Fisk på nyår

Startat av Sofia, 2009-12-15 12:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Efterlyser tips på fisk-huvudrätt (obs ej skaldjur tyvärr) som kan passa på nyårsafton. Jag tänker mig antingen nån fisksort man inte tillagar till vardags, eller någon lite mer "udda" tillagning av "vanlig" fisk, för att det ska bli lite roligare.

Ia

När jag var på besök hos mina föräldrar bjod pappa på en riktigt god fiskrätt- färskgravad torsk med örtsås och löjrom. Det var verkligen riktigt gott! Det var första gången jag åt gravad torsk, men inte sista :)
http://iasmatblogg.blogspot.com/2009/11/farskgravad-torsk-med-ortsas-och-lojrom.html




Ia´s Matblogg

Sofia

Wow! Det låter jättegott, och så recept dessutom! Tack för tipset, det blir helt klart en kandidat. Och det är ju näst intill omöjligt att motstå löjrom, mums!

annamaria

Jag gillar gös. Det känns inte vardag för mig utan lite mer fest. jag Lagade gös och serverade med en underbart krämig gul paprikasås, till det ett lyxigt potatismos med krispiga socker ärtor i. Mums!

http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2009/02/halstrad-gosfile-med-gul-paprikakram.html

Andreas

Det låter gott, men jag måste fråga vad du menar när du skriver halstra, har du en gjutjärnspanna du kör på max med nån tålig olja? Sen undrar jag också om du mosar in sockerärterna i själva mosen eller rör du ner dem då mosen är färdigmosad? (Kommentaren i din blogg från Kraxpelax är väl inte seriös?)
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

God fortsättning! Inte max Andreas, men steker ändå relativt snabbt eftersom fisken är ganska tunn och blir färdig snabbt. Ärtorna lägger jag i efter att moset är klart. Jag brukar bara dela dem på längden.
Den där kraxpelax är nog skum.  :)

Andreas

Tack samma! Då vet jag vad du menar. (Halstra är ett knepigt ord, för mig innebär det riktigt hett, främst associerar jag egentligen till sotiga fiskar lagade på riktig glöd.)

Märkligt att så få har ideer på riktigt festliga fiskrecept, men de flesta kanske äter kött när det skall vara riktigt festligt?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Ja oxfile är lite given på nyår hos många tror jag. Jag funderade också på Röding, det är en god fisk också. Dock nästan omöjlig att få tag på här nere i söder. Lax var ju väldigt lyxigt förr men har nu blivit en vardagsfisk, konstigt vad det ändrar sig med åren. Jag gillar i vilket fall som helst inkokt lax - det känns så gammaldags lyxigt på något vis.

Kari

Lite OT men - i Frankrike är gädda fint på tallriken vad jag hört, men vad och hur gör fransmännen med denna så vanliga fisk här hemma? Detta svar lite som en knuff att tänka i nya banor :)

Jo, lax är vanlig mat men det är skillnad på lax och lax också. Måhända att finlax ändå är ett starkt kort?

annamaria

Absolut är finlax helt ok. Gädda som smakar gott det skulle jag gärna vilja äta  ;D det har jag ännu inte fått uppleva. Spännande, undrar vad dem gör med den?

Kari

Hade vi inte ngn fransos här? Jag kollar listan på användare! Inte för att det är en gäddgaranti ;)

(Andreas, du är tex nu vi skulle behöva ha den där "akuttråden" som vi talat om)

Lena Marie

Jag måste klämma in med en liten försynt sak ...

Jag lagade det här för en tid sedan och det var vansinnigt gott!
http://www.recept.nu/1.171999/recept.nu_redaktionen/huvudratt/fisk_skaldjur/laxqueneller_med_vitvinssas

Tycker det passar både vanlig helg som nyår och inte var det så svårt att göra heller.

På tal om gädda så har jag så klart gäddhäng!  ;D
Alma Mater - mat är gott

ena

Fransmänner är väldigt förtjusta i gäddqueneller har jag för mig... länge sedan jag gjorde sådana, kanske nåt att tänka på till nyår :)

Annars är smördegsinbakad lax en retrorätt som alltid får hem :)
till festmiddagar gör jag gärna en fiskgratäng med lite lax, långarygg o räkor... en mustig vitvinsås över o så kokt potatis och rotsaker vid sidan om, inget potatimos här inte :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Lena Marie

Citat från: ena skrivet 2009-12-28 00:59
Fransmänner är väldigt förtjusta i gäddqueneller har jag för mig... länge sedan jag gjorde sådana, kanske nåt att tänka på till nyår :)


Gäddqueneller med mitt föregående recept vore optimalt! Ska nog prova med gädda!

Någon fiskare här?
Alma Mater - mat är gott

Andreas

Queneller låter onekligen roligare än fiskbullar. :) Men är det egentligen nån som fiskar gädda på vintern?

Kari: Hur menar du finlax, menar du vild istället för odlad eller menar du "finare" tillagning? (Akutttråden - jo, har inte glömt men inte hunnit.)

Ena: Av nån anledning känns faktiskt potatis festligare än potatismos.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Jag tänker på salmalaxen från Norge som fått så fina omdömen av Taffel Lisa. Tillagningen kan man säker skrämma upp med lite fantasi :)

Andreas

Jag har aldrig ens hört uttrycket salmalax, kan du kanske lite kort här berätta vad som är så mycket bättre med den än med vanlig lax?
Den som inte frågar får inga svar.


Mickan

www.salmalax.se

Jag tycker att mycket fisk kan bli superfestlig om man har en fin sås och andra goda tillbehör. Saffranssås eller champagnesås, duchessepotatis med lite grönt eller tryffelolja i...

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Hoppsan, det var verkligen en oförbehållsam hyllning som heter duga! Men har Lisa rätt, kan salmalax verkligen vara SÅ mycket bättre? Har någon annan smakat?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal