Dagens grillade - Vad grillade ni idag?

Startat av Kurtson, 2007-05-17 10:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Sweber

Jag tänkte väl det. Du vet väl om att du kan hänga locket på kanten på grillen så att du slipper lägga den på gräset eller bordet eller vad man nu har för underlag. Men den kanske skymmer ljuset när man fotar?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

2007-07-10 19:11 #61 Last Edit: 2007-07-10 19:13 by Urban
Jo.. Jag vet det. Men bilderna blir som sagt bättre utan locket på kanten.

Andreas: Jag kommer inte ihåg namnet på en produkt jag använder till glazen.. Så jag får väl berätta hur jag gör den när jag kommer hem från minisemestern.

Igk

Idag blev det jätteräkor med grillad mango sallad.




nikke

Ihelgen blev det en stor älgstek som grillades i 2,5 timme på svag värme i webern. Jag hade hickoryspån och äppelträ på brickerterna.
Till det serverades klyftpotatis och en whiskysås.

Efterrätt: hallon och blåbärspaj med vaniljglass.

*Mums*

Urban

Det lät otroligt gott Nikke!.. Hur gör du din Whiskysås?

kryddburken


nikke

Citat från: Urban skrivet 2007-07-23 13:45
Det lät otroligt gott Nikke!.. Hur gör du din Whiskysås?


Jag köpte en färdig från Jensens Böfhus http://www.jensens.se/ fast den fanns på Coop, eller om det var Ica.

Annars brukar jag försöka göra det mesta själv, så om nån har ett bra recept så tar jag gärna emot det  :)

Urban

Ok!. Om du tyckte att den var bra så får du gärna skriva en kort resension här http://matforum.nu/index.php?board=14.0 ;)

Andreas

Idag blev det grillad karré med varm bönsallad och färsk mandelpotatis.

På karrén använde jag Santa Marias Sweet pineapple glaze, glazen är god men jag skulle vilja kunna bygga upp ett tjockare lager av den så att det blir mer smak, men det vill sig inte - glazen stelnar inte tillräckligt eller så är det att det tränger ut köttsaft ur köttet så att glazen rinner av..?
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Jag grillade också karre idag (med ben, verkar vara omöjligt att hitta utan ben om man vill ha svensk i alla fall på ica maxi ;)). Jag glazade med en bullseye sweet homestyle blend och även några med sweet baby rays. Och jo det känns som om köttsafterna gör så att glazen lossar  :-\ Dom är rätt så tjocka i konsistensen så dom borde man kunna bygga med. Fast kanske halkar det av eftersom jag grilloljar dom och inte rubbar dom då jag lägger dom på grillen?

Till det serverades grillade "grönsaker" (vi spettar paprika, zuchini, aubergine, scharlottenlök, champinjoner), på bit blev det vattenmelon och halumi-ost. Och så korvbitar-spett till barnet.
Sås görs enklast möjligt på creme fraiche den ena med sweet chili-sås och den andra vitlök.
Efterrätt blev foliegrillad banan med choklad och glass och flytande honung till.

Mest beröm brukar vi få för vattenmelonen  ;D bara att lägga på grillen i bitar eller på spett och ge den lite grillränder och värm rakt igenom. Mums!

smokehead

Ikväll blev det grillad lammstek med potatis, rotselleri, palsternacka och tzatziki. Till det dracks det ett Lindeman. Avslutade middagen med en Ardbeg. Livet är bra härligt....

Urban

Smokehead: Det där lät otroligt gott!, speciellt efterrätten  ;).

Anne

Vi grillade ryggbiff, och majs. Majsen hamnade i en fantastiskt god salsa med fetaost, lime och koriander, och till det hela åt vi ugnsstekt potatis (den blir banne mig bara bättre ju längre den står inne - drygt en timme nu) med lite vitlöksolja, och så färdigköpt bbq-sås. (Head Country Hot - helt suveränt supergod.)
Anne's Food - min matblogg

roffekock

2007-08-31 21:58 #73 Last Edit: 2007-09-02 15:41 by Andreas
Ett 250 gr välhängd entrecote,vitlökssmör och friterade lökringar, potatisklyftor och smörsvängda kantareller.
Enkelt men välsmakande

En sak som jag vill ha är getkilling utmärkt gott.

[Edit: Andreas är på rensningshumör och flyttade ut gåtan till svammeltråden.]
Matforum är bäst

Andreas

Grillade entrecoté i fredags, kryddade med lite salt och peppar och till det endast en potatissallad med färskpotatis, rädisor och ruccola dressad med rapsolja, citron, salt och ett stänk senap. Enormt gott, håller med Roffekock -  oftast blir det enklaste godast!
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Andreas jag tycker att din sallad ser god ut men en sak ska du tänka på att när du väljer rucolla ska det vara den tunnflikiga den som du pressenterar ser väl grov ut,enligt min mening. Den blir helt enkelt för besk. Men jag vet att dett inte alltid är lätt att få tag på.
Matforum är bäst

Andreas

Roffekock tack för tipset, men vad du ser på bilden är min egna hemodlade ruccola och här får du ett tips av mig: vattnar du din ruccola ordentligt samtidigt som du inte låter den växa alltför länge så blir den mild! :)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Matforum är bäst

Andreas

Vad mer vill du veta Roffekock?

Verkar annars som grillsäsongen är slut för det flesta..?

Själv rökgrillade jag lax igår på klotgrillen med Webers hickoryspån. Till det en mandelpotatissallad med gröna linser, rädisor, körsbärstomater och sardell- och myntadressing. Låter och ser kanske inte så märkvärdigt ut men det var mycket gott!
Den som inte frågar får inga svar.

Znapper

2007-09-17 10:15 #79 Last Edit: 2007-09-17 10:17 by Znapper
Jag gjorde en variant av två av Kryddburkens recept.
Tack Linda :D

Grillad kyckling med knaperstekt bacon & champinjontäcke
http://kryddburken.wordpress.com/2007/07/01/lordagkvall-regnet-oser-ner-men-grillen-ryker-anda

Klassisk potatisgratäng
http://kryddburken.wordpress.com/2007/04/28/klassisk-potatisgratang

Grillade filerna indirekt och serverade med grönsallad.
När ungarna hade somnat blev det vin Å räkor


Just det... i fredags blev det Fetaostfylld hel grillad fläskfilé
http://kryddburken.wordpress.com/2007/06/15/fetaostfylld-hel-grillad-flaskfile
Och ja det regnade båda i fredags och igår :(

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal