Var hitta restaurang med husmanskost under hundringen i Sverige? (Mjölkbarer)

Startat av agnetasch, 2008-01-29 09:21

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag blir så sur för jag vet inte var nånstans jag ska äta >:(
Igår såg jag lite av det polska programmet om en mjölkbar, mjölkbar, vilket underbart ord; Doris Day, söta klänningar med mängder av underkjolar, vita bomullssockor o vattenkammat hår.
Vad jag vill komma till är att för länge sedan fanns det ju mjölkbarer i Sverige också "en enklare matservering utan utskänkningsrättigheter" t.ex Ringbaren, dit gick man o fick vällagad svensk husmanskost till ett rimligt pris. I regel fanns det en Ringbar i varje stad o de var lätta att hitta. EPA o Domus-varuhusen hade också rätt bra o billiga matserveringar.
Nuförtiden har alla dessa barer försvunnit o vi gömmer omsorgsfullt vår svenska husmanskost, möjligtvis kan man hitta den på lyxkrogarnas á la cartemenyer; fläsklägg för 260:- t.ex. Men vill jag äta billigt är jag hänvisad till utländsk mat; pizzerior, kinakrogar, kebab- o hamburgerrestauranger. Det är så sorgligt att vår inhemska mat bara tynar bort o ersätts av take-away, street-food, grab-and-go o liknande mattyper vars producenter får sålt när dom tutat i oss hur bråttom vi har.
JAG VILL SITTA NER O ÄTA SVENSK MAT UTAN ATT BETALA EN HALV MÅNADSLÖN.
I Polen subventionerar staten mjölkbarerna, det kanske är dags att Sverige tar efter, allt för att bevara vår svenska husmanskost

Andreas

[Jag flyttade det här från gnälltråden eftersom det är en bra inledning till en fråga som förtjänar sin egen tråd.]

Jag såg också det programmet (repris 14:30 på söndag 3/2), ett riktigt mysprogram om en mjölkbar med en bastant och cigarettrökande föreståndarinna som verkligen vände på varenda zloty. De fick 40% av omsättningen i bidrag av staten och som jag förstod det kunde man få sig en måltid för 3 zloty = strax under 8 kronor. Jisses, jag skulle vilja åka till Polen och proväta deras mjölkbarer!

Men husmanskost till rimligt pris i Sverige var det, finns det inte ändå en del lunchrestauranger som serverar hederlig husmanskost några tior under hundringen?

Gäller det kvällstid blir det nog betydligt svårare, men nånstans i Sverige måste det finnas en sån restaurang, det gäller bara att hitta var... någon annan som har något tips?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Jag tycker att många lunchkrogar serverar bra husmanskost till ett hyfsat pris. Men det finns något som de inte bjuder på, nämligen det där riktiga "gemytet" från förr. När Agneta skriver "Ringbaren" så går en rysning av välbehag genom min kropp, och jag tänker på ett mycket enkelt matställe med enkel publik.

Jag är ganska ofta i Köpenhamn, och om man beger sig ut från den värsta turistsmeten i centrum, så finns det massvis av krogar med ett äkta gammaldags "gemyt". Många serverar visserligen inte mat, men om man är törstig finns det mycket att välja på för en mycket billig penning.

Men jag skulle tro att de här krogarna är på väg att försvinna. Även i Köpenhamn, tyvärr. Både ägarna och deras gäster är ofta till åren komna, och det är väl inga yngre förmågor som vill ta över ett sådant ställe.

Kari

Vad tycker Ni är billigt?

Säg tex ärtsoppa, dryck, smörgås och kaffe - 30kr?
Eller fast mat med tillbehör för - 45kr?

Idag kostar väl en lunch 65-75kr på de flesta ställena och det är rätt mycket iaf om det är ärtsoppa.. Eller?

roffekock

Jag vill börja med att jag hade förmånen att även se filmen Polen och eftersom jag nu reser en del i Polen känner jag väl till dessa mathak men som tyvärr blir färre och färre även där. I köken på dessa ställen råder en känsla för genuin mat i all enkelhet och glädje och stolthet för sitt kneg. DOM FANNS ÄVEN HÄR EN GÅNG SOM AGNETA PÅLYSER. Tänk på alla matställen och cafeér som fanns i alla hamnar,stora mackor på hönökaka biff,köttbullar mm mm.

I dag går det inte att laga billig mat med tanke på alla avgifter och pålagor löner mm som ligger på rest av i dag. Sen är det även så att det är en liten del av svenska lunchätare som gillar husmanskost det kommer och går i vågor men just ny är det inte inne och då spelar det ingen roll hur god mat du tillagar och hur svenska den än är.

Även jag saknar att få laga god svensk husmanskost och saknar även alla bakfickor med billig mat.

/rolf
Matforum är bäst

Filippa

Nu såg jag inte filmen men här i Stockholm finns det ett par bra ställen.

Restaurang Rosmarin, Hantverkargatan. Har varje kväll en eller ett par husmanskost mellan 89-100kr. Supergoda raggmunkar tex.
Restaurang Blå Dörren, Slussen, serverar lunch och kväll husmanskost för runt 100-lappen.
Restaurang 9:an, Ynglingagatan 9, också husmanskost som är bra för ca en 100-ing.

Det finns säkert fler men dom vet jag är bra.

agnetasch

Skönt att se att det är några restauranger som håller den svenska matfanan högt ;)
En enklare variant; IKEA´s restauranger. Vissa likheter finns med Ringbaren; alla vet var det ligger, enkel restaurang, husmanskost (visserligen oftast begränsad till köttbullar) rimligt pris (köttbullar med lingon,sås o potatis för 35kr, 49kr eller 59kr) Fast IKEA´s varuhus är ju inte speciellt lättillgängliga när man går på stan o är hungrig.
För länge sedan hade IKEA små affärer i vissa städer där de sålde sina smågrejer; kuddar, lampskärmar o likn. Tänk om dom hade behållit dom o startat köttbullsrestauranger där ;D

jelvis

Definitivt inga subventioner, det vore bara löjligt. Finns ingen anledning att subventionera som fåtalet vill ha. Om efterfrågan hade varit tillräcklig så hade det funnits hyfsad husmanskost överallt.

För egen del får gärna husmanskosten dö en stilla död. Den marginaliseras mer och mer och är snart den kulinariska motsvarigheten till gammalsvensk knätofsdans. Det kommer alltid att finnas en grupp människor som desperat håller fast vid den men det stora flertalet kommer att undra varför.

Men tillbaka till ämnet, lunchrestauranger brukar väl vara en god idé. Även en del personalmatsalar kan vara värt ett försök, i synnerhet ifall medelåldern är hög och det rör sig om fysiska arbeten. På företaget jag jobbar nu så finns alltid dagens husman att välja på och det har det nog gjort på de flesta när jag tänker efter. Kostar väl mellan 45 och 65:-.

Hasse

Jelvis, jag håller inte med dig. Jag tycker visst att man kan subventionera något som har ett kulturhistoriskt värde. Kanske inte husmanskosten som sådan, men jag lägger gärna några öre i skatt för att bevara en gammal restaurang med tidstypisk mat.

agnetasch

jelvis: men hur hittar jag en personalmatsal som serverar husmanskost när jag irrar runt på stan o är hungrig? Det jag letar efter är ett trick att hitta något som alla känner till, något man kan fråga efter när man kommer till en främmande stad.
Tråkigt att du inte tycker om svensk husmanskost. Själv har jag inget emot köttbullar, pannkakor, pytt i panna, falukorv, kalops o stekt strömming utan äter det med förtjusning o trodde i min enfald att andra gjorde det också. Speciellt nu när slowfood, långkok o närproducerat kommer på bred front. Men är man inte uppvuxen med eller lärt sig laga svensk husmanskost kan man ju förstås inte heller sakna den ;)
På tal om knätofs; hur kan det komma sig att vi svenskar åker till t.ex Grekland, tittar på deras knätofsdanser o jublar över deras fantastiska ursprungliga mat när vi skäms så för vår egen svenska mat? IKEA skäms ju inte för den utan serverar köttbullar över hela världen på sina restauranger till stor glädje för sina besökare.Men vi,vi sitter i våra stugor o tuggar på Gorby´s piroger,transfetts-nudlar o annan "internationell" mat som vi är ena hejare på att värma :-\

annamaria

I Växjö - finns en rastaurang vid namn: Villa Viks matsalar ( för övrigt Chrisitina Nilssons - sångerskans föräldrahem). Fantastiskt god mat, gigantiskt salladsbord - med en massa annat också som inte är grönsaker..., +  soppa till förrätt, mycket vällagad husmanskost för 79 kronor. Det ingår, hembakat bröd - ca 4-5 sorter och måltidsdryck.

Rolf - du som också finns nära Växjö - har du ätit där?


roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

annamaria: tack för det tipset, det bifogas till min lista som jag ska ta med mig när jag reser i Sverige :D

annamaria

Ännu en...vi är ju i Småland  ;D

Restaurang Helgonet - ligger på St Sigrfrids sjukhus (psykiatri) i Växjö. ( Nej inte inlagd...jag forskar...)

Lunch: Ost och skinksoppa med grov fralla. God kladdig Chkladkaka med vispgrädde. kaffe och julmust ingick också. Till den stora summan av 57 kronor!!

agnetasch


annamaria

Ja tyvärr kan vi inte skryta med en uppsjö av gourmetrestauranger här....

agnetasch

Men söker man på Restaurangguiden efter gourmetrestauranger i Växjö så  kommer faktiskt Villa Viks Matsalar upp, mat kan alltså både vara god o billig. Möckelsnäs Herrgård kommer också upp, oj, det trevliga stället skulle jag kunna köpa vilken dag som helst. Att dom ingår i Regional Matkultur Småland gör ju inte heller ont.

jelvis

Citat från: agnetasch skrivet 2008-01-30 17:51
jelvis: men hur hittar jag en personalmatsal som serverar husmanskost när jag irrar runt på stan o är hungrig? Det jag letar efter är ett trick att hitta något som alla känner till, något man kan fråga efter när man kommer till en främmande stad.
Tråkigt att du inte tycker om svensk husmanskost. Själv har jag inget emot köttbullar, pannkakor, pytt i panna, falukorv, kalops o stekt strömming utan äter det med förtjusning o trodde i min enfald att andra gjorde det också. Speciellt nu när slowfood, långkok o närproducerat kommer på bred front. Men är man inte uppvuxen med eller lärt sig laga svensk husmanskost kan man ju förstås inte heller sakna den ;)
På tal om knätofs; hur kan det komma sig att vi svenskar åker till t.ex Grekland, tittar på deras knätofsdanser o jublar över deras fantastiska ursprungliga mat när vi skäms så för vår egen svenska mat? IKEA skäms ju inte för den utan serverar köttbullar över hela världen på sina restauranger till stor glädje för sina besökare.Men vi,vi sitter i våra stugor o tuggar på Gorby´s piroger,transfetts-nudlar o annan "internationell" mat som vi är ena hejare på att värma :-\


Jag har varit på semester i två veckor och inte hunnit läsa svaren. Jag vill egentligen bara be om ursäkt, tråden handlade inte om min aversion för husmanskost, jag var allmänt magsur och kidnappade tråden efter eget humör.

Jag är uppvuxen med och kan laga svensk husmanskost alldeles utmärkt. Jag lärde mig att laga mat av mor(mor) men insåg efter ett antal resor runt om i världen att det fanns betydligt intressantare kök. Anledningen till att ingen kommer hit och äter vår klassiska mat och tittar på knätofsdans är att den inte håller internationell klass. På samma sätt som ingen åker till England för att äta klassisk brittisk mat. Nä, nu var jag där igen, förlåt. Fasen. ;)

Jag var förresten på lokal rundresa med min brasilianska flickvän och lät henne testa några svenska (och danska) klassiker. Kan kanske vara intressant att skriva om i en annan tråd.

Jag får kompensera genom att tipsa om två restauranger i Lund med klassisk svensk mat. Malmö är svårare eftersom jag aldrig äter lunch där och när jag väl ska ut och äta på kvällen så blir det av inte husmanskost.
Carlssons trädgård (ganska mycket husman).
Café Finn har en dagens husman.

Tricket borde ju vara att fråga efter en restaurang där äldre människor föredrar att äta, typ 45+. Alternativt folk med kroppsarbete som behöver vår klassiska energitunga mat.

Hasse

Citat från: jelvis skrivet 2008-02-11 20:04
Anledningen till att ingen kommer hit och äter vår klassiska mat och tittar på knätofsdans är att den inte håller internationell klass. På samma sätt som ingen åker till England för att äta klassisk brittisk mat. Nä, nu var jag där igen, förlåt. Fasen. ;)

Inte behöver du be om ursäkt! Det är bara kul om vi har lite avvikande åsikter ibland. Det tycker åtminstone jag.    :)

Men du måste utveckla vad du menar med att svensk klassisk mat inte håller internationell klass. Det klassiska smörgåsbordet går väl hyfsat bra internationellt, vad jag kan förstå? Bär och svamp? Fisk och viltkött?

För övrigt förstår jag inte vad du menar med "knätofsdans" och vad det har med saken att göra.

Cohen

Om jag ska komma med ett tips med billig, vällagad och god husmanskost i huvudstaden måste jag rekomendera Operakällarens Bakficka.

Priserna ligger kanske inte några tior under, utan snarare några över hundralappen, men maten är definitivt prisvärd. Det finns en fast meny med lite blandat och en löpande med traditionell och lite billigare husman.

Lite smakprov från förra veckan:

Bräckt rimmad oxbringa med pepparrotssås och rotfrukter 134,-
Stekt salt sill med gräddkokt purjolök 114,-
Operakällarens traditionella ärtsoppa med fläsk och korv 109,-
Fläskpannkaka med rårörda lingon 114,-

Rekomenderas varmt!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal