Smak och ingredienskombinationer

Startat av Aintain, 2011-09-06 19:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Aintain

Tjenixen!

Jag har nyligen blivigt väldigt intresserad av matagning. är student sedan 3 år tillbak och har nog aldrig följt ett recept. Jag skulle gärna villja ha lite tipps på literatur rörande just mat/smakkombinationer. Hur bygger man upp en sås? var ska balansen mellan salt, sötma, surhet ligga? vilka råvaror påverkar smakerna på olika sätt och så vidare.

skulle även gärna vilja ha lite mer "detaljerade" ingredienser i kylen men kan inte komma på vad detta skulle kunna vara.

Några tips på hur jag kan utveckla min matlagning, jag älskar att freestyla ihop maträtter som man egentligen inte trodde var ätbara, tro mig jag har testat mååånga konstiga kombinationer.


Rookie-T

Hej! Först och främst tycker jag att du ska lära dig grunderna om du inte redan är insatt. Det är alltid bäst att förstå innebörden av bra råvaror och varför man gör vissa saker.

Det blir roligare att exprimentera när man har en stabil grund att bygga på. Men annars om du bara är ute efter exprimenten kan det vara värt att tänka på olika smaker i våra vanliga råvaror. Morot är sött, Tomater har också mycket sötma om dom är bra. Lök har mycket naturlig sötma. Inte samma sötma som socker utan en anan sorts sötma. Leta efter smaker i alla vanliga råvaror.

Men som sagt. Kolla på grunderna och laga/ät mycket riktig mat
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Helge

Tack för länkarna webguide! Jag har letat efter något liknande en längre tid.
/Helge

Rookie-T

Gillar man foodpairing på molekylär nivå så råder jag att man läser heaston blumenthals bok "fat duck cookbook"

Det är inte bara en kokbok utan även självbiografi och några kapitel vetenskaplig fakta. Han tar ju bland annat upp lite ang det där med råvaror som delar ämnen positivt och negativt. väldigt läsvärd.

Ang khymos bloggen så var författaren till den och åt på en restaurang jag arbetade på i oslo. frågade tydligen om det var gelantin eller agar i desserten. Han hade även en gratis föreläsning som jag ångrar att jag inte gick på :S
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal