Instant yeast

Startat av jelvis, 2007-12-26 13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

I "The Bread Bible" använder sig Rose nästan uteslutande av instant yeast. Verkar hur praktiskt som helst. Här i Sverige har jag dock bara sett färsk och torrjäst. Någon som har koll?

Tobias


roffekock

2007-12-26 18:01 #2 Last Edit: 2007-12-26 18:20 by roffekock
Dr.Oetker har en jäsblandning,en blandning av torrjäst och bakpulver som snabbjäser både bröd och kakor som sägs vara bra,själv har jag inte testat det ännu trots att det finns i mitt sortiment. Det funkar tydligen så att man inte behöver lösa det i varm vätska och jäsningen kan göras utan rumstemp. Och att en jäsning räcker i 15 min. Jag skulle tro att dett är det samma som används i brödmixer på bagerier som används flitigt där.

/rolf
Matforum är bäst

Anne

Jag tror att vår torrjäst funkar ungefär som deras instant yeast. De har även en annan torrjäst som måste aktiveras, men det behöver man ju inte göra med våran. Själv använder jag nästan enbart färsk jäst - men utomlands är det svårt att få tag på.
Anne's Food - min matblogg

jelvis

Citat från: Anne skrivet 2007-12-26 18:03
Jag tror att vår torrjäst funkar ungefär som deras instant yeast. De har även en annan torrjäst som måste aktiveras, men det behöver man ju inte göra med våran. Själv använder jag nästan enbart färsk jäst - men utomlands är det svårt att få tag på.

Du har helt rätt. Nu när jag läser på baksidan på mitt torrjästpaket så ser jag att det fungerar som deras "instant yeast". Jag har dock inte läst något ännu om den högre temperatur som krävs för aktivering av vår torrjäst.

Till Tobias:
Rose skiljer mellan två olika slags torrjäster. En torrjäst som måste aktiveras med vatten innan den blandas i mjölet och en torrjäst som man bara blandar med mjölet innan vätska tillsättes. Vår torrjäst motsvarar deras "instant yeast" rent funktionsmässigt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal