Förvara öppnad högpastöriserad/UHT behandlad mjölk/grädde i rumstemperatur

Startat av crlhrv, 2015-08-12 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

När jag är ute och vandrar och paddlar under flera dagar eller veckor är det ofta knepigt att ha med mjölk/grädde till morgonkaffet.

Men något jag upptäckte förra helgen var följande:
Valios matgrädde laktosfri 10% höll sig fräsch i FYRA dagar i utomhustemperatur efter öppnandet (temperaturen låg mellan 25 på dagen och 15 på natten). Köpte den på torsdagen och kunde använda den till två koppar kaffe på söndagen (sen åkte vi hem och den behövdes inte mer).

Den grädden är högpastöriserad (ca 80 grader i 5 sekunder).

Så min fråga är: Har någon erfarenhet av att förvara öppnade högpastöriserade och/eller UHT behandlade (ca 140 grader 1-4 sekunder) produkter i rumstemperatur med gott resultat?

Att oöppnad UHT behandlad mjölk/grädde håller sig i rumstemperatur vet jag, men gäller det även öppnad förpackning samt produkter som även är högpastöriserade?

Valios matgrädde 10% innehåller även en del annan skit, modifierad majs och tapiokastärkelse. Kan detta ha betydelse för hållbarheten?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

webguide

Det finns ju speciel mjölk i portionsförpackningar att köpa, de brukar förvaras i rumstemperatur. Vet inte vad de eventuellt innehåller för tillsatser.

kurt

Den UHT behandlade är steril, men så fort man har öppnat den så kommer det ju in bakterier (om den inte öppnas i en sterilkammare). De högpastöriserade mjölkprodukterna innehåller levande sporer som överlevt pastöriseringen, de börjar växa om temperaturen är alltför hög, speciellt i grädde är det risk för Bacillus cereus.

Konsistensgivaren har ingen betydelse för hållbarheten, det är bara förtjockningsmedel.

crlhrv

Nu har jag i alla fall köpt Arlas laktosfria UHT mjölk i 2cl tetra, 150 spänn för två liter mjölk!  ::)

Faktum kvarstår ändå att grädden höll i fyra dagar i rumstemperatur i öppnad förpackning. Jag tycker iaf att det är lite udda..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal