Vad blir/blev det till middag idag 2008?

Startat av Urban, 2008-01-01 17:54

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Idag blev det Blodpalt på renblod till Lunch + lite kokt renkött  :P.

Anne

En slö favorit - risotto med taleggio. Jättegott. :)
Anne's Food - min matblogg

Kari

Fel dag i veckan men ärtsoppa blev det!  ;D Jo, hade gjort den själv!  :P


roffekock

När jag var i Frankrike på bröllopsresa för 20 år sedan var vi på en ö som heter ile de Ré just utanför la Rochelle. En makalöst underbar ö som mest består av ett enda stort fågelreservat. Överallt kunde man se odlingar i vattnet av ostron och överallt såldes dom i olika storlekar och prisklasser. Där träffade vi ett äldre par som lärde oss att äta dessa små delikatesser. Öppnas påfylles med en skvätt god campange och sluuuuuuurrrrrrrrppppppppp och skölja ner med champange igen. Underbart helt fantastiskt efter 10-12 st var man ordentlig fransmann och talade perfekt språket. :D

Detta att äta dessa goda ting har vi sparat i vårt innersta och försöker hålla det vid liv då och då nu var det ett sådant tillfälle i dag.
Bon Apetite.

/rolf
Matforum är bäst

Anne

Vi åt teriyakimarinerad biff med sugar snap peas och böngroddar, och mango. Gott!
Anne's Food - min matblogg

Mimmi

Har kokt ärtsoppa på skinkspadet och tärnat i av skinkan vid servering. Knäckemacka med västerbotten a´part.

kryddburken

Idag fick det blir lite rester fast i nyare tappning!
Ugnsgratinerad Pasta med Chili-Bechamel
http://kryddburken.wordpress.com/2008/01/03/ugnsgratinerad-pasta-med-chili-bechamel/

Urban

Detta åt jag till nyår (bättre sent än aldrig)

Till förrätt blev det rostat vitt bröd med 3 olika topping på.

En var med mozzarella, soltorkade tomater, färsk basilika, olivolja
Den andra var med finskuret rökt renhjärta och creme fraishe
Den tredje var med varmrökt lax, avocado, och rostade sesamfrön
Till det så drack vi ett vitt vin som hette Gräsö som var riktigt gott! (rekommenderas varmt)

Till varmrätt blev det helstekt rensadel med blandsvampsås och en potatisgratäng
Till det drack vi ett rött vin från Staterna (minns inte namnet på det)

Till Efterätt blev det en bluecheesecake med pepparkaksbotten toppad med en lingon/kanel sylt
Till det drack vi ett Hjortronvin från Finland

Allt var jättegott!


roffekock

Det är inte bara nackdelar att bo bland Lappar. Ser väldigt apptiligt ut och bra stekt sadel alltså rätt färg.
Din hjortronlikör vill jag gärna ha lite koll på, har du mekat den själv. (lovar att inget säga till skattemyndigheten).

/rolf
Matforum är bäst

Urban

Njääe.. Inte är det någon hemmamekad likör utan som jag skrev: Ett hjortronvin från finland på typ 15%.
Smaken var som "Lakka" (hjortronlikör) fast lite mindre söt. Vinet hade en ren och naturlig smak av hjortron.

kryddburken

Roffekock!
Det hjortonbrännvin vi har hemma är riktigt gott, finns på bolaget och heter Lapponia!
http://kryddburken.wordpress.com/2007/09/15/norrlands-guld/


Anne

Rödspätta med valnöts- och gurksås. Det lät udda, och ärligt talat, jag kunde inte äta det alls. Smakade på tok för "fiskigt" och bara.. nä. Det gick inte. Jag fick koka lite pasta istället. Mycket irriterande. Man är inte bäst i köket jämt...
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Urban: har du möjlighet att dela med dig av receptet på bluecheesecake med pepparkaksbotten toppad med en lingon/kanel sylt i efterrättsavdelningen?

Anne: just rödspätta är en knepig och speciellt smakande fisk tycker jag, hur kom du på att kombinera den med valnöts- och gurksås?

Här blev det mandelpotatis, gravlax och kokta rödbetor med smör - har aldrig provat att koka vinterrödbetor förut men det var inte alls tokigt.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag fick ett recept helt enkelt. Som jag inte följde. Det kanske jag borde ha gjort. Men nä, det var verkligen ingen.. hit.
Anne's Food - min matblogg

Kari

2008-01-04 11:42 #14 Last Edit: 2008-01-04 12:16 by elka
Gjorde Janssons frestelse på den berömda tuben. Inte fler gånger.

Mer här: http://matforum.nu/index.php?topic=1269.msg11825;topicseen#msg11825

roffekock

I dag höll jag i TUBEN för första gången kändes lite uppkäftigt men hade ingen lust att köpa. ;D
Då såg jag en annan tub Makrill i tomatsås  ??? Någon som testat?
Nu väntar jag med spänning mot att få se Grodlår på Tub eller det finns kanske? ;D

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Jag har inte vågat göra jansson på pommes....fegis-Anna!

En annan tub - har ni provat Kaviar med banan?

Kari

Idag fick vi kyckligsallad. Gott efter all julmat. Men det var visserligen på färdiggrillad kyckling för det fanns inga färska kycklingar på affären! Dom (kycklingarna) kanske haft julledigt?  ;)

annamaria


Mimmi

2008-01-05 15:18 #19 Last Edit: 2008-01-06 19:26 by imse
Gårdagens mat betod av ett storkok med Pitepalt. Dagens lunch blev således uppstekt palt med mjölksås.

Lite mer att läsa om palt på http://mimmismat.wordpress.com

Min man äter med god aptit trots att han är Väschötte. ;)


Annonser

Powered by EzPortal