Gnälltråden

Startat av agnetasch, 2007-08-30 09:44

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey

Råkade ut för precis samma sak för någon månad sedan: En lapp från DHL förklarade att jag inte varit hemma när de kommit med paket, så nu fick jag hämta det själv - annars skulle de skicka tillbaka det. Det var bara att ta sig ut till Gullbergsvass å sedan hela vägen hem igen över hela stan med ett otympligt jättepaket i famnen. Åker man kommunalt ändrar en sån grej hela dagsupplägget å man är inte längre glad över att ha fått paket... (Även jag fick för övrigt svaret att de bara ringer o kollar före leverans, om kunden betalt extra för det. Man tycker att det borde kännas trist även för ett varubud att behöva vända tillbaka utan uträttat ärende.)

crlhrv

Just nu är det UPS som bråkar med mig och vill att jag ska åka ut till Hisings Kärra för att hämta paketet. För något år sedan var det Schenker som vägrade leverera en bärbar dator till mig, den fick jag gott åka ut och hämta i Bäckebol. DHL har jag bara bra erfarenheter av, verkar vara en och samma kille som har mitt område så vi börjar snart bli bundisar.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Tänk att jag fortfarande måste visa leg trots att jag är med på Systembolagets förstasida.. http://www.systembolaget.se. Gissa vart!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Pinsamt test!5 rätt av 10.Jag ska inte jobba på Systembolaget :-[

crlhrv

Jag vaknade inatt och kom på att jag beställde fel sängar från IKEA så nu måste jag avbeställa och börja om igen och sova på jvla obekväm madrass i ytterligare 2 veckor!! SUCK!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Fast är det egentligen inte bra att du får sova obekvämt? Rimligen både skriver och fotograferar du bättre av det då all bra konst kommer ur lidande.

Hur kommer det sig att du fick in din bild hos systembolaget? Blev du uppraggad på gatan eller var det via nån du känner?

Jag vill annars gnälla på Thomas Dennerby som verkar lite för nöjd trots att vi åkte ur VM.
Den som inte frågar får inga svar.

mums

Ha, 8 rätt! Men alla skulle ta mig tusan fått visa legg i alla fall. Man måste ju behandla folk lika.

crlhrv

Andreas: en klasskompis pojkvän jobbar på produktionsbolaget som filmade "spelet". till mitt försvar så var det där ca. 2 år sedan och lite kuriosa är att tröjan jag har under jackan panikköpte jag på H&M enbart för inspelningen (man fick inte ha något för mönstrat, och jag hade en rutig skjorta) som jag sedan lämnade tillbaka, lätt begagnad. ;)

Spelet försvinner och dyker upp med jämna mellanrum, Systembolaget verkar vilja ha valuta för pengarna!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Nu regnar det i Göteborg och kommer så göra fram till april. AAAH!!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jaha,regnar gör det ja.Precis när jag skulle till Partille >:( Men jag kan gnälla på annat också:
Jag får spader på nonsensord i matsammanhang!Det har gått inflation i ord som fräsch o lyxig när man ska beskriva maträtter. För att inte tala om det inledande uttrycket super (superbra, supergott, superläckert, superenkelt) Jag önskade att folk lade ner lika mycket möda på språket som på tilllagningen när det handlade om mat. Hur ska det bli i framtidens kokböcker? Se i deras register; 50 fräscha sallader, 35 lyxiga varmrätter o 10 superläckra desserter.
Vi har redan börjat,i senaste numret av Buffé räknade jag ovanstående ord o kom fram till arton tillfällen.Sid 11 tar priset, där har vi superenkelt,lyxigt o fräscht på en o samma sida. Dessutom innehåller receptet MÅSTE-ingredienserna balsamvinäger, tryffelolja, ruccola o parmesan >:( Att jag gnäller på dessa ingredienser betyder inte att jag inte använder dem, men jag vill ha förnyelse i receptstammen, inte bara en evig rundgång med samma halvgamla ingredienser. 

mums

Då kan jag väl få gnälla på att svenska språket håller på att förändras. Jag retar mig på att man säger ex. en till kaka,, det heter en kaka till,,, vad är en tillbil, jag vet vad en tillsatts är. Och varför kan man inte uttala orden som de skrivs, en skolkamrat i andra klass envisades med att uttala: hade och honom som de skrevs och han hade rätt, precis som Roland Stollts. Det är ett g i mögel, det är inget c framför k i bruk. Och så den här jkla boxen som bara strular har fått den utbytt till en ny men den är likadan. Dessutom är man sjuk, skönt med en gnälltråd. Jag bryr mig egentligen inte om hur folk uttalar orden bara man begriper vad dom menar. Det är Amerikaniseringen jag är sur på, förutom de gamla jänkarbilarna förståss. Man måste vara lite försiktig även i en gnälltråd.

agnetasch

"ja tyker om cräm Fräch. de ä supergått. najs å ha i mat" Jag reagerar knappt längre när jag läser sådana meningar i diverse forum på nätet; här firar svenska folket orgier i rättstavning o grammatik. Jag skulle gärna vilja veta om deras engelska är lika torftig, om man ska skämmas inför hela världen eller om dessa halvanalfabeter håller sig inom Sveriges gränser >:(

Andreas

Citat från: mums skrivet 2007-09-06 22:23
hemskans fjärrkontroller, med för många små knappar och för liten text. Det sista kan kvitta, det står ju aldrig på svenska ändå.


Såg precis nedanstående i dagens tidning och vips dök det upp i bakhuvudet att du skrivit något om små knappar. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-20 08:57
"ja tyker om cräm Fräch. de ä supergått. najs å ha i mat" Jag reagerar knappt längre när jag läser sådana meningar i diverse forum på nätet; här firar svenska folket orgier i rättstavning o grammatik. Jag skulle gärna vilja veta om deras engelska är lika torftig, om man ska skämmas inför hela världen eller om dessa halvanalfabeter håller sig inom Sveriges gränser >:(

Nu ska jag försöka att inte sabotera gnälltrådens sanna anda, men det du tar upp är mycket intressant. Är det så att svenska folket i allmänhet skriver sämre nu än på den gamla goda tiden? Eller är det så att en större andel av befolkningen skriver idag, på grund av datorernas och Internets intåg? Alltså att de som inte är så bra på att skriva ändå gör det, vilket det inte fanns någon större anledning till förr. Utom när man skulle fylla i någon obegriplig myndighetsblankett.

Men det var givetvis bättre förr! Av princip! Detta är ju trots allt en gnälltråd.    >:(

mums

Citat från: Andreas skrivet 2007-09-20 15:53
Såg precis nedanstående i dagens tidning och vips dök det upp i bakhuvudet att du skrivit något om små knappar. :)


Grrrrrr, vad menar du, skulle jag se ut som en elefant? Förklara dig.

mums

En het potatis, det här med språk. Läs igenom detta och ta en funderare.

Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn
Roll I viekln odrnnig bksortnävea I ett ord såtr I, det edna som är
Vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn
Kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm.
Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som
Hlehet. Gnaksa färkct tcyker jag.

Och så lite gnäll, gnäll, gnäll

Andreas

Nu vill jag gnälla på alla argsinta människor i denna gnälltråd som inte förstår att uppskatta en rolig och högst oskyldig parallell som egentligen absolut inte har något som helst med elefanter att göra utan bara om att vissa knappar är så otroligt små att man känner sig som en elefant när man utsätts för dem.  >:(

Hasse: Det där eländiga språket tror jag mest handlar om att vissa somliga tycker det ser tufft ut. De allra flesta kan nog egentligen skriva ordentligt om de vill. Så långt har väl ändå inte förfallet gått att det finns någon lärare som tolererar dylikt språk i skolarbetet..?  >:(  >:(
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är så bra nuförtiden, så fort man inte kan stava till ett ord skriver man "eller vad det heter" efter så har man svurit sig fri. Man talar om att man sysslar med långt viktigare saker än att stava rätt o sånt trams. Fast till slut består det du skriver bara av "eller vad det heter" o ingen begriper vad du vill ha sagt ;D
Jag har för mig att lärarna på Handels i Göteborg protesterade för att de nya elever som togs in varken kunde läsa ,skriva eller räkna. Låt gå för att skrivfärdigheterna räcker till för att vara tuff på nätet men när högskolorna klagar då är det högt vatten för då är det ju allvar o alla gör så gott(?) dom kan.

mums

Jag känner mig inte som en elefant, ??? Men knapparna ser ut som små myror när man skall peta på dem. >:(

(Jo men visst var den rolig, fniss.)

Sweber

Myror och elefanter? Det är ju perfekt, det är man ju uppväxt med. Eller är den en konspiration?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal