Knivslipning olika alternativ

Startat av BjörnLjungström, 2018-05-09 14:56

Föregående ämne - Nästa ämne

BjörnLjungström

Det känns som att det finns många åsikter om hur en kniv ska slipas / underhållas.
En del säger att japanska stenar är bäst andra hävdar att en elektrisk typ Tormek är det ända som gäller. Sedan finns de som tycker att en rullslip från Ikea är räcker gott. Andra säger att våtslippapper på en musmatta för konvex egg är bäst.
Åsikterna går som sagt isär och det är inte lätt att veta vad som är bäst.
Min tanke är dagligt underhåll och lättare slipning ska vara enkelt och det som behövs ska vara lättillgängligt.

Jag börjar med att slipa igen väldigt låg vinkel med en Kiruna slip. Funkar säkert minst lika bra på en Bandslip eller med flata vattenstenar eller diamantplatta eller något annat.
Det kommer förmodligen dröjaflera år innan det behöver göras igen så kanske enklast att lämna iväg knivarna och få det gjort av någon som redan har utrustning och kunnande förr detta.

Jag har byggt en enklare slipjigg där jag lägger en något trubbigare vinkel längst ut på skäreggen. Detta går på 5 minuter. Jag kan sedan sköta dagligt underhåll med den finare sidan på mitt dubbelsidiga keramikbryne i kombination med jiggen.

Oavsett om man tycker att någon grad hit eller dit på slipviklen inte spelar någon roll tror jag att följande resonemang är svårt att säga emot:
Att alltid hålla en konstant vinkel spara tid. Om vinklen är fast innebär det att oavsett vem som använder den så blir resultatet bra. Det gör även att det kommer dröja länge innan du behöver grundslipa igen.

Säger inte att detta är bättre än något annat sätt men hemma använder alla i familjen knivarna och även min näst yngsta son är 10 hjälper till med underhåll och lättare slipning. Knivarna är lika vassa 6 månader efter grundslipning.

Länkar till några videor som visar hur jag gör samt hur resultatet blir.
https://youtu.be/FaPoswljj24

https://youtu.be/croDVZ2eHME

BjjörnLjungström

Materialkostnad för jiggen är ca 400-500 inklusive det dubbelsidiga keramikbrynet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal