Hur gör man när man kallröker?

Startat av Andreas, 2007-06-25 10:23

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Rökbriketter kostar i genomsnitt 3,50:-/ st Grevens briketter heter den nya sorten o är likadan som Bradleys.

Men alternativen till briketter är väl inte helt gratis? Det vi använde i tidigare rökar var spån (inte billigt) o alved (som finns gratis på tomten) Men vill man ha en annan smak som körsbär, pekan, mesquite o hickory? Var köper man det o vad kostar det?

Sen kan det ju vara att snålheten bedrar visheten; vem sjutton vill hålla på o passa en rök i 30 timmar (helst när det är svinkallt ute) för ett resultat som oftast inte blir bättre?

Skogis

Känns som att vi kommit lite off topic.

Det glädjer mig att priset har sjunkit, 5:-/st var i överkant. Det var väl mest kilopriset på sågspån jag reagerade på, 200-300kr/kg. Vad rökspån kostar varierar väldigt mycket, så visst är inte det gratis heller.

För tillfället kostar inte spånen ett dugg för mig, ett äppelträd blev rundbarkat av rådjuren förra vintern och dog. Efter att jag fällt det har det legat och torkat, och i förra veckan provades den nyaste leksaken kompostkvarnen med lyckat resultat. Faktiskt mycket bättre rökspån än vad jag hitintills använt. Har även ett plommonträd på tork.

Vad det gäller att passa röken vid kallrökning finns det kallrökningslabyrinter att använda, eller så använder man en rökgenerator, dom kräver inte mer passning än vad Bradleyn gör.

Bradleyn har sina fördelar. Den var en bra förstarök för det var genom den jag lärde mig hur det går till att röka kött, korv eller fisk. Men som jag skrev innan, jag hade svårt att få jämn värme i den samt att utan ombyggnad gick det inte att kallröka i den.

Dumsnål, javisst :) Tid har jag hur mycket som helst av, det är pengarna som tryter.

agnetasch

Citat från: Skogis skrivet 2014-08-16 09:17
Tid har jag hur mycket som helst av, det är pengarna som tryter.
Här är det tvärtom ;)

perH

Sent inkommen fråga, vad anser ni om "Cold smoke generators" där en reglerbar akvariepump driver in kall rök i valfri låda från generatorburken.
Enkelt bygga sådan med plåtburk och T-koppling i locket.
Sök på Tuben finns extremt många exempel.
Kostar endast mindre summa.

Skogis

Det funkar utmärkt, det svåraste är att reglera syretillförseln så det inte brinner för häftigt eller slocknar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal