Diskussion om grillmodeller

Startat av smokehead, 2007-05-09 20:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Att det skulle ta längre tid att värma up en 57 cm grill tror jag föga på. Is så fall är det marginellt!.
Och jag tror inte Calle är så bekymrad över det i så fall  ;). Visst går det mera kol Andreas, men inte så himla mycket.. Det skiljer ju bara 10 cm i diameter trots allt.
Allt är ju relativt.. Om Calle tycker att det blir för dyrt med kol så får han helt enkelt välja den mindre modellen då!.

Andreas

Jag tror det går märkbart mer kol faktiskt. 10 cm i diameter ger stor skillnad i volym hos ett klot, om jag inte räknar helt galet blir den kylande arean 50% större och volymen 80% större hos en 57 cm grill jämfört med en 47 cm.

Flyttade den intressanta frågan om att göra eget kol till egen tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=222
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jamen.. Du behöver ju inte fylla den full om det är få som grillar heller. Det räcker ju med att täcka upp den yta som köttet tar upp på grillen.
Jag har provat både små och stora Weber av 57 Cm modellen och har inte märkt att saker o ting tar längre tid.
I alla fall inget som besvärat mig på nåt vis.
Personligen så står jag inte och räknar ut datatekniska termer när jag ska köpa en grill..
Vill jag ha en större grill så får jag helt enkelt ta att det går lite mera kol.

Andreas

Tiden är nog inget problem för Calle, men säg att det går 50% mer kol, det är väl inte bra för miljön i dessa växthuseffektsmedvetna tider?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

En annan sida med lite fräsiga grillar är http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_15894482.asp. Undra när jag kommer att betala +30 000 kronor för en grill..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Igk


Kurtson

Jag kan ju säga att jag är j-gt sugen på en summit s-650, men det finns BARA i drömmarna.

Urban

Kurtson: Vad är summit s-650 för grill?

Andreas

Citat från: Igk skrivet 2007-06-21 14:07
30 papp för en bensin grill..  :'(


Bensingrill? Menar du att BeefEater Signature Plus i Calles länk drivs på bensin?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Igk

Oppps.. inte riktigt så, brukar reta mina gasolgrillande grannar för bensingrillare.. ;) ;D

Anso

Jag är ny och förvirrad här :D (hoppas jag i alla fall hamnade i rätt tråd)

Svärmor föreslog att jag kunde få en grill i födelsedagspresent, mannen hälsade att han kunde lägga till pengar och jag började kika... Kompisen sa att dom nyss köpt en weber Q100 och var supernöjda. Jag började kika och då jag räknar med att alltid vara fler än 2 då vi grillar verkade en större grill bättre. Kollade in Q200 men om man ville ha stativ kostade ju inte Q300 så mycket mer och stativ ingick... Kände mig nöjd en liten stund. Såg att Spirit E-210 bara kostade 600kr mer än Q300. Bara den extra garantin kunde nog vara värt pengarna. Sedan ser den inte lika "fånig" ut.

Men sen läser jag mer och undrar om man kan ha en "flis-låda" i Spirit E-210? Vad finns det för nackdelar med den? Ska jag böna och be för en Spirit E-310? Borde jag kika på ett annat märke för jag vill ju egentligen ha den där kokplattan också (bra vid strömavbrott) eller ska jag investera i ett trangia-kök (eller finns det någon inomhuslösning?).  ???

Ångest! Någon med några tips? Det är den första grillen vi någonsin köper...

agnetasch

För några sidor sedan skrev jag om vårt inköp av ny grill.Vi hade tänkt köpa Weber E-210 eller E-310.Det fanns inga E-210 i Göteborg!(har du kollat så att de verkligen finns?)o E-310 var en sån superkluns så den ville jag inte ha(mannen kunde tänka sig den,men så orkade han lyfta locket också)Till slut köpte vi en Broil King o det har vi inte ångrat,den har verkligen gått varm(!?)man KAN ha andra grillar än Weber.Detta skriver jag fort,fort innan Weber-fansen kastar sig över mig.Men jag har en känsla av att Weber vänder sig till karlar som vill att deras grillar ska vara just stora,vidlyftiga o blanka.Som kvinna ser jag mer till funktionen än storleken(!?)o tycker att Broil King är en jättebra grill.Trots att den "bara" har två brännare går det utmärkt att grilla indirekt på den, den har rostfria brännare o gjutjärnsgaller.Den har inte lika lång garanti som Weber men man vill väl byta modell nån gång.
Fick jag bestämma(vilket jag inser att jag inte får)skulle ni köpa en Broil King Royal som har sidobrännare o just nu kostar 3270:- exkl flaska.OBS att detta inte är reklam utan en recension från en nöjd konsument,det finns säkert andra här på matforum som är nöjda med sina E-210/E-310.

Sweber

Anso, det beror på vad dui ska ha den till. Jag, som gärna leker med indirekt värme och rök, skulle välja en E310 om jag skulle investera i en gasolgrill. E-210 har bara två brännare och det gör att man inte kan leka med olika tempzoner lika bra som E-310.

Min far fick en orginal-Q när han fyllde 60 för ett par år sedan, och till skivat kött, fisk, spett, kycklingfile, korv och hel fläskfile funkar den förbluffande väl. Det som inte funkar är hel kalkon och stora stekar som ska ligga på i många timmar. Kvaliten är även den på topp. Original-Q tror jag motsvaras av Q-200 idag. Den är lätt (även locket) och smidig och man kan ta den med sig i bilen till en picknick om man vill. Det viktiga är att man låter det tjocka gjutjärnsgallret bli riktigt upphettat i minst 10 minuter på högsta effekt innan man börjar grilla. Annars är det svårt att få till dom snygga grillränderna. Dessutom fungerar ett väl upphettat galler som flavorisingbar, dvs safterna från köttet förångas på gallret och ger grillos/smak under locket. Nackdelen är att man inte kan ha olika tempzoner då den bara har en brännare. Å andra sidan är värmen lätt att sänka efter en bryning då det är en gas grill. ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kurtson

ojojoj...
Skalld u köpa en q200 skall du köpa en q220 så får du större lock och termometer
q300 kostar som sagt inte så mycket mer och strax därefter kommer e210.
e210 är lite snålvariant av de större grillarna.
lägga hellre på och köp en 310 så kan du köpa röklådor, rotserier m.m. i framtiden, dessa finns inte till e210
(rotserien går iofs)
det är ett väldigigt hopp mellan 200 och e310.

men om vi då backar tillbaka...
q220 är en utmärkt grill för ca 10-12 hamburgare, eller köttbitar, man kan köra några kycklinghalvor osv...
den har samma grillyta som en 57'a klotgrill.
q100 (el q120=med utfällbara sidobord.)  kostar mellan 1895-1995 och drivs med liten icke påfyllbar gasflaska model primus, men man kan köpa till slang för gasoltub för 200-250 kr, den har samma gryllyta som en 47:a

om du inte skall grilla höga saker fungerar q grillarna utmärkt.

jag har faktiskt inte testat q300 men det är en bra grill som har en extra brännare och riktigt stor grillyta.

q1xx och q2xx behöver du inte köpa vagn till, de kan stå på ett bord eller separat vagn.
webers vagnar kostar 699 (ibland 599) för den ihopfällbara eller 999 för den stationära
ibland kan man förhandla sig till ett paketpris .

och gallret på q serierna är så att fettet antingen förångas eller rasar ner mellan brännarna

Urban

Kul att se dig igen Kurtson!  ;D. Det var länge sen jag såg dig i forumet.

Sweber

Man får en Q200+vagn for 1995 på Plantagen just nu.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Anso

Grejen är väl att det är första grillen och vi har inte grillat något ännu, men jag hade lite drömmar om att man skulle kunna laga all mat ute på sommaren. Just nu äter barnet köttfärs i alla former så jag räknar med en bunte hamburgare till att börja med. Men dom vill jag ju ha goda saftiga och lite rökiga i smaken... Man ska inte förakta goda hamburgare :D

Men vad mera vi ska grilla vet jag inte. Höga saker har jag inte funderat på mer än då jag läste beercan-chicken tråden :) Sedan var det ju en hobby att utveckla tänkte jag (grillningen alltså inte ölburkarna).

Egentligen hade jag tänkt köpa billigast möjliga, bevisa för mannen att grillat är bra och sedan satsat på något större... Men så säger han att en e-210 är ok :o ... Vad gör man då? (http://www.lindarn.se/ visar den i web-shopen för 4695kr och e-130 5695kr (finns det några andra web-shopar att kika på grillar på?)) Det var ju nästa gång vi skulle kolla på en så dyr  ;D

Om vi landar på en Q200 så ska jag komma ihåg Q220! Och på 12 hamburgare kommer man ju en bit...

Men nu när vi ligger på e-210 vill jag ju genast ha e-310 med alla tillbehören  :-\

agnetasch: Jag bor ju också i Göteborg så jag undrar var du köpte din grill. Skulle vilja kika lite på CharBroil. Särskilt när man kan få så bra pris med sidobrännare! Och jo som jag säger ovan, detta skulle ju bli min första och inte min sista grill  ;)

Tips på bra affärer i och runt Göteborg där vi kan klämma lite på olika grillar? Känner att det nog kan vara nästa steg (förutom styrketräningen för att få upp det manliga locket på e-310  8))

Får i alla fall klassa det som lite njutningsfull ångest

agnetasch

Anso:Vi hade en CharBroil tidigare o var nöjda med den,men när vi skulle köpa nytt upptäckte vi att CharBroil (som finns på Bauhaus)uppgått i Landmann o tydligen behandlas lite styvmoderligt där, reservdelar finns inte o likn.Vi hade köpt den gamla grillen på Allgas på Ringön(mittemot Blå Stjärnan)men de har slutat med CharBroil o gått över till Broil King o dessa har de en uppsjö av i olika modeller.Frågar du oss är Broil King mycket bättre än CharBroil.Jag kan rekommendera ett besök på Allgas;stor,skäggig o rolig affärsföreståndare lurar på dig mycket mer än vad du egentligen behöver ;)
Järn&Byggbröderna på Björlandavägen har en del,t.ex Weber som aldrig finns m.m.Jordnära i Alingsås har nog en del också.
Känner igen din grill-ångest,men,som du säger,den är njutningsfull!Lycka till  :D


Kurtson

Citat från: Sweber skrivet 2007-06-29 20:20
Man får en Q200+vagn for 1995 på Plantagen just nu.

GRYMT bra pris... är det inte någon siffra fel där?
JAG får köpa den med personalpris för mer....

Kurtson

Citat från: Urban skrivet 2007-06-29 18:09
Kul att se dig igen Kurtson!  ;D. Det var länge sen jag såg dig i forumet.

Var utan bredband i 14 dagar och så har jag hamnat lite i ett mmog webspel som tagit lite tid...men jag har kul! :-)
Skall droppa in här mer nu

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal