Julskinka sous vide

Startat av Per-Erik, 2010-12-09 18:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Freddey

Jag tillagade en välrimmad liten skinka på 1,8kg Sous Vide (65 grader i 13h).
Den förlorade inte farligt mycket vätska men blev heller inte så saftig som jag hade hoppats på.

Jag får väl prova en i 75 grader (för smakens skull), och en på 62 grader (för saftighetens skull) och se vilken som blir bäst.

Tobbe S

Halloj!

Jag är ny här.
En kort fråga:
Jag ser en massa diskussioner hit och dit om temperaturer.
Men inga resultat av testerna...

Kommentarer eller test resultat?
:)

Skogis

65°
Saftig som bara den, men när man skivade skinkan var hålen från sprutsaltningen kvar och gjorde att det såg ut som en prickig korvskiva utan det vita :)
Köttet verkar inte ha krympt som det brukar.

magnus

Har ni fått någon favorittemp?
Jag slängde ner en på 67 grader, blir väl ca 10h.

Hasse


Max

Befogade frågor ovan. Det behövs mer återkoppling. Körde 73 grader i ca 12 timmar förra året. Bra smak, men kändes lite torr.

Jag kör min på 68 grader i ca 12 timmar i år, om ingen övertalar mig om annat. Återkommer med rapport.



Andreas

Ja berätta gärna hur det gick!
Om jag minns rätt körde Urban sin i 68 grader i 17 timmar, blev bra.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vi körde med "fattigmans-sous-vide" i år.
Av misstag köpte vi en rå julskinka. Stånk o stön, ska man behöva tillaga den där klunsen? Vi gjorde på enklast möjliga sätt; in med skinkan i orginalförpackningen i ugnen, stack termometern genom en liten bit fönsterisolering o in i skinkan. Satte ugnen på 75* o termometern på 72* Väntade 11 timmar. Lät svalna lite, skalade, skivade upp o åt en god skinka :)

Mat-Janne

Citat från: Seke skrivet 2011-12-24 00:02
Jag tillagar just nu julskinka sous-vide på ett extremt enkelt sätt : i ugnen i 75 grader varmluft direkt i den obrutna vacuumplastförpackningen jag köpte skinkan i. Startade klockan 19 idag dagen före julafton och tänker fortsätta till julaftons förmiddag, kl 11 eller så. Det blir 16 timmar.

Kan vi få veta hur det smakade?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Mat-Janne

Citat från: webguide skrivet 2012-12-16 10:52
Körde skinka sous vide på 72 grader igår, 8 timmar, skall griljeras idag.

Kan vi få veta hur det smakade?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Gastrofysik

Vi körde också vår skinka på 72 grader. Bra balans mellan skinksmak och saftighet! Jag ska prova 70 på en reaskinka och jämföra. Förra årets 67 grader var för lågt...

Urban

Jag tillagade min Julskinka på 68 Grader i 17 Tim, och det vart den godaste juskinkan jag hittils ätit.
Har läst mycket om den sk. Skinksmaken och att man måste hålla över 70 grader för att uppnå den. Men jag håller inte riktigt med där. Skinksmaken var detsamma fast det vart en saftigare skinka.
Nästa gång ska jag prova att sänka till 64-65 grader.

webguide

Jag körde min skinka 65 grader i 24 timmar, det blev riktigt bra. Jag trodde faktiskt att skinksmaken "krävde" en temperatur på runt 70-72 grader men icke... :)

Gastrofysik


Mat-Janne

Citat från: Gastrofysik skrivet 2017-12-30 17:49
Wow, 24 timmar! Det ska provas :)

Är du inte lite trött på julskinka nu? Kanske om ett år?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Andreas

Hur pass bra håller baden/cirkulatorerna temperaturen? Jag menar kan man vara säker på att 65 inställda grader är 65 och inte 64 eller 66? Alla temperaturmätare visar fel, frågan är bara hur stort felet är. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Min maskin justerar tempen med 0,1° noggrannhet av inställt värde.
Men det är bara vad jag kan utläsa av displayen, verkligheten kan vara något helt annat, det har jag inte kollat.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-04 20:38
Hur pass bra håller baden/cirkulatorerna temperaturen? Jag menar kan man vara säker på att 65 inställda grader är 65 och inte 64 eller 66? Alla temperaturmätare visar fel, frågan är bara hur stort felet är. :)


Jag kontrollmäter min då och då, har en väldigt exakt termometer. Nu har jag ju en Grant så elektroniken i den är minst lika bra som i termometern (om inte stået vassare) men det känns ändå bra att dubbelkolla då och då.

Mat-Janne

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-04 20:38
Hur pass bra håller baden/cirkulatorerna temperaturen? Jag menar kan man vara säker på att 65 inställda grader är 65 och inte 64 eller 66? Alla temperaturmätare visar fel, frågan är bara hur stort felet är. :)

Dessutom kan det säkert skilja en grad ute i grytan jämfört med inne i cirkulatorn där temperaturen mäts, speciellt om man inte har lock på grytan
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Andreas

Det borde stå i bruksanvisningen till respektive maskin hur god temperaturnoggrannhet den levererar. Sen om maskinen uppfyller specifikation är en annan sak...
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal