Ett inlägg i E-nummerdebatten

Startat av Sweber, 2008-12-15 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

kurt

Citat från: Mickan skrivet 2009-01-09 12:32
Det där med e-nummer är svårt! Undervisar kemi i grundskolan och ämnet är ofta på tapeten. Brukar ha en hel kasse med tomma förpackningar med mig. Eleverna får först skriva ned vad de tror finns i de olika varorna. Gissa att de blir förvånade när innehållsförteckningen är dubbelt så lång. De brukar också jämföra hemlagat med halv fabrikat. Deras slutsats brukar ofta bli att antalet tillsatser ökar med viljan att tjäna mer pengar, vår önskan att handla var tredje vecka och förvara i evighet, äta mat med läckra färger mm. Vill de ha tillsatser? Nej, inte många!


Jag hoppas att ni också undervisar vad de olika tillsatserna har för funktion och vad det verkligen är för något, oavsett om om man tycker att de är berättigade eller ej så är det ju det betydligt intressantare och viktigare än att bara räkna antalet.

Jimmy

Ett bra påpekande Kurt! Problemet är att debatten inte belyser funktionen med de olika tillsatserna, och vad som skulle hända om de inte fanns där. Hållbarhet är inte bara frågan om bakterier och mögel. Produkten måste också långsiktigt se apptitlig ut och smaka gott.

Med rådande distribution av livsmedel så skulle matsvinnet öka drastiskt om man försökte ta bort tillsatserna. Därmed är detta också en miljöfråga. Vidare tycks allmänheten tro att livsmedelsindustrin tjänar pengar på bruket av tillsatser. Det är en kraftig nidbild. Den hållbarhet som erfodras för leverans kräver tillsatserna! Livsmedelsindustrin tjänar knappt några pengar. De är ordentligt hunsade av grossister och butikskedjor som mer eller mindre bestämmer priset på produkterna. Disskusionen om livsmedelsindustrins falska marknadsföring tycker jag dock är delvis befogad.

PerG

Självklart fyller de flesta tillsatser en funktion, men blir de nödvändigare eller mer motiverade för det? Om produkt A av typ Y innehåller 1 tillsats och produkt B av typ Y innehåller 15 tillsatser, så kan man fråga sig varför B måste innehålla 14 fler tillsatser. Är 14 extra tillsatser verkligen nödvändigt om produkt A klarar sig med en?

Som jag ser det blandas två diskussioner ihop i E-debatten: Är tillsatser farliga? Och är tillsatser nödvändiga?...  Jag fokuserar i princip bara på det senare medan det oftast blir det förstnämnda som försvaras av livsmedelsindustrin. Jag struntar i princip i om tillsatserna är farliga eller inte. Om det finns en likvärdig produkt med mindre tillsatser så är det den som åker ner i kundvagnen.

Det JAG är rädd för är att om tillsatser inte ifrågasätts så riskerar de "rena" produkterna att konkurreras ut och mina möjligheter att välja minskas.

agnetasch

2009-03-04 09:00 #23 Last Edit: 2009-03-04 11:51 by agnetasch
Citat från: Jimmy skrivet 2009-03-03 21:08
Den hållbarhet som erfodras för leverans kräver tillsatserna! Livsmedelsindustrin tjänar knappt några pengar
Varför krävs det så långa leveranser då? Är det inte för att man har koncentrerat tillverkningen = sparat (tjänat) pengar?

Andreas

Det finns helt klart många olika uppfattningar om detta, så här tycker signaturen Sören Ohlsson i en kommentar i Corren:

"Varför har man tillsatser i maten? Jo, de används till att förbättra livsmedlets smak, hållbarhet, näringsinnehåll och för att förbilliga produktionen. Som konsument får jag alltså godare, nyttigare och billigare mat genom att hårt kontrollerade tillsatser tillförts.

... Vem ska jag lita på? Skattefinansierade Livsmedelsverket ... eller hemmasnickrade budskap från glada amatörer som tjänar stora pengar på att skapa hysteri?"

http://www.corren.se/archive/2009/3/4/k4ol10agf0v83nd.xml
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Det finns alltid två sidor av ett mynt. Men visst undrar man.

Nu ska jag försöka förklara min syn på det helt, kortfattat.

Mina föräldrar och mina mor och farföräldrar har vuxit upp i "modern tid" om man får säga så, iaf 1900-tal. Det är inget fel på dom. Inga tillsatser har dom ätit.
Människan har klarat sig utmärkt utan alla tillsatser hittills om man ser det historiskt.

Idag äter vi tillsatser och annat som inte fanns förr. Utvecklingen på livsmedel har sprungit förbi våran egen utveckling.

Mår så bra som vi borde? Inte jag iaf. Om det beror på tillsatser? Kan vara så.
På den sidan av myntet står jag.

--

Mina fiender som jag känner till är E 407 och palmolja. Mer lär det bli.

ivanl

Jag lutar åt samma håll som Elka. Är inte kategoriskt mot alla tillsatser men ganska skeptisk.
För mig finns två viktiga aspekter på tillsatser:

1. Tillför tillsatsämnet något till maten?
Kryddor är tillsatser som de flesta uppskattar. Likaså socker, salt mm mm.
Om man kan förhöja smak eller konsistens på råvarorna så ger tillsatsen ett mervärde.
Är syftet däremot bara att skapa hållbarhet på en vara som egentligen inte håller i rumstemperatur, att kompensera för omild tillagning som förstör naturliga aromer, eller att ersätta en naturlig råvara med något billigare, så säger jag nej tack.

2. Är tillsatsen hälsosam?
Det mesta är skadligt i överdriven mängd men sannolikheten att ett konstgjort ämne skall vara skadligt, är större än att en naturlig råvara skall vara det. Detta eftersom människan som art haft större tid på sig att anpassa sig till vad naturen kan erbjuda. Vi har trots allt bara producerat konstgjorda livsmedel i något hundratal år.
Jag tror på försiktighetsprincipen och undviker konstgjorda tillsatser om det går.
Av samma skäl köper jag gärna ekologisk mat.

Anne

Alltså - under 1900talet har vi fått i oss massor med kemiska tillsatser. Många anser att maten NU är renare än den någonsin varit. Parallellt med att man utvecklat kemiska bekämpningsmedel, hållbarhetstillsatser mm har livslängden fördubblats. Det är något att reflektera lite över, tycker jag.

Anne's Food - min matblogg

Andreas

Här är två till inlägg i debatten där Mats-Eric verkligen får på nöten, Unni Drougge började i Expressen och Lisa Magnusson hakade på i Aftonbladet, ligger det något i deras kritik?

Unni Drougge: Nya matmoralismen står mig upp i halsen "Kostråden från Anna-Maria Corazza Bildt och Mats-Eric "Hemlige kocken" Nilsson är ren elitism. Vanligt folk har varken råd eller tid att nobba industrimaten" http://www.expressen.se/debatt/1.1580380/nya-matmoralismen-star-mig-upp-i-halsen

Lisa Magnusson: Vad spelar det för roll om det är vatten i falukorven? "Mats-Eric Nilsson är nog den mest indignerade av alla matgapare. Jag har läst hans bok "Den hemlige kocken" och det är ingen hejd på hans föraktfulla äckel över vanlig billig industrimat och folk som är dumma nog att köpa den - det vill säga alla svennebananer som inte har obegränsat med tid och pengar." http://www.aftonbladet.se/debatt/lisamagnusson/article5229439.ab
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Håller med Unni.
Tycker också hetsjakten på elaka livsmedelsbranchen är effektssökeri.

Jag tror livsmedelsbranchen försöker ta fram så bra och så billig mat som möjligt med tillräcklig smak, det är då man kan tjäna pengar,självklart så finns det undantag.

Det är vi konsumenter som inte vill/kan betala för oändliga mängder färsk tryffel, utan hellre använder tryffelolja, det är vi som vill köpa färdiga pulversoppor för att ha hemma om det behövs nångång (men vid alla grönsvansade isbjörnar vad de smakar),  vill man kan man köpa potatis (Mats definition på bra mat, kort innehållsdeklaration).

Självklart är jag för hemmalagat och långkokat och närodlat och smakrik och nyttigt och kemikaliefritt men livsmedelsindustrin står inte i vägen...

Andreas

Jag är kluven, å ena sidan måste man ge Mats-Eric credit för att han starkt bidragit till att vi blivit mer medvetna om vad vi stoppar i oss (hur många visste att tryffeloljan inte baseras på tryffel utan är kemiskt framställd?), å andra sidan har det gjort oss kräsnare vilket gör att det som tidigare kanske smakade gott inte längre smakar riktigt lika gott... så frågan är om det är bättre att veta eller inte veta...?
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Först och främst är jag inte för tillsatser som inte behövs.
Alla använder vi olika E-nummer utan att kanske veta om det.
Mickans länk till ica's appelsinsaft,http://matforum.nu/index.php?topic=3590.msg37671;topicseen#new innehåller E330, citronsyra som exempel.
Blandar vi E507, Saltsyra, och E524, natriumhydroxid, i lagom mängder får vi saltvatten.
E524 blandas även i dricksvattnet vid reningsverk för att höja ph vid behov

Bakpulver är en blandning av E500, Natriumvätekarbonat (gammalt namn: natriumbikarbonat) eller bikarbonat och E450, http://sv.wikipedia.org/wiki/Bakpulver

Hittade en lista på wikipedia över E-nummer http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_E-nummer
Det är väl främst färgerna, E1xx, och smakförstärkarna, E6xx, som är de onödigaste.

Mickan

Du har en poäng Hankki. Jag tror väl inte att allt för många dömer ut mina hemlagade frukt- och bärkonserver för att de innehåller citronsyra och/ eller natriumbensoat. Här är de bra att ha för att få en konserverande effekt. För mig blir tillsatser ett problem när de är där för att man ska kunna fuska. 
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal