Fusket på Ica - Uppdrag granskning/SVT (ommärkt kött)

Startat av Kari, 2007-12-04 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Spännande på Uppdrag granskning/SVT i morgon onsdag kl 20.00

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2232

Ica är knappast ensamma om detta, gissar jag..

kryddburken

ja, det vill jag se men jag jobbar då, men det går att se på svt:s hemsida va?

Andreas

Vad är det som händer där i köttdisken menar de?

Ompaketering av gammalt kött? Ser att västnytt har haft reportage om just det tidigare.
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=34007&a=596428&lid=puff_596428&lpos=bild

"Köttet kommer från olika packeteringscentraler och läggs ut i butiken. När bäst före-datumet passerats plockas köttet in igen bakom disk. Där öppnas förpackningen, köttet torkas av eller vänds på innan det märks om med nytt bäst-före datum och läggs ut i butiken igen, säger en källa till Västnytt."
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Köttet skall ju vara paketerat i en kontrollerad atmosfär. Hur skall de kunna öppna utan att det syns? Får väl se programmet.

Programmet sänds ju ett antal gånger ocskå. Kolla på länken.



Andreas

"Jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) reagerar starkt på avslöjandet om att flera Ica-butiker säljer gammal köttfärs. Nu ska han ta upp frågan med Ica. - Det här är ett klart brott mot lagstiftningen, säger Erlandsson till aftonbladet.se. "

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1400195.ab
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Härligt med reaktiva politiker.. är det inte meningen att de ska vara proaktiva? Det är underligt hur stor mediernas dagordning också styr politikernas.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Ja, köttfärs är väl det som blir sämst och snabbast sämst. Blää!

Andreas

Här är ett äldre fall av samma typ av färsfusk som gällde Willys i Katrineholm år 2005:
http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_20051118_03_1_2.html

Det ledde till åtal och en kund som insjuknat vittnade. Den köttavdelningsansvarige tog på sig hela skulden och ursäktade sig med att han var psykiskt ur balans men fick sparken. Vad domen sedan blev vet jag inte.

Något jag annars undrar över är vad butikerna som inte datumfuskar egentligen gör med färsen när utgångsdatumet passerats, någon som vet? Slängs all gammal färs eller komer den till något slags användning?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Oj oj.. Det var ju inte så passande lagom till jul och allt.

Var skall Du köpa Din köttfärs nu? Ica borde ju vara ett säkert kort från och med nu?! Eller damma av sin gamla fina kvarn och mala själv?

Fläskfilé som blir svensk, kyckling som har varit i lagerfrysar år efter år grillas, kött som börjar bli dåligt marineras och säljs. Fy f*n! Jag kunde aldrig tänka mig att det någon kom på idén ens!!

Tummen upp för tipsaren och Daniel som jobbat för Ica som ställde upp!

Gilius

Någon som har ett bra recept på köttbullar ? Kan nog vara en hyfsad rea imorgon :-)

/gilius

roffekock

Jag kan bara säga att i träsket finns många ursäkter. Detta som kommer fram är bara toppen på ett STORT berg. Jag hoppas att ansvariga ställs till svars för sina bedrägerier. Kanske detta resulterar i att en och annan Ferrari blir till salu vem vet?  :D

/rolf
Matforum är bäst

roffekock

Daniel i programmet säger, att det skulle bli alldeles för dyrt att kasta all överblivit kött. Där är pudlens kärna. Dom sk. supermarket kan inte sköta detta stora komplex tänk dej själv att ha full koll över allt som sker i dessa fantstiska jättekomplex som egentligen är en stad i staden det är omöjligt det ser vi med all tydlighet nu. Sen råder girigheten. Dom bryr sej inte ett smack om dig som kund dom vill bara åt din libra. Det är bättre att se sej om efter en mindre köttleverantör och ha en personlig kontakt en persom som känner ansvar och stolthet för sitt skrå . Det finns, det är bara att leta så finner du. Låt dej inte ledas i banden av dessa profithungriga oansvariga sk. affärsmän. Nu är snningen den att det är inte bara ICA som fuskar det gäller alla som bedriver denna sort affär. Jag tror att mycket kommer fram nu,jag känner på mej att nu är det dags. Hoppas inte bara att locket läggs på, det finns risk för det.

ps. Det skulle vara trevligt om man nu ville fortsätta att granska dom kan ju börja med färdigskuren sallad och dessa sk. salladslådor med olika sorter som säljs på lösvikt här finns ett stort snusk och massor med pengar att tjäna. Jag har gjort detta problem till min livsuppgift att ha koll på dessa och klaga så fort jag kan. Kolla tempen be dom ta fram temp om dom ingen har, tala med chefen för grönisar ge dej inte. Dom ska känna att dom har kollen på sej. Det sämsta du kan göra att bara inte bry dej. Ställ till med ett rabalder det är det enda som biter. Tro mej jag vet. Ge dej inte.

/rolf
Matforum är bäst

Björn

Jag är inte så orolig för att äta köttet om det är en dag för gammalt och om det ser bra ut. Problemet är att det säljs som nymalet, man lurar mig alltså medvetet. Är datum passerad så annonsera det och sänk priset så man vet vad det är man köper. Är inte så förtjust i Josefsson normalt men detta gör han bra.

Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-12-05 20:38
Fläskfilé som blir svensk, kyckling som har varit i lagerfrysar år efter år grillas, kött som börjar bli dåligt marineras och säljs.
...
Tummen upp för tipsaren och Daniel som jobbat för Ica som ställde upp!


Ja det där med ommärkning av dansk filé, gammal kyckling och marinerat gammalt kött var nästan värre än köttfärsen...

Undrar vilken typ av horn i sidan tipsaren hade till Maxi? Här i Umeå har Maxi fått kritik för att inte behandla sin personal speciellt väl... http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=715731 kan det vara något sådant som liggar bakom här också?

Värst i uppdrag granskning-reportaget tycker jag annars var Ica-handlaren som tagen på bar gärning satt och förnekade att det var hans eget charkutrymme som visades på film, det beteendet gör ju att man knappt tror på de Ica-handlare som nu säger sig vara oskyldiga. (ex. Bertil Svensson, Ica-handlare på Ica Supermarket i Ängelholm och Hans Berg, Ica-handlare på Ica Maxi i Hässleholm http://www.icanyheter.se/iny_artikel.html?id=22130)

Sen var det väl lite fånigt att besvara frågan "är du rik" med något som närmast liknar en  bortförklaring  när man är god för flera tiotals miljoner... är det så skamligt att säga att man tjänar pengar på sin butik?

För övrigt tycker jag det borde vara helt OK om ica-butikerna rullade och stekte köttbullar på kvällen av den överblivna färsen som de sålde dagen efter.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Nu är en anmälan mot Ica-butikterna på gång också:
http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2007-12-06&Artikel=1760661

"Efter avslöjandet om bristande kötthantering på flera stora ICA-butiker går nu lokala myndigheter till åklagare med en brottsanmälan."

Och Ica centralt pratar om oberoende stickprovskontroller
http://di.se/Nyheter/?page=/avdelningar/artikel.aspx%3Fhuvudnyheter%3D%26menusection%3Dstartsidan%26mobious%3Dy%26articleid%3D2007/12/06/260620%26sectionid%3Dettan

"...alla butiker ska göra en utbildning. Sedan kommer vi anlita en tredje part som ska göra oberoende granskningar av butiker", säger Emma Månson, informatör på Ica AB."

Obereoende granskningar låter bra! Men borde de inte också fundera på något slags kompensation till de kunder till vilka de i åratal sålt undermåliga köttprodukter?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Är det någon som köpt köttfärs som varit dålig? Eller något annat butiksförpackat som varit dåligt?

Inte jag. Vad jag vet...  8)

---

Som det verkar på Ica så lämnar dom 200% garanti, mao 50kr blir 100kr. Tillgodo eller kontant?
Så gäller det att inte ha för många mil i bil till affären där man handla, med tanke på att en bil kostar någonstans mellan 20-40kr milen enligt bilkalkylen hos Konsumentverket..

För mig skulle bli 6mil och ta en timme plus tiden i butiken. Så 75-90minuter och bilen skulle kosta 174:- den resan!  :o  :o

crlhrv

Hakon Invest, en av ICAs största ägare har tappat flera procent på sin aktie sedan Uppdrag Gransknings avslöjande skriver DN på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=722229
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

De Ica-handlare som ligger bakom köttfusket kan däremot fortsätta arbeta som vanligt. Ica-butikerna drivs som egna företag av handlarna, och centralorganisationen saknar möjligheter att sanktionera företagen.

Hur skulle det bli om alla slutade handla på ICA, i berörda butiker i en vecka?
Matforum är bäst

crlhrv

Fd. kvalitetsledare Hans Halén(?) menar nu att ICAs ledning har känt till fusket i flera år rapporterar Rapport nu på morgonen.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal