Okänt tillbehör till sushi.

Startat av Hasse, 2020-11-12 16:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Flera gånger när jag ätit sushi på krogen har det serverats ett fint strimlat, illgrönt, krispigt tillbehör med en mild, nötaktig smak.

Det är gott, men dumt nog har jag aldrig frågat personalen vad det är. Är det någon på Matforum som vet vad jag snackar om?


agnetasch

Jag är också väldigt förtjust i sjögrässallad men äter det bara till sushi. Vad har man det annars till?

Hasse

Johan, ja sjögrässallad låter troligt. Enligt din länk innehåller det bl.a. sesam vilket förklarar den nötiga smaken och färgämne vilket förklarar den illgröna färgen.

Agnetasch, jag kan tänka mig att krispigheten och nötigheten går ihop med milda toner. Någon äggrätt kanske? Vad tror du? Du är ju en oerhört erfaren veteran i köket.

Johan_

Skickade länken som ett exempel så har aldrig testat just den. Jag kan tänka mig att man kan ha det till lite allt möjligt, särskilt om man gör smårätter som tapas eller Libanesisk Meze

agnetasch

Till pizza? Om man gör en asiatisk pizza med räkor och svamp. Till kyckling- eller bläckfisknuggets? Till vardags till fiskpinnar? Till sojamarinerade kycklingvingar? Till sojamarinerad lax? (a la Laxbutiken) Till rökt anka? Passar nog bäst till fisk och fågel, inte så bra till rött kött och korv.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal