Gense

Startat av Classic Ikon, 2009-05-25 01:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Classic Ikon

Hur är kvalitén på Gense Old Farmer-knivarna, är det någon som vet?
Både köksknivarna och besticken?

Med vänlig hälsning Classic

Andreas

Hade varit intressant att veta vad det är för stål i bladet på kockknivarna.

Men det framgår tyvärr inte hos tillverkaren.
http://www.gense.dk/Default.aspx?ID=1328&PageNum=4

Och hos en återförsäljare står bara "högglanspolerat rostfritt stål"..?
http://www.axelskitchen.com/se/art/cooks-knife-23-cm-gense-old-farmer.php
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Denna information gällande stålet säger i alla fall så här pass mycket: Stålet innehåller ca 0,45 procent kol och 13 procent krom. I och med att stålet är högglanspolerat så betyder det tillsammans med de övriga uppgifterna att stålet är rejält rosttrögt. Skärpan kommer däremot inte att vara i paritet med de bättre sorterna. Det här stålet borde därför likna AISI 440A (DIN 1.4116).

Det står också att stålet är svenskt, vilket i vanliga fall betyder Sandvik 12C27. I det här fallet är jag dock tveksam eftersom 12C27 innehåller 0,6 procent kol och 13,5 krom. Stålet är m a o en gåta. Jag har av denna anledning skrivit till företaget men tyvärr inte erhållit något svar. Mailet skickades i morse.

Återkommer.

~Paul~

Andreas

Ah, hoppas du får svar, rimligen borde det väl vara ganska enkelt för dem att tala om vad de är gjorda av. På Genses hemsida berättas att produktionen sker i Eskilstuna, Gembloux, Talinn och Åbo. Om de nu tillverkar köksknivarna själva det vill säga, det skulle kunna vara någon annan då bestick egentligen är deras produkt.

Lite Gensekuriosa:

I Wikipedia står "1897 registrerades GENSE hos Kungliga Patent- och registreringsverket med löpnummer 4, vilket gör att AB Gense är idag Sveriges äldsta ännu existerande registrerade aktiebolag." http://sv.wikipedia.org/wiki/Gense

Fast vidare svenskt är det inte numera, Gense ägs av norska K A Rasmussen sedan 1995. K A Rasmussen är tydligen nordens största företag inom ädelmetalssektorn med avdelningar inom dental, katalysatorer, halvfabrikat till bl a guldsmeder, återvinnning och bestick (Gense, Holländska Eternum) http://www.ka-rasmussen.no

Men tillbaka till knivarna tråden handlar om, mannen som designat "old farmer" heter "Bent Severin", jag funderade ett tag på om Genses bild http://www.gense.dk/Default.aspx?ID=1440 föreställer samme man som denne Bent Ole Severin hos Bent Severin International http://www.bentseverindesign.com/BSD%20web/The%20people/The%20People.htm men det gör den nog, förutsatt att Genses bild är sisådär 30-40 år gammal...
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-25 22:44
1. På Genses hemsida berättas att produktionen sker i Eskilstuna, Gembloux, Talinn och Åbo.

2. Lite Gensekuriosa:.........

1. Hmmm... Eftersom produktionen till vissa delar sker i Eskilstuna så skulle det trots allt kunna vara 12C27.

2. Tackar!

~Paul~

dePaul

OK, nu har jag fått mitt svar angående stålet i Genseknivarna. Jag gjorde slag i saken och ringde företaget.

När det kom till kritan så handlade det inte alls om ett svenskt stål, utan om ett tyskt sådant, nämligen Thyssen/Krupp DIN X55CrMo14 (andra namn/designationer: NVONOX M 131, Werkstoff No 1.4110, AISI 440A). HRC 56.

Den kemiska kompositionen är som följer.
Kol: 0.50-0.60%
Mangan: <1.00% 
Krom: 13.00-15.00%
Molybden: 0.50-0.60%

Jag behöver nog inte skriva så mycket om det här stålet eftersom det är tämligen känt och vanligt. Låt oss säga att dess största tillgång är rostmotstånd och slagseghet. Det tillåter också ganska snäva eggvinklar (som dock inte håller länge) pga det förhållandevis lilla kornet.

Nötningsmotståndet är tyvärr inte speciellt högt. Det betyder att man får bryna kniven ofta.

Personligen hade jag sett mig om efter andra märken och modeller.

~Paul~


Andreas

För lite mer kött på benen, skulle du säga att detta är ett någorlunda normalt stål för prisklassen (449 kronor för 23 cm-kockkniven med ädelträskaft), eller är det betydligt sämre än vad man faktiskt kan få för de pengarna?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-27 08:45
För lite mer kött på benen, skulle du säga att detta är ett någorlunda normalt stål för prisklassen (449 kronor för 23 cm-kockkniven med ädelträskaft), eller är det betydligt sämre än vad man faktiskt kan få för de pengarna?
Som jag skrev tidigare. Jag hade inte köpt den personligen. För mindre summa pengar får du en Frost 4261 kockkniv (26 cm blad) med Sandvik 12C27 stål.

Också Anders Petter Oxelgren i samma längd är ett bättre val, enligt  min åsikt. Faktum är att jag t o m hade valt IKEA-s kinesiska VG-10 kniv framför Gensekniven.

~Paul~

Andreas

Där ser man. Men kanske är det många som köper köksknivarna för att de köpt besticken i samma serie. (Inte för att jag riktigt förstår vitsen med att köksknivar och bestick ska komma från samma serie.)

På Genses danska hemsida finns förresten även en dyrare knivserie som heter Rejka med handtag i sandblästrat rostfritt stål "Klingen er udført i rustfri Molybden-Vanadiumstål og dermed ekstremt skarp og holdbar." http://www.gense.dk/Default.aspx?ID=582&PageNum=5

Ordinarie pris 599 Norwegian Kroner = 710.359 Swedish Krona
http://www.norgeskjop.no/default.pl?showProduct=1732&pageId=199
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-27 09:43
1. (Inte för att jag riktigt förstår vitsen med att köksknivar och bestick ska komma från samma serie.)

2. På Genses danska hemsida finns förresten även en dyrare knivserie ......"Klingen er udført i rustfri Molybden-Vanadiumstål

1. Nej, det finns verkligen ingen poäng i det. Genses bestick är tillverkade i vanligt 18/0 stål.

2. Det här stålet diskuterade jag inte med teknikern på Gense. Vet därför inte exakt vilken sort det handlar om men min misstanke är att det handlar om ett vanligt CrMoVa stål av japansk tillverkning. HRC:n brukar ligga på runt 58.

~Paul~

vilsjin

A propos Rejka kniven. Numera skyr jag knivar med bolster, som går hela vägen ner till eggen, som pesten.
Omöjliggör effektiv slipning av eggen vid hälen, och om man inte tar tjuren vid hornen och slipar ned bolstret så har man snart en liten retlig klack som hindrar kniven att ligga an mot skärbrädan.
Undvik!

dePaul

2009-05-28 08:39 #11 Last Edit: 2009-05-28 08:43 by dePaul
Citat från: vilsjin skrivet 2009-05-28 06:19
A propos Rejka kniven. Numera skyr jag knivar med bolster, som går hela vägen ner till eggen, som pesten.
Omöjliggör effektiv slipning av eggen vid hälen, och om man inte tar tjuren vid hornen och slipar ned bolstret så har man snart en liten retlig klack som hindrar kniven att ligga an mot skärbrädan.
Undvik!
Jag antar att du menar knivar med "return och bolster lip". Sådana är inte direkt praktiska. Jag äger bara en kniv med den designen i min line up. En Wüsthof. Jag har dock trots allt inga problem med slipningen eftersom jag kör med Sharpmakern. Hörnorna kommer åt ganska väl ända in till lipen.

~Paul~

Andreas

Nu när ni säger det så, denna typ av knivar måste bli märkliga på lång sikt när bladet slipats ner och metallbiten som är dess förlängning sticker ned nedanför bladet..?

Citat från: dePaul skrivet 2009-05-27 10:00
2. Det här stålet diskuterade jag inte med teknikern på Gense. Vet därför inte exakt vilken sort det handlar om men min misstanke är att det handlar om ett vanligt CrMoVa stål av japansk tillverkning. HRC:n brukar ligga på runt 58.


För att relatera till något vi känner till i tråden, skulle du utifrån den misstanken säga att Rejka ger bättre valuta för pengarna än Old farmer?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-28 09:12
1. denna typ av knivar måste bli märkliga på lång sikt när bladet slipats ner och metallbiten som är dess förlängning sticker ned nedanför bladet..?

2. skulle du utifrån den misstanken säga att Rejka ger bättre valuta för pengarna än Old farmer?

1. Ja, de flesta slipar inte den bakersta delen av hälen så den förblir oftast slö, vilket medför en viss asymetri i egglinjen (kupning).

2. Ja.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal