Bbq-grillad hel 2,6 kg benfri karré (varning många bilder)

Startat av Sweber, 2007-07-09 13:59

Föregående ämne - Nästa ämne

MiGa

Blev lycklig ägare till en ONE-TOUCH GOLD 57 cm i helgen.Har aldrig haft en Weber för, blev mycket imponerad av värmen i den.
Köpte Weber grillbriketter men inget rör,fick ej fyr på dom med tändvätska varför? Är det för dom är så hårda? Jag tog andra briketter så det blev grillning till slut ändå. Satt och tittade i Webers produktguide j-vlar vad med grejor där var,någon som provat tända briketter med Looftlighter?

crlhrv

MiGa: jag har liknande erfarenheter av tändvätska och briketter. vi köpte en påse briketter i holland förra sommaren och skulle grilla på campingplatsen. jag tror vi kämpade i över 2 timmar för att få någon som helst OK glöd. det verkade som om värmen från tändvätskan inte räckte till utan man behövde en extern värmekälla, t.ex. tändpapper, mayastickor eller liknande. då funkade det betydligt bättre, men allra bäst är det om du köper en skorstenständare - dom är ruskigt effektiva.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Dennis Lundin

Citat från: MiGa skrivet 2008-05-25 01:50
Blev lycklig ägare till en ONE-TOUCH GOLD 57 cm i helgen.Har aldrig haft en Weber för, blev mycket imponerad av värmen i den.
Köpte Weber grillbriketter men inget rör,fick ej fyr på dom med tändvätska varför? Är det för dom är så hårda? Jag tog andra briketter så det blev grillning till slut ändå. Satt och tittade i Webers produktguide j-vlar vad med grejor där var,någon som provat tända briketter med Looftlighter?


Hehe du kan glömma att tända briketterna med tändvätska. Dom är för hårda och suger inte in vätskan. :)
Det är tändrör eller en eltändare som gäller. Bäst glöd får du ju om du kör tändrör tycker jag själv, då blir allt lika varmt på en gång i glöden.

Grattis till ett bra inköp av grill! Den kommer du ha nytta av många många år! Har haft min weber i 3 år nu, står ute i ur och skur, inte en rostfläck eller liknande på den. :)

MiGa

Använde röret idag kanon glöd :D. Har lagt på en hel karré idag  så spänningen är stor i familjen. ;D

Sweber

Citat från: MiGa skrivet 2008-05-25 16:22
Använde röret idag kanon glöd :D. Har lagt på en hel karré idag  så spänningen är stor i familjen. ;D


Hur gick det?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

MiGa

Det gick bra,hade en temp på 200-232 grader när köttet visade ca 71 grader så hade det gått 2tim 15min.Jag lade briketter på ena sidan av grillen och en form på andra sidan ,vred köttet  ett halvt varv när halva tiden gått, bara för att få jämn färg.Köttet blev saftigt och mört till det hade vi efter ungarnas önskemål  friterad potatis,Bearnaisesås och sallad(Tomat o rödlök olivolja :) och ett gott rödvin. Sen blev det en god kladdekaka med vispgrädde som frugan gjort ,med andra ord en lyckad dag  ;D

Johansson

Har provat "långgrill" på min gas Weber, det är lite svårt att hålla så låg temp kontinuerligt som Sweber på en gasgrill. Men att ligga på 125-150 är fullt möjligt med bara en brännare på. Dock har jag svårt att få bra rök med spån i en gasgrill. Nån som har några tips hur man får en så bra rök som möjligt?
Har med framgång grillat köttbitar på ca 1.5 kilo, något som tagit 2-4 timmar, kommer inte ihåg exakt då det var förra sommaren..

fabban

Citat från: Johansson skrivet 2008-07-20 12:17
Dock har jag svårt att få bra rök med spån i en gasgrill. Nån som har några tips hur man får en så bra rök som möjligt?


När vi "snabb" grillar i gasolgrillen så brukar vi göra 2-3 folie paket med blöttlagt rökspån. sticker lite småhål på paketet och lägger det på den brännaren som är igång, sen brukar vi även täcka för en del av ventilationshålet i locket för att röken inte ska försvinna ut i friska luften med en gång.

Andreas

Johansson: Menar du att din gasweber inte går att ställa in på tillräckligt lite gasflöde för låg temperatur? Annars borde det väl vara lättare att hålla en jämn och fin temperatur med gas..?
Den som inte frågar får inga svar.

Johansson

Citat från: Andreas skrivet 2008-07-29 09:27
Johansson: Menar du att din gasweber inte går att ställa in på tillräckligt lite gasflöde för låg temperatur? Annars borde det väl vara lättare att hålla en jämn och fin temperatur med gas..?

Jodå, lättare att få jämn temperatur men jag har problem att ligga på under 150 grader, ens med endast en brännare igång. Man kan iofs experimentera med att ställa upp locket en aning men då släpper man ju ut eventuell go rök...

Andreas

(Johansson försök att inte citera i onödan är du snäll, se: http://matforum.nu/index.php?topic=180.msg8131#msg8131)

Men skulle det inte gå att strypa ner brännaren på nåt sätt så att den brinner med lägre effekt?
Den som inte frågar får inga svar.

Lindström

Sweber, jag använde mig av din teknik i söndags när jag bbq-ade Pulled Pork på 2 kg fläskkarré. Körde med en eldhärd med vattenbad ovanför. Aluminiumfolie över resten av gallret för att koncentrera syretillförseln. Blev ett långkok mellan 09:00 till 20:30. Höll en temp på ca 120C i grillen och då jag skulle ha Pulled Pork fick jag snällt vänta till köttet kommit upp i 94C. Vid 17 tiden fuskade jag lite och lade till en extra eldhärd med vatten bad. Fick en temp på ca 145C. Använde mig av de hårdare Weberbriketterna. Fick fylla på 2 gånger. Ena gången för att de otända briketterna under de glödande inte riktigt tog fjutt (Minion metoden). Tror det berodde på att det var lite för mycket aska kvar som kvävde elden. Den andra påfyllningen var då jag lade på den andra eldhärden. Gick åt ca 2 kg under dagen. Det blev en rökring på köttet som inte gick av för hackor och dagen efter smakade den ännu bättre. Blev en rökig pytt i panna dag 2.

roffekock

Låter som du trots allt kört den lite för varmt (tog ölen slut)  ;D

Försök att sänka värmen till max 105-110. Tänk på att det tar tid att BBQa och ju mindre värme du har ju saftigare kött.

Men din upplevelse låter ändå som du haft det fett under din tur med pulled pork, nu är det dax för "brisket" en upplevelse utöver det vanliga.

Ett tips om du lyckas att få tag på BBQ bibel så har du en underbar bok,jag sitter inte så till just nu så jag kan se exakt titel och skribent men jag återkommer med det.

Q-ing is lovley.

/rolf
Matforum är bäst

BBQforever

Snabb Hjälp.
Boken heter "The Barbecue! Bible" av Steven Raichlen.
Han har en hemsida som är http://www.barbecuebible.com/

Lindström

Tack för boktippset! Ska kolla på Bokus på en gång. Själv tittade jag på ett föredrag med Mario Batali om hans nya bok Italian Grill på authors @google.

http://www.inabbondanza.com/journal/2008/11/17/authors-google-mario-batali.html

Marios bok verkar intressant. Har bett en kockvän i staterna att kolla om boken är något att ha.

En rolig händelse i föredraget är när en av åhörarna vill ställa en fråga gällande sin grill och börjar med frasen:
" Im very proud that you can se my grill from space...", haha oslagbart :D

"Brisket" finns definitivt med på min To-BBq lista nu, men till helgen får det bli det här:

Sweber

Citat från: Lindström skrivet 2009-03-17 10:11
Sweber, jag använde mig av din teknik i söndags när jag bbq-ade Pulled Pork på 2 kg fläskkarré. Körde med en eldhärd med vattenbad ovanför. Aluminiumfolie över resten av gallret för att koncentrera syretillförseln. Blev ett långkok mellan 09:00 till 20:30. Höll en temp på ca 120C i grillen och då jag skulle ha Pulled Pork fick jag snällt vänta till köttet kommit upp i 94C. Vid 17 tiden fuskade jag lite och lade till en extra eldhärd med vatten bad. Fick en temp på ca 145C. Använde mig av de hårdare Weberbriketterna. Fick fylla på 2 gånger. Ena gången för att de otända briketterna under de glödande inte riktigt tog fjutt (Minion metoden). Tror det berodde på att det var lite för mycket aska kvar som kvävde elden. Den andra påfyllningen var då jag lade på den andra eldhärden. Gick åt ca 2 kg under dagen. Det blev en rökring på köttet som inte gick av för hackor och dagen efter smakade den ännu bättre. Blev en rökig pytt i panna dag 2.


Grattis, det kräver lite planering och en smula tålamod, men visst är det värt det?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Lindström

Absolut! Var värt var enda sekund när resultatet väl kom fram ur Lützen dimman på kvällen, för att inte tala om dagen efter. Vilken smak köttet få när det fått ligga till sig några timmar!

ocius

Sweber,

Angående plåtslagaren... Det finns en produkt i USA som heter www.Smokenator.com som är ganska lika det du är ute efter tror jag.

Jag har själv försökt att beställa, men tyvärr så är de inte helt läta att få tag på, jag har mejlat dem ett par gånger men inte fått något svar.

Dock så kan man ladda ner instruktionen och då har du nästan en färdig ritning.

PS! Tack för en otroligt fin bildserie/beskrivning

Sweber

Ocius, det verkar vara en intressant pryl. Undrar vad en skulle kosta om den gick att få tag på här. Jag har sett en liknande grej, vill minnas att den hette bbq-baffle.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal