Lunch i Stockholm

Startat av agnetasch, 2012-12-03 17:26

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Hjälp alla stockholmare!

Vi kommer till Stockholms C en lördag f.m. o tänkte promenera därifrån till hotellet på Riddargatan. Finns det, längst den vägen, någon trevlig lunchrestaurang? Vad äter man i Stockholm som man inte äter i Göteborg? Fiskkrogar går bort, likaså snobbställen, pizzerior o suchibarer. Drömmen vore en trevlig kvarterskrog eller pub med husmanskost eller hamburgare. På kvällen blir det italienskt så det vill vi inte ha på lunchen.
 

webguide

Det beror ju på vad du menar med snobbställen, tänker du dresskode (finns inga som har vad jag vet i STHLM) eller personal/atmosfär?

KB och Prinsen nere vid Biblioteksgatan har bra husman, Broken på Kungsgatan har en ganska ung publik men goda hamburgare. Bistro berns i Berzelii park är också mycket bra, vällagad fransk mat. Sture hof har alltid bra mat. Kolla om det går att boka bord, det är trång i stan på lördagar. Det finns en trevlig matbutik (till vänster om Bröderna Olsson om man kommer från huvudingången) inne på Östermalmshallen där man kan äta husmanskost för 100 kronor.

Kväll:
Just nu kör Niklas Ekstedt italienskt tema på en av sina krogar, mycket bra mat (väldigt väldigt bra till och med) och astrevlig atmosfär. Det är mellanrätter så en trevlig variant är att köpa in 2 rätter/person och sedan delar alla vid bordet på dem.
http://niklas.se/

agnetasch

Tack för tipsen, nu fick jag att göra med att kolla alla ställena.

Med snobbställe menar jag för mycket vita dukar, för mycket kalt o rostfritt eller personal/gäster som lyfter på ögonbrynen om vi får för oss att uppträda i vandrarkängor o ryggsäckar (Kostar efterrätterna mer än jag tycker är rimligt för en varmrätt är det också ett snobbställe ;D)

Psilander

Ett moment 22...bra lunch eller snobbställe.... mellan centralen och Riddargatan
- Sturehov och Lisa i Hallen är bäst men går nog bort pga fisk och "snobbställe".
- Tures i Sturegallerian är också bra.
- Tudor arms, världens bästa Engelska pub utanför England på Grevgatan. Stans kralligaste räkmacka och utmärkt potatisgratäng
- Hotel Diplomat, ett snobbställe
- Annars finns lite turistfällor i Gamla stan som kanske kan passa men det är åt fel håll.

Mitt favoritlunch är hummersoppan på Sturehov (då får man vit stärkt duk, proffsiga kypare och årgångschampagne om man har tur)

Men jag kan rekommendera lämna vandrakängor och ryggsäck hemma, det gör sig inte på nån bättre lunchresturang och då är det bara snabbmatskedjor och kanske Texas Longhorn kvar.

agnetasch

Sturehofs hummesoppa låter inte dumt alls, inte heller deras jordärtskockssoppa med ankconfit (då kommer man undan fisken) :)

På tal om pubar; är St Andrews Inn på Nybrogatan ok? Det ligger bara ett stenkast från vårt hotell o hade varit ett väldigt bekvämt alternativ.

De imaginära vandrarkängorna kan vi lämna hemma men en ryggsäck är ett oslagbart handbagage. Vem vill gå o skramla med en rullväska på stan? Men jag antar att även bättre lunchrestauranger har garderober där man kan lämna in dom. Eller är det garderobiären som skiljer agnarna från vetet o visar ut landsortsborna? ;)

Alternativt kan man vända på steken o äta italienskt på lunchen o ta lite pubkäk på kvällen. Hurdan är Italiano Ristorante? Även den ligger bekvämt tiill på Nybrogatan. Någon som vet?

webguide

Italiano Ristorante är väl itne sådär jätteskojig :)

Niklas är ruggigt bra på italienskt!

Vet inte hur ST andrews är. Hur som helst, boka bord!

Psilander

2012-12-10 21:30 #6 Last Edit: 2012-12-10 21:34 by Psilander
Sturehofs hummersoppa är ren njutning, speciellt om man har tur och får den tjocka krämiga biten i botten. Hände mig en gång, jag hann äta upp halva innan de kom och bad om ursäkt och gav mig en ny portion :-(...

Ang. Pubar så är "Tudor Arms" oslagbar i pubkänsla och en skön blandning av folk, alltifrån brittiska alkisar till bussniessfolk och östermalmlocals. Bara suga på atmosfären med en Strongbow och Vinägerchips är härligt.

Annars finns ju Gastropuben Pubologi på Lilla Nygatan i Gamla Stan, hade den inte varit pub hade den haft en Guide Michelin stjärna.

På Nybrogatan skulle jag annars rekommendera "Nybrogatan 38", en kvalificerad kvarterskrog med rustikt lyxig meny, alltfrån lite tilltuggs grodlår till en tjock risotto. Nybrogatan 38 ingår i Bockholmsgruppen.

Har bott i krokarna och har väl fått uppfattningen att St Andrews  på Nybrogatan är rätt sunkig, mest befolkad av lite alkisar, precis som "The Londoner" runt hörnet. St Andrews är ofta ganska tom på folk, inte bra tecken, medan tex Tudor nästan alltid är knöckat.

Generell regel: Undvik krogar med bilder på maten i plastade menyer och resturanger med TV apparater.

Hankki

Citat från: Psilander skrivet 2012-12-10 21:30

Generell regel: Undvik krogar med bilder på maten i plastade menyer och resturanger med TV apparater.


En skäpmatsrestaurang som förutom att de har tv apparater dessutom har väldigt dåligt programutbud är O'Learys :-)

agnetasch

Citat från: webguide skrivet 2012-12-04 06:52Just nu kör Niklas Ekstedt italienskt tema på en av sina krogar, mycket bra mat (väldigt väldigt bra till och med) och astrevlig atmosfär. Det är mellanrätter så en trevlig variant är att köpa in 2 rätter/person och sedan delar alla vid bordet på dem.http://niklas.se/
Hur i fridens dagar kan du se något på den sidan? Jag hittar ingen meny eller nånting. Gör jag fel?
Nu vet jag att vi inte åker till Stockholm förrän i april o då kanske inte Niklas håller på med italienskt längre.

Citat från: webguide skrivet 2012-12-10 18:16
Italiano Ristorante är väl itne sådär jätteskojig
Men vad är det som är fel med den restaurangen? Har dom vidrig mat?

Citat från: Psilander skrivet 2012-12-10 21:30Generell regel: Undvik krogar med bilder på maten i plastade menyer och resturanger med TV apparater.
Men herregud, vi ska bara äta lunch, inte köpa stället ;D

Citat från: gillarmat skrivet 2012-12-12 11:26Friday´s tycker jag alltid har väldigt god mat (amerikanskt). Minus för hög ljudvolym dock. Finns i Kungsträdgården och vid Östermalmstorg! :)
Min svägerskas favorit! Stamlokuset när hon bor i Stockholm. Men ljudvolymen oroar mig, vi ska träffa bekanta o då vill vi prata utan att skrika (dessa bekanta bor visserligen i Stockholm men vet/bryr sig inte om stans krogar (!) så vi får bestämma) En blind leder en blind  ;)

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2012-12-12 11:42
Hur i fridens dagar kan du se något på den sidan? Jag hittar ingen meny eller nånting. Gör jag fel?
Nu vet jag att vi inte åker till Stockholm förrän i april o då kanske inte Niklas håller på med italienskt längre.

Oj, de har precis ändrat siten, nej de lär inte ha Italienskt då.

Citera
Men vad är det som är fel med den restaurangen? Har dom vidrig mat?

Vidrig är väl att ta i men Niklas är t.ex. långt mycket bättre.

Citera
Min svägerskas favorit! Stamlokuset när hon bor i Stockholm. Men ljudvolymen oroar mig, vi ska träffa bekanta o då vill vi prata utan att skrika (dessa bekanta bor visserligen i Stockholm men vet/bryr sig inte om stans krogar (!) så vi får bestämma) En blind leder en blind  ;)


Broken (Kungsgatan) har mycketbättre burgare än Fridays (samma pris ungefär). http://broken-stockholm.com/

agnetasch

Haha, lite OT, men jag måste berätta vad Whatsupsthlm skriver om Broken:"På menyn hittar man bland annat amerikanska klassiker som burgare, fish and chips, sandwiches, revbensspjäll, fajitas och en och annan pastarätt" Fish and chips ?? När blev det en amerikansk klassiker? Varför inte nämna caesarsallad, buffalo wings, coleslaw eller clam chowder? Låt engelsmännen ha sin älskade fish&chips ifred, det står fish&fries på matsedeln.
Sa petimetern  ;D

Psilander

TGIF ligger INTE vid östermalmstorg, den ligger i Kungsträdgården och på Birger Jarlsgatan, möjligtvis vid Östermalmstorgs tunnelbanestations nedgång.

Det mest Stockholmiga vore en sen lunch på Lisa Elmqvist i Östermalmshallen. Bra fisk och skaldjur och lite husman. Ett glas champagne och en toast skagen eller färska räkor, de har en utmärkt stekt salt sill med löksås också. Det äralltid kö så om du inte ha röstermalmscharm så boka bord.

TGIF,Oleary´s, Texas Longhorn är "fulresturanger" dit man kan gå om är bakis och behöver mycket flottig mat. DN på stan har annars utsett indiern på Sibyllegatan 20 till bästa bakisresturangen för ett par år sen.

agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2012-12-13 14:08Det mest Stockholmiga vore en sen lunch på Lisa Elmqvist i Östermalmshallen. Bra fisk och skaldjur
Fast vill jag äta fisk o skaldjur går jag på Gabriels i Feskekörka hemma i Göteborg. Färskare fisk o i genomsnitt 100:- billigare på varje varmrätt. Jag vill inte äta fisk som åkt samma tåg som jag till Stockholm. Fast med tanke på priset har väl den åkt i 1:a klass ;)

Citat från: Psilander skrivet 2012-12-13 14:08TGIF,Oleary´s, Texas Longhorn är "fulresturanger" dit man kan gå om är bakis och behöver mycket flottig mat
Det vore kanske något för söndagens lunch 8)

webguide

Lunchade på Niklas igår, de kör New York (Brooklyn) - Tema som är väldigt inspirerat av Italien, så det är fortafarande italienskt i stilen och mycket gott. 

agnetasch

Letar fortfarande efter en acceptabel lördags-lunchrestaurang i Stockholm. Är det någon som vet något om restaurang Borggården på Armemuseum? Hissa eller dissa?

http://restaurangborggarden.se/svenska-restaurang/

Psilander

Armémuseums restaurang vet jag inte mycket om, men jag får intrycket av att den är en ganska vanligt Musiereturang/ Cafe. Är man i kvarteret skulle jag föreslå Tudor Arms, om man gillar pubmat.

Min favorit för helglunchen är Villa Gothem på Djurgården, nu i F12 Gruppens regi. Bra mat, klassisk och lite små lyxig, helt ok prisklass. Mysig miljö inne, vackert ute. Den klassiska plankan finns och håller hög klass.

webguide

Citat från: Psilander skrivet 2013-03-22 16:05
Armémuseums restaurang vet jag inte mycket om, men jag får intrycket av att den är en ganska vanligt Musiereturang/ Cafe. Är man i kvarteret skulle jag föreslå Tudor Arms, om man gillar pubmat.

Min favorit för helglunchen är Villa Gothem på Djurgården, nu i F12 Gruppens regi. Bra mat, klassisk och lite små lyxig, helt ok prisklass. Mysig miljö inne, vackert ute. Den klassiska plankan finns och håller hög klass.


F12-gruppen sålde Gothem till Prinsen Group Holding AB i december. Vurma på Birger Jarlsgatan är rätt trevligt, jag tycker om deras köttbullar. Det är lite bohemiskt och avslappnat. http://www.vurma.se/

agnetasch

Tack för alla tips, det blir mycket att botanisera i. Det där med Armémuseum tyckte jag vore lämpligt eftersom vi ska sammanstråla med bl.a en reservofficer. Han skulle väl känna sig hemmastadd där  ;D

agnetasch

Det blir Borggården på Armemuseum. Jag blev stärkt i min övertygelse av följande blogginlägg:

http://olivoljor.wordpress.com/2009/03/02/restaurang-borggarden/

Den restaurangen känns bara så TREVLIG; enkel men noga med maten, osnobbig men ändå stilfull. Ska bli spännande att se om den lever upp till mina förväntningar  :)

agnetasch

2013-04-24 07:50 #19 Last Edit: 2013-04-24 15:30 by agnetasch
Restaurang Borggården var toppen!Jättegod o vällagad mat till rimligt pris i en lugn o mysig miljö.Vill man koppla av är detta rätt ställe. Stockholmarna som var med undrade hur jag hittat denna pärla ;D


Längst till höger på byggnaden skymtas restaurangen med uteservering.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal