med det är att man inte ser om roten är dålig eller ej innan man delar den. Frusen låter väldigt bra.

Citat från: Andreas skrivet 2020-10-25 08:52Det borde väl vara användbart såvida det inte blir några märkbara smak-konsistens-förändringar av djupfrysningen? Men det borde kanske inte bli det på något som tål att kokas timtals.  :)

Fast i artikeln jag länkar till ovan står "På Livsmedelsverket har man tagits lite på sängen när det gäller kassava. Därför finns det inga officiella rekommendationer angående grönsaken." - det låter ju inte som att det finns några begränsningar?

Men Kassavarot är ju knappast något nytt i Sverige, vill minnas att det funnits iaf 20-30 år. Har gått och klämt på dom många gånger genom åren innan jag köpte min första.

Funderade på hur man skulle beskriva skalet, det är mer som bark än skal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal