Att ge barnen vad de vill ha

Startat av JonasBååth, 2010-03-15 11:05

Föregående ämne - Nästa ämne

JonasBååth

Utifrån den uppfattning jag har fått (från Michael Pollan, Eric Schlosser, Jamie Oliver, Landet Brunsås m.m.) så skädde under 1970 och 1980-talen ett paradigmskifte hemma i köken; föräldrarna började laga "vad barnen vill ha", vilket resulterat i att alla ska ha en egen rätt samt att föräldrar ger sina barn godis som mat (t.ex. Jamie Olivers klargörande att brittiska skolbarn får med sig choklad som lunch). Det här kan låta något politiserat men jag är som sociolog, men ännu inte förälder, väldigt intresserad av barns ätande och barnfamiljens matsituation. Vad är era uppfattningar om hur barnens smak (som inte alltid sätter hälsan i första rummet) och krav plötsligt fick ta så mycket makt? Ni som inte lagar tre rätter på kvällen, köper McD-burgare regelbundet utan får hela familjen (exkluderat eventuella allergiker) att äta samma, hyfsat näringsrika måltid - hur gör ni?

Ringo

Undrar om det egentligen bara är fel att barn säger vad de är sugna på? Klart de inte bara kan äta godis och läsk men det förstår ju alla föräldrar och även de flesta barn kan man nog få att förstå det.  Men kanske ska man inte bara se det som något negativt och prata om "barns makt" utan istället kanske "barns smaker"? Att uppmuntrar dem att vara med och bestämma maten. Låta dem bläddra i kokböcker,mattidningar och hitta sånt de vill ha. Att man gör en veckomatsedel ,där de får bestämma maten en av dagarna och att man sedan följer den. Vilket jag tror är lättare när barn känner att de är en del av den. Skulle kunna bli ett bra tillfälle att faktiskt prata om mat med sina barn, om vad man ska äta om man vill bli stark som pippi långstrump ;)

För det handlar ju om att lära sig som barn om mat, inte att man ska äta det andra säger till om. Min smak sätter egentligen absolut inte hälsan först, men jag har ju lärt  mig varför jag inte enbart kan äta wienerbröd, napoleonbakelse och dricka chokladmjölk.

JonasBååth

Jag säger inte emot dig Ringo, det vore mycket bra för folkhälsan om alla familjer hade en gemensamt bestämd matsedel med ordentlig lagad mat. Hade alla barn engagerat sig (eller engagerats) i maten hemma tror jag att 99,9% av föräldrarna hade uppskattat det.

Jag undrar dock hur det kommer sig att det är så dåligt ställt med maktdialogen mellan föräldrar och barn - eller är det konsekvensen av att barn har fått mer att säga till om (i min mening i så fall framför allt hur de får möjlighet att säga till om det)?

För att schematisera det:

1. Varför ger föräldrar sina barn onyttig (snabb)mat samt lagar flera olika rätter till barnen eftersom de vill ha olika maträtter*?

Det är kanske bäst att börja med den frågan.

*För den som inte riktigt förstår vad jag menar så kolla in Landet Brunsås-avsnittet där Henrik Schyffert beskriver hur han lagar tre-fyra olika rätter till familjen samtidigt som han trycker i sig Start direkt ur paketet.

Ringo

jag kanske snubblade iväg och tappade tråden lite:)
men att föräldrar lagar flera olika rätter är väl helt enkelt för att de kan göra det? Det är ju en väldigt liten arbetinstats att koka både ris och pasta för att alla ska vara lugna, glada och äta vid bordet. Näringsmässigt spelar det kanske inte så stor roll om man äter en pirog eller en pizzabit? Därför jag undrar om du tycker det finns något problem med att alla i en familj inte äter samma rätter utan att de får det de vill ha och vad det isåfall är? Även om det hamnade lite utanför ämnet:)

agnetasch

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-15 15:55
Det är ju en väldigt liten arbetinstats att koka både ris och pasta för att alla ska vara lugna, glada och äta vid bordet
Men det är väl ingen liten arbetsinsats för föräldrar som jobbat hela dagen, släpat på ungar o matkassar, ska helst städa o tvätta lite o.s.v o.s.v
Är det helt omöjligt att ha ris en dag o pasta nästa dag. Man gör väl knappast barnen en tjänst med att alltid ge dem omedelbar tillfredställelse. Gudrun Schymans uttryck: "Längtan är något som är underskattat" är nog inte helt fel ;)
Vilka är det som är lugna o glada o behagar stanna vid matbordet? Knappast stressade föräldrar som ännu en gång blivit överkörda av bestämda o konfliktberedda barn.

Ringo

Citat från: agnetasch
Men det är väl ingen liten arbetsinsats

i jämnförelse med att ha 2 skrikande bråkiga ungar vid bordet som inte vill ha någon mat och istället retar varandra så de får gå från bordet och då lever rövare i hela huset så föräldrarna, som jobbat hela dagen, släpat på ungar och matkassar, ska helst hunnit städat osv inte kan sitta ner två sekunder, slappna av och äta utan får stressat kasta i sig maten för att stoppa dem så är det kanske en mindre arbetsinsats att koka lite extra makaroner så alla sitter stilla :)

agnetasch

Barnen har uppfostrat er till att bli precis som dom vill ha er ;) ;) ;)

Ringo

Det låter som att du tycker det är ett nederlag att barn själva får välja vad de vill äta eller att föräldrarna laga olika mat?:) Men är det maten som är viktigast eller är det gemenskapen, oavsett vad alla har på talriken, vid en familjemiddag som är det viktigaste?

Nu tror jag inte att du tycker att man ska tvinga ett barn att äta sin mat...så jag antar att du går på linjen att barn äter när de blir hungriga :) Men går man inte då minste om en ganska stor gemensam stund för en familj, i vissa fall kanske den enda vissa dagar, pga...ja vad? att man är rädd för att barnen får bestämma vad de vill äta?

JonasBååth

Problemet är väl att det tar sig uttryck i alla sammanhang så att föräldrarnas villkor direkt dikteras av barnen. Det är i min mening en stor förlust att inte familjen äter samma mat, då blir inte mat ett ämne för intresse och diskussion, vilket TV-programmet som hela familjen ser på blir, och det blir svårt att föra ett intresse för mat vidare från föräldrar till barn.

Det är också viktigt att lära barn att kompromissa - idag tar vi ris som Teo tycker bäst om så tar vi klyftpotatis imorgon som Kim tycker bäst om. Att lära barn att de alltid kan få som de vill genom att skrika tror jag inte är en del av bra barnuppfostran. Likaså tror jag att det hindrar dem från att upptäcka ny mat. Barn tycker ju om att äta det som de känner till. Som förälder skulle i alla fall jag ha en agenda som sa att jag ville att mina barn skulle uppskatta att upptäcka ny och spännande mat.

Slutligen, den lilla ansträngning extra det tar att laga flera sorters mat gör nog ofta att föräldrar väljer halv- eller helfabrikat framför att laga mat från grunden, det är kanske det farligaste av allt.

Ringo

Citat från: JonasBååth link
det blir svårt att föra ett intresse för mat vidare från föräldrar till barn.

Fast det viktigaste då tror jag är att barnen ser dig som föräldre äta och laga riktigt mat, inte att du ställer kravet på att dina barn att de minsann också ska äta den. Ät allt du vill dina barn ska äta och låt dem se det. Du är deras största idol!!

Citat från: JonasBååth
Likaså tror jag att det hindrar dem från att upptäcka ny mat. Barn tycker ju om att äta det som de känner till. Som förälder skulle i alla fall jag ha en agenda som sa att jag ville att mina barn skulle uppskatta att upptäcka ny och spännande mat.

När jag som barn skrek högst efter mat jag ville äta så gällde det alltid mat mina föräldrar aldrig lagat, men som jag visst min kompisar fått. Jag tror inte alltid det gäller att föräldrar har bättre smaklust än sina barn. Lika ofta kan det nog vara barnen som är trötta på att äta potatis varje dag.

När jag var barn, nu är jag inte lastgammal men tillräkligt gammal för att föräldrar inte stod och lagade olika mat till middag till sina barn. Men jag kan inte påstå att alla barn åt maten för det. Hade många vänner som klarade sig långa period på smörgås knäckebröd och oboy tills det kom middagsmat de gillade. Så att barn inte äter eller inte vill ha maten är ju inget "nytt problem" för dagens "mesiga" föräldra!

Kvasthilda

 
Citat från: JonasBååth skrivet 2010-03-15 11:05
Utifrån den uppfattning jag har fått (från Michael Pollan, Eric Schlosser, Jamie Oliver, Landet Brunsås m.m.) så skädde under 1970 och 1980-talen ett paradigmskifte hemma i köken; föräldrarna började laga "vad barnen vill ha", vilket resulterat i att alla ska ha en egen rätt samt att föräldrar ger sina barn godis som mat (t.ex. Jamie Olivers klargörande att brittiska skolbarn får med sig choklad som lunch). Det här kan låta något politiserat men jag är som sociolog, men ännu inte förälder, väldigt intresserad av barns ätande och barnfamiljens matsituation. Vad är era uppfattningar om hur barnens smak (som inte alltid sätter hälsan i första rummet) och krav plötsligt fick ta så mycket makt? Ni som inte lagar tre rätter på kvällen, köper McD-burgare regelbundet utan får hela familjen (exkluderat eventuella allergiker) att äta samma, hyfsat näringsrika måltid - hur gör ni?


Nu tittar ju inte jag på Landet brunsås men....ALLA anpassar sig väl inte totalt efter barnen? Jag tycker att det är föräldrarna som bestämmer i familjen, sen ska föräldrarna naturligtvis lyssna på vad barnen tycker. Dom är ju också människor.  :D

Hur jag gör? Jag försöker planera. Naturligtvis blir det väldigt ofta säkra kort på vardagarna (snabbt, eftersom man vet hur man gör, tjafsfritt eftersom barnen gillar det) men det betyder inte att det är DÅLIG mat. Sen får man föra in nya maträtter lite då och då. Ibland lagar jag två varianter på samma rätt. Det är väl inget större besvär att steka grillkorv samtidigt som jag steker chorizo? Ibland äter vi alla olika mat, man måste ju äta upp resterna också. ;)
Det gör inget om det är enkelt.

agnetasch

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-15 19:16
Men är det maten som är viktigast eller är det gemenskapen vid en familjemiddag som är det viktigaste?
Ja det kan man fråga sig. För föräldrarna verkar det ju vara gemenskapen som är viktigast eftersom dom lagar olika rätter för att alla ska sitta kvar vid bordet. Men för barnen verkar det vara maten; serveras inte deras favoritmat ratar dom föräldrarnas sällskap o ägnar sig hellre åt att riva huset i sällskap av sina syskon ;D

JonasBååth

Nej, självklart ampassar sig inte ALLA helt efter barnen, det finns mycket lite som ALLA gör som brukar vara ett ämne för diskussion.

Dessa författare och tv-program presenterar ju en bild av att det har skett en förändring och att det innebär att barnen bestämmer över föräldrarna. Även om Ringo ville ha okända maträtter som barn så har jag från både journalister och forskare förstått att det över lag inte är fallet.

I övrigt kanske jag skulle uttryckt tydligare att jag intresserar mig för den generella situationen, och inte specifika fall. Inte för att jag missunnar någon att beskriva sin hemsituation. Likaså är ju det här ett matforum så de som värmer 4 olika halvfabrikat för att tillfredsställa allas smaker utan tjafs kanske inte finns här i lika stor utsträckning som i samhället.

Maten är, som jag ser det, viktig för gemenskapen. Precis som att det kan uppfattas som exkluderande mot barnen när föräldrarna dricker vin eller öl till. Att äta samma sak visar på gemenskap och jämlikhet. Men föräldrarna har en skyldighet att uppfostra sina barn, och då gäller långsiktig planering som jag ser det.

Att ge efter för mycket för barnen är att göra dem en björtjänst i livet, men Kvasthilda har ju helt rätt i att det är bra om de är inblandade i beslutsprocessen, någon sorts familjedemokrati.

Ringo

Citat från: agnetasch
Ja det kan man fråga sig.

Ja, det var det jag frågade dig vad du tyckte :)

Citat från: JonasBååth skrivet 2010-03-16 09:44
som värmer 4 olika halvfabrikat för att tillfredsställa allas smaker

Men jag förstår inte varför det är värre att värma fyra olika halvfabrikat än fyra av samma? För jag tror inte att man köper halvfarbikat istället för att laga mat från grunden för att familjmedlemmarna börjat vilja ha olika mat. Utan för att det är enkelt,snabbt och att man saknar intresse av att laga mat. Jag tror att man gjort det långt innan barnen visst vad de vill äta och man kommer fortsätta göra det även när barnen flyttat hemifrån. Jag förstår inte heller hur man skapar gemenskap och samtal om maten genom att tvinga alla att äta samma mat?

Citat från: JonasBååth
Att ge efter för mycket för barnen är att göra dem en björtjänst i livet

Hur tänker du då?

agnetasch

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-16 10:42
Ja, det var det jag frågade dig vad du tyckte :)
Förlåt, jag uppfattade inte: "Men är det maten som är viktigast eller är det gemenskapen  vid en familjemiddag som är det viktigaste?" som en fråga utan ett konstaterande att det var gemenskapen som var det viktigaste, vad var o en åt var inte så viktigt bara alla åt utan att skrika.
Mitt personliga svar på frågan är att jag tycker gemenskap o mat är lika viktigt, jag ser ingen vits i att man måste välja det ena före det andra. Men så är jag inte heller i din situation, vi är två vuxna som i lugn o ro kan prioritera både maten o gemenskapen utan att någon bestämmer över oss.

Ringo

Citat från: agnetasch
Men så är jag inte heller i din situation

:) Jag är inte heller i den situationen, det är inte mina egna grytor på spisen jag försöker försvara ;) Bara funderingar om varför det så enkelt att säga att det är fel utan att behöva säga varför det är fel. För jag tänker ju lite som...men om barn hatar tex fisk, tycker att det är det äckligaste i hela världen, smakar förvisso, men håller på att kräkas av smaken på vilket sätt står man då för en god matuppfostran och gör barnet en tjänst genom att säga att det absolut inte är äckligt, att det är gott. Inte nog med att det är gott, det är även nyttigt och vi kommer äta detta flera gånger i veckan! Att barnet förstår att de själv inte kan bestämma vilka smaker de gillar? att de inte har något val? hotet att det lika bra de vänjer sig för det är vad de kommer att få? 

Och visst kan man då samtala om maten med barnen, men då måste man ju acceptera vad de säger, att de tycker det är äckligt. Och vad ska man då säga, att det nyttigt! Och ännu ett barn har fått inplanterat att nyttigt=äckligt!

Jag kan då inte hjälpa att tycka att den föräldrer som steker både strömming och köttbullar till potatismoset och sedan vid bordet frågar om barnet vill smaka på mamma/pappas strömming och om de gillar det låter de äta hur mycket de vill utan att säga något om det, annars får de käka köttbullar utan att det sägs något om det, ändå står för en bättre matuppfostran!

Annan uppfostring av barnen kan man pyssla med i leksaksaffären, inte vid något så viktigt som maten! :)

JonasBååth

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-16 10:42
Men jag förstår inte varför det är värre att värma fyra olika halvfabrikat än fyra av samma? För jag tror inte att man köper halvfarbikat istället för att laga mat från grunden för att familjmedlemmarna börjat vilja ha olika mat. Utan för att det är enkelt,snabbt och att man saknar intresse av att laga mat. Jag tror att man gjort det långt innan barnen visst vad de vill äta och man kommer fortsätta göra det även när barnen flyttat hemifrån. Jag förstår inte heller hur man skapar gemenskap och samtal om maten genom att tvinga alla att äta samma mat?

Jag tror att halvfabrikaten kommer in i bilden då det blir för jobbigt att tillfredsställa familjens alla krav med riktig mat. Att skolorna dessutom använder sig av det gör ju det ännu värre, men det är en sidosak. Sen så finns det ju de som oavsett skulle ta till halvfabrikat. Det handlar i slutändan inte om att tvinga barnen, även om det lätt kan verka så initialt, utan att få dem att se det som självklart att alla i familjen äter samma mat, det är viktigt för gemenskapen och hemmets kultur.

Citat från: Ringo skrivet 2010-03-16 10:42
Hur tänker du då?

Barn som lär sig att de kan skrika/tjura/gråta sig till saker fortsätter med den metoden, istället för att lära sig argumentera för sin sak. Det är viktigt att lära sig kompromissa och att vara ödmjuk, att det finns mer än individuella behov att tillfredsställa. Lär man sig inte det från tidig ålder blir man lätt odräglig eller svinaktig. Likaså är det ju viktigt att föräldrarna inte är några diktatorer och kommenderar barnens smak etc. Om föräldrarna ena dagen äter köttbullar och potatismos (om vi säger att barnen älskar det) så får barnen äta stekt sill nästa dag (om vi säger att föräldrarna vill ha det).

Du har helt rätt i att det inte är bra om barnen uppfattar att allt nyttigt är äckligt, men jag tror att om de aldrig behöver äta det nyttyiga (för att det är äckligt) så blir konsekvenserna värre.

helfgren

Här hemma lagar jag oftast maten, det finns 2 barn i hushållet. När jag lagar mat så lagar jag det mesta själv, sällan halvfabrikat. Det som är det roliga är att vi har aldrig tvingat barnen att äta det som dem inte tyckt om, men dem har alltid fått provsmaka och dem äter det mesta nu utan tvång eller en massa bråk. Dem har fått äta av det som bjuds , även om det har inneburit att dem suttit och ätit makaroner eller vad det nu må vara vid vissa måltider. Tror inte att man ska tvinga barn att äta det dem inte tycker om, men att man alltid ska prova och se om det kanske är tillagat annorlunda eller liknande.

MVH// Henrik
Carpe diem

Ringo

Självklart håller jag med dig om att barn inte ska lära sig att tjura sig till att få det de vill ha, men tycker du att ett bra argument gör skillnad? Om de kan argumentera för att de tycker det är fel att äta kött, ska hela familjen sluta äta kött då? Att det fel att gynna en fiskeindustri som överfiskar haven? Eller hoppa över det, blir lite åt pajkastar hållet kanske och det inte min mening. Det ett viktigt ämne du skriver om.

Fast vi får nog bara dela åsikten att vi har väldigt olika åsikter över mat, barn, middagen och hur barn ska skaffa sig sin smak. Jag är av bestämd åsikt att det barn uppfattar som ett tvång aldrig kan gynna deras smaklust oavsett vilka goda avsikter som ligger bakom.

annamaria

Mina barn får äta det som serveras. Alla smakar på allt. Sen kan dem avgöra om det är gott eller ej - dock bara denna gång, nästa gång smakar dem igen. Fungerar utmärkt. Barnen äter nog det mesta. Ännu mer och bättre äter dem när dem fått vara med och laga.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal