Mat i samhällets tjänst... måste det vara så här illa?

Startat av Andreas, 2007-09-25 08:01

Föregående ämne - Nästa ämne

sparring

Hej! :)
Nu var det ett tag sedan.. igen!

Hearingen blir den 13 maj kl 09.00, kommer förmodlingen att sändas i svt 24. Det blir i första kammarsalen och där står kamerorna, så att man kan följa med hemmifrån.

Det kommer inte bli öppet för allmänheten pga säkerheten och rutinerna.
Det finns 172 platser, jag försöker få med alla kategorier som kan representera samhället. alla partier i riksdagen kommer
att vara närvarande.
+ många organistationer som bör vara med. även statliga myndigheter som berörs av maten kommer att närvara.
Jag försöker dammsuga upp så många som möjligt så ett minisamhälle finns representerat där.

Några steg är redan tagna ( ny skolmatslag) bl a Carola Magnusson har varit med och pratat med Jordbrukministern, skolministern och Äldre och folkhälsoministern. ( den 18 mars) Ang vad är näringsriktig mat.

Hearingen
En nationell plattform för att gemensamt strida för god matkvalitet för våra svaga röster i samhället.
Inget är omöjligt! ( som käre Gunde brukade säga!)




Ha det så bra så länge med er!
hälsningar

Kullan Camilla








Andreas

Karl Möller 93 år i Oskarshamn betalar 49 kronor för att få mat från hemtjänsten. Men den är inte god och ibland dåligt tillagad: "- Det skulle vara moussaka men som jag räknade var det 19 gurkbitar, en potatisbit som var fem centimeter och sedan några skärbönor. Det var ingen köttfärs..." http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/pensionar-kritiserar-hemtjanstens-mat(3402035).gm

Skall det vara så fasligt svårt att någon gång få lite ordning på detta med mat i samhällets tjänst?
Den som inte frågar får inga svar.

Psilander

Låg på sjukhus nyligen och var inte imponerad av maten, den var grå, smaklös och sönder micrad. Dessutom så var förståelsen hos särskilt undersköterskor låg för kostbehov i min situation. Det slutade med att jag fick min gamla mor göra mat som kunde ätas kall dvs inte passera mördarmicro där all smak och färg försvinner.

Tror vården skulle tjäna mycket på att lägga lite krut på maten. Många skulle bli friska fortare.


agnetasch

Vad trött jag blir :(
I 30 år har alla kommun- o landstingsledningar stängt ner storkök o centrerat matproduktionen till ett fåtal stora enheter.Transportsträckorna har blivit långa o man har tagit bort möjligheten till snabba beslutsvägar vad gäller säsongsvaror o patientkategorianpassning. Även möjligheten till personliga önskemål hos patienten har delvis försvunnit.
Mängder av kostchefer har påpekat det fatala i att lägga ner väl fungerande kök med dyr utrustning o välutbildad personal. Men vad har det hjälpt? Man SPARAR PENGAR på det sättet har det hetat.Vården vågar man sig inte riktigt på men mat, det kan alla allt om o det är bara att köpa utifrån.Helst från den aktör som är billigast (o sämst)

Nu plötsligt har man städslat en restaurangkock på Södersjukhuset.Han föreslår att man ska bygga ett eget sjukhuskök.Vips berättar SÖS sektionschef Lena Lundin att det inte kostar mer än nuvarande system, där mat köps från Rosenlunds kostenhet.
Tydligen räknar man på ett annat sätt nuförtiden; nu sparar man genom att ha mindre enheter ??? Men vad kostar det nya köket? Fläsk säger jag o ska man ta hem det på maten blir det mycket kålrötter i grytorna lång tid framöver.

Jag är jättenöjd med att Södersjukhuset bygger ett eget kök men jag är förundrad över att det bara behövdes en kändis till att få det gjort där åratals faktafloder inte har bitit.

Vissa uttalanden i en DN-artikel ( http://www.dn.se/sthlm/stjarnkock-ska-fixa-sjukhusmaten ) ställer jag mig dock lite frågande till. T.ex säger Lena Lundin: "Köttbullar och biffar är inte dyrare att rulla själv, det är en myt" Det beror på hur många du ska göra, stor mängd kräver mer personal o DÅ blir det dyrt. Biffar kan vara ok men köttbullar är kvistigare.
Markus Aujalay klagar på att det slängs en massa sjukhusmat i Sverige o planerar att återanvända alla rester. Kan vara lite svårt om resterna uppstått på avdelningen, då får man inte servera det igen. Har resterna uppstått i köket har man dåligt anpassade recept. Det är bättre att se över recepturen än att planera hur man ska prångla ut gamla rester till patienterna ;)
"Kanske blir det även en touch av mat från andra kulturer än den svenska" säger Markus Aujalay. Men snälla Marcus, har du ALDRIG legat på sjukhus de senaste 30 åren?
 
Sjukhusen tar inte på sig ansvaret att patienterna ska tillfriskna snabbare med hjälp av maten. Medelvårdtiden är ju bara ett par dagar o på den korta tiden spelar det ingen roll vad vi äter. Dropp o linfrö kanske hade ställt sig billigare + tänk så bevämt för personalen o för gamla mammor som sluppit komma med mat åt sina brats ;D

Andreas

Även i Finland har man problem med mat i samhällets tjänst. I Hufvudstadsbladet kritiseras Blue Service (dotterbolag till Fazer Food Services) för sin undermåliga skolmat.

I smedsby skola i Esbo serveras bland annat isiga spenatplättar och sandiga köttbullar "- Dottern brukar rusa direkt till kylskåpet när hon kommer hem från skolan eftersom maten inte har gått att äta. Sonen har kräkts av obehag, säger Joanna Byman, mamma till två barn i Smedsby skola."

Och i Boxby skola i Sibbo är det inte mycket bättre "- Vi har fått korvsås utan korv. Ett av barnen med specialdiet har varje dag under hösten fått en likadan portion som består av en korv och tre bitar blomkål eftersom Blue Service inte tycks ha fler alternativ. Maten levereras ofta så sval att vi är tvungna att beställa ny."

http://hbl.fi/nyheter/2012-09-22/kritiken-mot-blue-service-vaxer
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

"Skolmåltidsbiträdet på Vikaskolan, Annica Eriksson, försökte bjuda sina elever på det där lilla extra. Nu har Falu kommun sagt ifrån och därmed är det slut med nybakat bröd och 15 sorters grönsaker. - Jag trodde jag var här för att göra bra mat åt barnen, men det är jag tydligen inte, säger Eriksson."

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.5164427-hembakat-brod-passar-inte-i-skolmatsalen
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Det som hindrar Annica är tydligen Falun kommuns kostprojekt.

"Under 2011-2013 samlas alla kommunens kök och kostpersonal i ett projekt direkt underställt kommunstyrelsen. Projektet går ut på att utforma Falun kommuns framtida kostverksamhet och fokus kommer att ligga på kvaliteten, kunderna och ekonomin. "

http://www.falun.se/www/falun/kost.nsf/doc/A37BD67E5B2CEB18C12579BB0026A152

Andreas

Vad är det för ett kostprojekt som ger sämre mat kan man ju fråga sig? Men det verkar ha varit ett missförstånd. Eller om det kanske blev ett "missförstånd" efter tidningsartikeln publicerats. :)

"Just nu pågår ett flerårigt kostprojekt i Falu kommun. Ett av de viktigaste målen är att en större del av skolmaten ska lagas från grunden. I lokalpressen kunde man i lördags läsa om reaktioner från elever och föräldrar om att personalen i Vikaskolans kök inte längre får baka bröd och göra olika sallader.

- Det är en miss i kommunikationen. Kökspersonalen i Vika får gärna baka bröd och göra flera olika sallader, säger kostchef Katarina Lindberg. - Vad vi har sagt är att frukt och grönt ska följa säsong, det är en fråga om klimat- och miljöhänsyn."

http://www.falun.se/www/vad/aktuellt.nsf/doc/2E69016ACE1D2079C1257A9100379D66
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Vad som är glädjande är att det faktiskt finns entusiaster som Annica Eriksson, vilka anstränger sig för att höja matkvalitén.

Att sedan kommuntjänstemän och politiker är väldigt känsliga för dålig publicitet, är en helt annan sak...     ;)


Andreas

Ja entusiaster är glädjande. Men tjänstemän och politiker som motarbetar bra mat är ju helt uppåt väggarna.

Här är en äldre artikel med ytterligare ett exempel på det:

"Niclas Larsson jobbade tidigare som köksmästare på Gamle Port i Göteborg och hans ambition har varit att med enkla medel piffa till maten lite extra. ... Både elever, lärare och föräldrar är mer än nöjda. Men på Kungsbacka kommun tycker Niclas chefer att han inte bör ha tid att göra potatistoppar eller laga alternativrätter av överbliven mat. ... Av chefen fick Niclas också höra att det är orättvist mot de andra skolorna att han anstränger sig lite extra."

http://www.expressen.se/gt/skolmaten-niclas-lagar-ar-for-bra/
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Av chefen fick Niclas också höra att det är orättvist mot de andra skolorna att han anstränger sig lite extra." Jojo, om inte alla kan ha det lika bra kan dom i alla fall ha det lika dåligt. En demokratisk kommun förstår man.

Kommunen vill att Nicklas ska gå ner till 80% Om han hade jobbat söligare hade han då fått gå upp till 125% för att hinna med? Vad är det där för slags individanpassning? Vilka signaler ger det till alla som arbetar inom den kommunen? Jobba sakta, dåligt o oinspirerat så får du behålla jobbet.


Andreas

Precis, helsnurrigt. Men som sagt, artikeln är inte ny, undrar just hur det gått för Niclas.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse


Andreas

"Mannen kom försent till lunchen. Då plockade personalen upp potatis ur kompostpåsen och gav till honom. - Så gör man bara inte. Det handlar om sunt förnuft, säger verksamhetschefen Jenni Zetterberg." http://gd.se/nyheter/gavle/1.6206106-80-aring-fick-mat-ur-komposten

Intressant serie: http://www.svt.se/sveriges-basta-aldreboende/
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal