Rökt ris

Startat av agnetasch, 2014-09-07 09:39

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Här duggar tipsen tätt. Tackar :)

Andreas

Så hur går det med din rökning?  :)

Citat från: Skogis skrivet 2014-09-10 15:12
Kallrökt smakar bittert direkt från röken men lugnar ner sig betydligt redan efter ett dygn på lax, ost t ex behöver ligga i 3-4 veckor vakuumpackat för att smaken ska fördelas i hela biten.

Riset ifråga ligger nu i en burk så någon vädring är det inte tal om, mer en omfördelning av röksmakerna. Man kan nog fuska med liquide smoke i vattnet om man inte har möjlighet att röka riset.


Ah omfördelning av röksmakerna var ett bra sätt att beskriva det på. Så smaken vandrar liksom omkring i det rökta ett bra tag efter man rökt. Kan den effekten pågå t o m ännu längre än 3-4 veckor för någon produkt?

Citat från: Skogis skrivet 2014-09-13 09:55
EU har nya regler vad det gäller mängden rökämne på livsmedel och det skulle inte förvåna mig om dom fick för sig att mäta på okokt ris istället för kokt. Dessa regler kan vara anledningen till att det inte finns rökt ris att köpa.


Var hittar man de reglerna? Är det begripliga regler?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Visst fortsätter röksmaken att förändras långt efter 3-4 veckor. Kallrökt ost blir bara bättre med rundare smak vad tiden lider, har inte hunnit lagrat ost längre än 1 år innan den tagit slut :-[ trots att jag rökte i mitt tycke stora mängder förra hösten.

Hittade förvisso en prästost från 2011 i kylen för ett tag sedan, den har kanske blivit godare nu. Mest troligt inte för de bästa ostarna att röka har hitintills varit Gouda, hushållsost eller Edamer, lagom mesiga i smaken för att inte konkurera med röksmaken.

Skulle gissa att det är likadant med kallrökt kött, röksmaken blir rundare, snällare med tiden.

Vad det gäller rökreglerna fick jag dom från Eldrimner, gick en charkkurs där för ett tag sedan så jag finns i deras mejlregister.

Andreas

Ah det här med långtidseffekter av lagring är intressant.

Vad står det då i rökreglerna om mängden rökämne på livsmedel? Och finns det nån metod för att själv kunna hålla sig inom dem eller krävs laboratorieanalys? Jag tänker till exempel om man röker ris själv och säljer åt andra.
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

EU vill enligt artikeln begränsa mängden giftiga rökämnen i livsmedel, så det finns säkert tabeller att titta i.

Om jag minns rätt så läste jag det i tidningen mathanverk i fjol. En nitisk kontrollant hade skurit av rökyta på en skinka och därefter uppmätt alarmerande mängder av giftiga ämnen i provet. Att man inte skär upp skinka på det sättet hade ingen betydelse, men jag tror att det löste sig till slut.

Sen verkar det som att du inte varken kan mäta eller hålla dig inom vissa ramar för att få godkända mätresultat, det är proverna som säger om det är bra eller ej.
Av någon konstig anledning fungerar det utmärkt med rökarom ???
Kan detta vara ett resultat från ett väl utfört lobbyarbete från någon stor producent som använder just rökarom?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal