Recept i handen när du handlar

Startat av Tomas J, 2009-08-16 21:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Tomas J

Jag är inte tekniknörd men fick av en slump upp ögonen för iPhone 3G S när jag skulle till att byta mobil och nu har jag en iPhone. Och det är en ny upplevelse, det ä rju ingen telefon utan så mycket mer. En kul matrelaterad finess är de olika gratistjänster som ex. Arla och Tasteline erbjuder. Med ett par snabba tryck på skärmen kan  jag i matbutiken plocka fram receptförslag och inköpslista därtill. Bra för en amatör som jag som måste slå upp kokboken varje gång jag ska göra pannkakor, ni förstår säkert hur mycket som ryms och kommer bort i min hårddisk mellan axlarna. Nu har livet blivit lite enklare ;D

För första gången på tio år har också min sambo intresserat sig för min "mobil" och sagt att det är en sån hon vill ha. Just för att det är så mycket mer än en telefon.
En annan mer tveksam matfunktion skulle väl vara McNavigator som snabbt och enkelt visar dig vägen till närmaste McDonalds, menyer öppettider mm. Men tänk, den funktionen för ex, Matforums läsare som bygger på forummedlammars tips. Ex: du är ute och reser och vill  ha stadig prisvärd husmanskost och väljer det i menyn och kanske dyker det upp en sån restauran på skärmen som finns i din närhet. Eller då du är på besök i en ny stad enkelt kan plocka fram vilken krog du bara inte får missa. Nu har jag ingen aning om hur svårt det är att göra såna här program till iPhone, men helt klart finns det tiotusentals människor som vet hur man gör och bara väntar på dra ideér att förverkliga.


Kari

Arlas har jag i min Nokia med Symbian som operativ. Kanon enkelt och helt gratis.

Andreas

Ah receptförslag och inköpslista i affären kan nog vara användart i vissa fall, men kan tänka mig att det blir besvärligt att handla om man planerar mer än en rätt via mobilen... eller finns nån funktion för att utifrån X antal utvalda recept skapa en gemensam inköpslista?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Nej, en samlad inköpslista ger i alla fall inte Tastelines applikation. Det vore ju bra.

Kari


Andreas

Usch, jag gillar inte alls att springa omkring i onödan i affären, när kommer det en butiks-GPS, eller kanske hellre, en butiksterminal som skriver ut en karta med kortast möjliga sträcka utifrån given inköpslista?

För att återgå till receptförslag i butik så; Rfid-taggade matvaror är väl i antågande på bredare front? Ett nästa steg i utvecklingen är kanske kundvagnar med inbyggda terminaler som automatiskt ger receptförslag utifrån de varor du plockar i vagnen?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

En butiks-GPS var en verkligt bra idé! Men det lär vi nog aldrig få se, eftersom butiksägarna vill att vi ska kryssa fram mellan staplarna med extrapriser så länge som möjligt, så att vi plockar på oss något som vi egentligen inte hade tänkt köpa.

Kari

Jag skulle vara nöjd med en papperskarta i butiken. Med inbyggd inköpslista.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal