Memma, filbunke, kalvdans osv.

Startat av crlhrv, 2007-05-18 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Alltså inte för att vara den som är den, men memma verkar inte vara någon höjdare:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80329
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Hmm,ja jag kan inte säga att receptet ser särskilt lockande ut.Mjölk ska man ha till står det.Det fåtal bekanta som har smakat memma har dränkt den i vispgrädde för att få ner denna lite udda delikatess.
Det går att lägga memma i frysen.Så bra .Där kan den ligga ;D

Urban

Jag har alltid undrat hur denna memma smakar..
Ibland så säljer dom memma på affären men har inte vågat köpa än.
Hoppas att dom nån gång har en demostratör av memma på Maxi så man får smaka.
En bekant från mitt gamla jobb är från Finlands/Svenska bygden Närpes i Finland. Jag frågade honom vad memma smakade som, varvid han då svarade: Ja har i´nt smaka memma för det ser ut som sk-t :D

crlhrv

Haha när vi ändå är inne på traditionella efterrätter.. jag köpte filbunke en gång bara för att prova vad det var för något. Jag vet inte om jag har missat nåt men fy i ... vad det var hemskt. Konsistensen var nästan läskigast av allt. Är det någon form av delikatess eller?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

KALVDANS då,snacka om konsistens.När jag var liten fick jag hos min moster välja på skoghallonkräm eller kalvdans.Nyfiken som jag var redan då valde jag kalvdans.Efter en tugga ångrade jag mig men väluppfostrad som jag var åt jag snällt upp hela dallerhögen.Urk.
Men eftersom tråden handlar om snacks;man kanske kan använda kalvdans som dipsås.

crlhrv

Aldrig hört talas om kalvdans, vad är det?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

patrixan

Hahaha, förstår precis vad du menar agnetach, ingen  höjdare direkt.
Kalvdans är en "efterrätt" gjord på råmjölk dvs mjölken av en ko som nyss kalvat......
Råmjölk blandat med vanlig mjölk, lite salt, lite socker och kanel eller kardemumma (tittade efter receptet på nätet)
jag har smakat det och jag gör inte om det, traumatiska minnen från barndommen :)

Andreas

Flyttade diskussionen om råmjölk till en egen tråd under råvaror.
http://matforum.nu/index.php?topic=172
(Ursäkta att jag är lite klåfingrig, men det blir så mycket lättare att hitta igen saker sen på det här viset.)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Måste nog sticka ut lite här och säga att jag tycker att kalvdans är gott! :).

kryddburken

Instämmer!! De är ju en gammeldags rätt & när våra tanter på hemmet får detta serverat så får dom nåt magiskt glänsande i blicken, nostagi-mat för hela slanten!! Tänk när dom stod förr i tiden, unga och starka och lagade mat till sina bönder... :-) (ölands-köket har faktsikt kalvdans på matsedeln för våra älderboende här på ön, det tycker jag är fint)

agnetasch

Man kanske ändrar sina preferenser när man blir äldre(förlåt ungdomar) jag har upptäckt att jag plötsligt är väldigt förtjust i brylépudding som ju är ganska likt kalvdans.Helt förhäxad tjatade jag om denna delikatess när vi åkte till Portugal förra sommaren.Ut på krogen första kvällen o beställde med glittrande ögon:"Har vi inte"fick jag till svar. Pang,där for min haka i golvet.Nästa kväll kom samma kypare galopperande på gatan utanför gårdagens restaurang: "NU har vi den" skrek han.Det var ju bara att följa med honom in o sätta sig.

crlhrv

Göteborgs-Posten har varit på restaurang Fond (i Göteborg) och provat kalvdans:

"Dessert 5/5
Våra småländska hjärtan bultade lite extra när vi upptäckte att kalvdans (110 kr) fanns kvar på menyn. En skapelse (likna den vid en omelett eller tjockpannkaka) som görs på råmjölk och Fond har piffat till den genom en lätt karamellisering på ytan. Till detta serveras äpple och det är så ursvenskt (i modern tappning) att man tappar andan."
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Kalvdans ska väl serveras med sylt?Eller är det inte tillräckligt chict för att man ska kunna ta 110:- för det?

crlhrv

Jag tror att herr Stefan Karlsson äter upp all sylt innan den kommer på borden ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal