Ekonomi i köket, snåltips här tack!

Startat av Kari, 2007-06-20 11:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Anso

Citat från: Anne skrivet 2007-06-25 14:04
Andreas - jag byter sprayflaska lite då och då, så nä, ingen särskilt snygg :) Ganska standard, nåt från Ica Maxi. Blandar typ en del diskmedel, tio delar vatten. (häll l å n g s a m t, annars får du bara skum.)

Om man häller i vattnet först och sedan diskmedlet? Funkar inte det?

Anne

Anso, det har jag inte testat. Funkar säkert. :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

När jag kokar ägg så kokar jag först upp vattnet i vattenkokare och häller sedan i kastrullen som äggen ska kokas i.
Eftersom vattenkokaren är mycket snabbare än spisen så spar man i alla fall lite ström på detta vis.
På samma sätt kan man säker göra med andra varor som ska kokas.

Andreas

Kan man inte koka äggen direkt i vattenkokaren?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Näe.. Det går inte eftersom den stänger av när vattnet kokar.

crlhrv

Urban: jag stänger av plattan när vattnet i min äggkastrull kokar så det får stå och dra på eftervärme i stället, borde inte motsvarande fungera med en vattenkokare?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Det är ju sant!.
Pga. denna disskution så blev jag tvungen att kolla upp lite närmare om det skulle funka.
Men tyvärr så är själva öppningen på vattenkokaren så liten så min hand skulle fastna vid försök att fiska upp äggen.
Sen så rymmer min vattenkokare 1.7 liter så äggen skulle riskera att spricka när jag släpper ner dom i kokaren..
Förrutom det så var det en bra idé ;).

Andreas

Kan du inte lägga ner och plocka upp äggen med en stekpincett?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Anso

Fast allvarligt så känns det som mer jobb att få rent vattenkokaren efteråt.... Billigare att köpa en äggkokare i så fall. Jag skulle i alla fall inte vilja använda vattenkokaren till något annat efteråt om den inte blir ordentligt rengjord först.

Andreas

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-27 15:03
Såg precis en bättre variant på detta som nog är den absolut energisnålaste: blöt upp trasan ordentligt, lägg den på en tallrik och kör i mikron en minut på högsta. (Har inte provat detta själv än, kanske bäst att testa med 30 sekunder först...)


Citat från: Urban skrivet 2007-06-27 18:52
Kan inte obehaglig lukt av typ. sur trasa sprida sig i köket om man gör så?


Där slog du huvudet på spiken Urban. Har inte provat detta förän nyligen. Först körde jag en minut, tycker inte att trasan blev så luktfri av det men däremot luktade det verkligen gammal disktrasa vid mikron.

Körde sen i två minuter och då blev trasan bättre. Ska prova en gång till så fort trasan uppnåt tillräcklig doftnivå, men då ska jag krama in lite yes i trasan, förhoppningsvis kan det kamouflera trasångorna från mikron.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Varför detta slabbande? Köp en kylskåpsjonisator o häng trasan över så försvinner den dåliga lukten i den ;)

Jomael

Min mormor la disktrasan i frysen ibland, hon menade att frysen dödade trasans äckliga bakterier, och det måste ju ha fungerat eftersom hon gjorde det fler än en gång =)

Hasse

Din mormor hade tyvärr fel. Bakterierna dör inte i frysen, men att koka trasan några minuter tar kål på bakterierna.

Johansson

Apropå att hälla kokande vatten i avloppet så har jag hört att det är bra för det löser upp och tar med sig fettavlagringar som annars kan bli problem i långa loppet..Vet inte om det är sant eller en skröna men låter väl åtminstone troligt..

PerG

Det tror jag är sant! Jag lyckades få stopp i köket för några år sedan och "propplösarsnubben" som kom med ångtrycksupplösargrejsimojs sa att just många pensionärer får stopp därför att de snålar med varmvattnet som behövs just för att hålla rören öppna..

Citat från: Johansson skrivet 2008-07-22 21:29
Apropå att hälla kokande vatten i avloppet så har jag hört att det är bra för det löser upp och tar med sig fettavlagringar som annars kan bli problem i långa loppet..Vet inte om det är sant eller en skröna men låter väl åtminstone troligt..

agnetasch

Jag fick ett spartips från en bekant som jobbar som kallskänka; hon köper allknivar på loppmarknader för kanske 10:-, låter slipa upp dom för 30:- o har sen ett gäng kanonknivar som arbetskamraterna gärna snor. Rått kött har hon dom ju inte till men allt annat.

Hankki

Citat från: agnetasch skrivet 2008-09-22 10:41
hon köper allknivar på loppmarknader för kanske 10


Lite OT men med tanke på loppmarknader. Personligen skulle jag inte köpa fat, glas, bestick och sånt på loppis MEN jag har inga problem med att äta mat på restauranger, hos kompisar eller från små grillkiosker här och var fast dessa ställen är lika okända som loppisfynd.

Kari


Niclas

Förr, på 80-talet, slängde folk ofta det gröna på purjolöken. Det ska man inte göra, går ju att använda och smakar kanon.
Om man bara ska ha några cm purjolök åt gången så ska man börja i den gröna änden. Börjar man med att ta bort roten och använder den den vägen så håller den inte alls länge i kylen utan vissnar efter några dagar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal