Klimp på norrbottensvis

Startat av evaris, 2008-09-09 06:11

Föregående ämne - Nästa ämne

evaris

Hur rör man ihop en riktig norrbottnisk klimp de recept jag hittar på nätet funkar inte sist rörde jag ihop nån slags smet själv som fick rätt konsistens men jag är recept och mått fixerad så jag skulle vilja ha recept.

agnetasch

Vad kännetecknar just en norrbottnisk klimp?
Jag är från Västerbotten o gör bara som en tjock stuvning av mjölk o vetemjöl med några droppar bittermandelolja i. Serveras iskall ur karott till soppan.
Ska den norrbottniska klimpen kokas i soppan?

kryddburken

Mamma gjorde alltid klimp till köttsoppan när jag var liten, och det är förmodligen den norrländska varianten, nån annan har jag inte hört...

Hon smälte smör i en kastrull, rörde ner vetemjöl, & lite lite mjölk, lite salt också! Det blev som en tjock kompakt deg. Sen klickade hon bara ner dessa klimp i soppan så de fick koka med! Supergott!!!

Andreas

http://sv.wikipedia.org/wiki/Klimp står det att klimp ibland förutom mjölk och vetemjöl innehåller ägg och ibland bara ägg och vetemjöl.

Jag har aldrig ätit klimp i norrbotten, är det helt säkert att klimp inte är något som sörlänningarna hittat på?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men jag hittade en blogg med Norrbottensmat, där var köttsoppa med klimp med. Lite av kryddburksmodell:

Blanda vetemjöl, salt och vatten till lagom konsistens.
Gör klimparna med hjälp av en sked och koka en stund i saltad vatten.
Ta upp klimparna och spola under rinnande vatten.


http://anneli.ontheweb.se/?id=61

Sofia

Mmm, det låter gott. Köttsoppa är ju inte dumt. De här klimpen (som alltså lär vara så goda) är de för att göra soppan lite drygare, så att man verkligen blir mätt?

agnetasch

Jag äter klimp för kontrasternas skull; iskall klimp i het soppa o så bryter bittermandeln så överraskande pikant mot köttbuljongen.

Men det mättar också förstås, till en billig penning ;)

Mimmi

Min kära mor från Norrbotten gjorde klimp på vatten, mjöl och salt. Hon brukade koka den i separat gryta och la sen över den i köttsoppan. Annars blev buljongen inte så klar och fin. Så var det när jag var barn. En del tar ägg i men inte hon.

Jonas

Bor i Luleå och gör klimp på följande vis.
Blanda mjölk, ägg, vetemjöl. salt och svartpeppar till en tjock massa. Några mått existerar inte. Gå på känsla.   Håller inte klimpen ihop när du kokar så gör den tjockare och blir den hård som en sten så gör den lösare.
Vad äggen har för funktion vete f--n.
Skeda ner lagom stora klumpar av smeten med en matsked i kokande lättsalta vatten, om smeten fastnar i skeden så doppa skeden i varmt vatten. Koka tills klimpen flyter upp håll den sedan varm i soppan.

Agnetasch.  Iskall klimp låter (ursäkta mig) inte så gott ( inget illa ment) Har aldrig hört talas om det.
Var i Västerbotten servera man klimp på det sättet?

agnetasch

Citat från: Jonas skrivet 2008-09-09 20:25
Agnetasch.  Iskall klimp låter (ursäkta mig) inte så gott
Det ÄR gott, jag lovar ;D Men det kan vara som med andra maträtter; en vana.
Min mamma lärde sig denna klimp när hon flyttade till Umeå. Av fru Karlsson, infödd Umebo. Vi har alltid trott den varit norrländsk på något vis.

Andreas

Jag älskar palt, borde man inte kunna ha potatis i sin klimp så att det blir som små goda buljongkokta paltar?

Fast buljong och köttsoppa, det är kanske fel spår, är det kanske klimpvälling du tänker på Evaris?
Den som inte frågar får inga svar.

Sofia

Mmm, den här tråden är så härlig! Blir mycket sugen på en mustig köttsoppa varje gång.  :) (Och att tänka på god mat gör mig alltid glad!) Jag undrar dock om det inte är någon som även skulle vilja bidra med det perfekta receptet på själva köttsoppan? (Eller finns det kanske redan en sådan tråd?). Har nämligen aldrig lagat det själv, och kan heller inte minnas att min mamma (eller mormor för den delen) svängt ihop nån. Men är som sagt mycket sugen vid det här laget, och skulle därför bli tacksam för lite tips och släkthemligheter...  ;)

Jackie

Citat från: Mimmi skrivet 2008-09-09 20:01
Min kära mor från Norrbotten gjorde klimp på vatten, mjöl och salt. Hon brukade koka den i separat gryta och la sen över den i köttsoppan. Annars blev buljongen inte så klar och fin. Så var det när jag var barn. En del tar ägg i men inte hon.


Min mamma gör också så, så jag gör klimp likadant.

kayaker

Citat från: Jackie skrivet 2013-11-12 04:18
Min mamma gör också så, så jag gör klimp likadant.

Så gjorde min mamma också. Jag gör hellre pitepalt och äter det istället. :)
/F

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-10 12:03
Jag älskar palt, borde man inte kunna ha potatis i sin klimp så att det blir som små goda buljongkokta paltar?

Fast buljong och köttsoppa, det är kanske fel spår, är det kanske klimpvälling du tänker på Evaris?


Man kan göra klimp av lite vad som helst så länge det blir klimpar, ordet klimp betyder ju klumpar. Kroppkakor är en slags klimp, palt och gnocchi likaså :)

Hasse

Men nog är det att generalisera lite väl mycket om man kallar all deg som blir klumpar för klimp.

Åtminstone jag hade blivit förvånad om jag hade blivit serverad en kroppkaka i köttsoppan.   :o

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2013-11-12 16:08Åtminstone jag hade blivit förvånad om jag hade blivit serverad en kroppkaka i köttsoppan.   :o
Lite tårta på tårta också eftersom kroppkakan är fylld med fläsk :)

Citat från: Jonas skrivet 2008-09-09 20:25Blanda mjölk, ägg, vetemjöl. salt och svartpeppar till en tjock massa
Bortsett från svartpepparen är det ju en pannkakssmet ???

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2013-11-12 16:08
Men nog är det att generalisera lite väl mycket om man kallar all deg som blir klumpar för klimp.

Åtminstone jag hade blivit förvånad om jag hade blivit serverad en kroppkaka i köttsoppan.   :o


Jo, det är sant, jag menar att själva fenomenet är detsamma. Man kan tänka sig följande:
Man börjar med att droppa i nånon slags mjölblangning i kokande vatten/soppa och märker att det blir "ätbart", detta utvecklas och till slut kommer man på iden att lägga i kött/ingredienser i degklumpen och koka den istället för att låta degklumpen vara en del av soppan.

Hasse

Jo, många rätter har nog kommit till av misstag eller ren experimentlusta. Någon tappade kanske en degklump på en het sten och märkte att det också blev ätbart, och vips var brödet uppfunnet.

agnetasch

Klimp verkar vara en variationsrik maträtt:

-Man kan koka matskedsstora klimpar direkt i soppan eller servera klimpen i karott bredvid.I båda fallen kan klimpen serveras varm eller kall.
-Vetemjölsklimp,kornmjölsklimp eller mannagrynsklimp? Landskapsvariationer?
-Kryddningen består av: ingenting,riven mandel och/eller riven bittermandel,kardemumma,muskot,riven ost,persilja,socker.
-Det verkar som att naturell klimp kokas i soppan medan kryddad klimp serveras bredvid.

Klimp kallas för en svensk fattigmansrätt. Men säg man dumplings,baozi,gnocchi eller shuijiao så är det en delikatess ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal