Mejeribolaget surdegskultur

Startat av Birgitta, 2008-09-24 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Citat från: Birgitta skrivet 2008-09-24 20:51
antar att mejeribolaget kom till innan arla fanns. då det fortfarande fanns små mejerier. På hem sidan finns det nog historik. Man kan även prenumerera på yoghurtkultur.


Kommer ni ihåg när man hade reklam i brevlådan och det vällde in små kataloger med olika företag och erbjudanden? Bland dem fanns ett företag som sålde en lite värmeapparat, små glas och kultur. Man skulle göra sin egen yoghurt i dessa. Vet ingen som provade...
Video meliora proboque deteriora sequor

milaja

Citat från: Mickan skrivet 2010-02-12 07:48
Kommer ni ihåg när man hade reklam i brevlådan och det vällde in små kataloger med olika företag och erbjudanden? Bland dem fanns ett företag som sålde en lite värmeapparat, små glas och kultur. Man skulle göra sin egen yoghurt i dessa. Vet ingen som provade...


Mamma har en sådan! Den är faktiskt ganska trevlig :)

Fast som med mycket annat sådant där så använder man den inte så ofta, det är ju liksom enklare att köpa youghurt än att köpa mjölk, he i kultur och låta stå i maskin under natten!

Mickan

Citat från: milaja skrivet 2010-02-13 08:30
Mamma har en sådan! Den är faktiskt ganska trevlig :)


Blir det godare som mycket annat man gör hemma? Lenare, friskare, syrligare, krämigare?
Video meliora proboque deteriora sequor

Vambina

Jag har glömt hur man blandar till surdegen.Det står ju inte på påsarna längre.
Finns det någon som kan hjälpa mej så blir jag jätteglsd.  :)

kristina Norder

Hej! Sökte på  "prenumerera på youghurtkultur".  Då kom en sida om surdegskultur upp. Jag har för många år sedan gjort egen youghurt.  Nu tänkte jag ta upp det igen.  Jag har en Yougurella-maskin.  Men ingen bruksanvisning till Yougurellan.  Och ingen youhurtkultur.  Kan någon vara snäll och hjälpa mig med detta?  Med vänlig hälsning Kristina

kurt

Ostlabbet har bra beskrivning, det viktiga är att värma mjölken till 90 grader, sedan kyla till 42 innan man tillsätter yoghurtkulturen

http://blogg.ostlabbet.se/2014/11/09/yoghurttillverkning/

Man kan tillsätta köt frystorkad kultur, men det går lika bra att tillsätta en skätt köpt yoghurt. Man får mera krämig yoghurt (typ Turkisk yoghurt) om man tillsätter skummjölkspulver + grädde

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/hjemmelavet-yoghurt


Din maskin håller 42 grader, det bör ta ca 6h eller över natt. Mattermos eller termos fungerar också

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal