BBQ-grop

Startat av Lars i Uppsala, 2009-06-08 13:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Lars i Uppsala

Hej!
När jag för några år sedan jobbade i Texas blev jag ibland bjuden på BBQ, där köttet tillagas i en stor grop. Jag har även testat detta hemma i Uppsala enligt följande:

1. Själva gropen är ca en meter djup och 70 cm i diamter.
2. Fyller gropen till 2/3 med björkved som får brinna tills det blir en glödbädd.
3. Under tiden kryddar man köttet (det ska vara en stor bit). Sedan slår man in det bakplåtspapper + två lager blött tidningspapper. Knyt ihop.
4. Därefter lägger man något som ska ge rök på glödbädden. Jag har använt de rökflisor som man kan köpa lite här och var nuförtiden, men i Texas hade man i allmänhet hela vedträn (som naturligtvis legat länge i blöt). Köttpaketet lägger man sedan på fyra korslagda klabbar, så att man får lite distans till glödbädden.
5. På med stort lock (plywood-skiva) och täpp till med jord så att röken inte slipper ut.
6. Vänta i 8 - 10 timmar.

Med fläskkött blir resultatet mycket bra (gjorde bl.a. julskinkan i gropen), men när jag prövat med nötkött har smaken blivit lite fadd. Är det någon som också använt en BBQ-grop och har några tips när det gäller nöt? Eller är det så enkelt - och trist - att nöt inte passar för sådan tillagning?

roffekock

Matforum är bäst

Per-Erik

Hoppas bara det inte blir en trend i stadens parker ;)

Pokol

Det är ju ett måste att prova!
Det låter ju hur festligt som helst.

Lars i Uppsala

Ja, det är faktiskt riktigt festligt och gott. Problemet är som sagt att jag bara har lyckats med fläskkött. Dessutom känns det lite läskigt när man väl lagt på locket och täppt igen. Då finns det inget annat att göra än att be för en lyckat tillagning (och kanske ta en öl under tiden).

I Texas blev jag också bjuden på nötkött, men hittills har jag inte fått till det själv.

roffekock

Finessen är att det aldrig blir för varmt. ???

/rolf
Matforum är bäst

Pokol

Hur stor köttbit är det som gäller igentligen?

Andreas

Citat från: Lars i Uppsala skrivet 2009-06-08 13:13
Med fläskkött blir resultatet mycket bra (gjorde bl.a. julskinkan i gropen), men när jag prövat med nötkött har smaken blivit lite fadd. Är det någon som också använt en BBQ-grop och har några tips när det gäller nöt? Eller är det så enkelt - och trist - att nöt inte passar för sådan tillagning?


Välkommen till Matforum Lars!

Nötkött brukar ju inte bli så roligt om man tillagar det för mycket, är det kanske det som är problemet? Aldrig funderat på att stoppa in en mätprob från en stektermometer i köttet och avbryta vid säg 65 grader eller hur vällagat du nu vill ha ditt kött?
Den som inte frågar får inga svar.

Lars i Uppsala

Citat från: Pokol skrivet 2009-06-09 19:07
Hur stor köttbit är det som gäller igentligen?


Julskinkan, som är det mest lyckade resultatet var på knappt 4 kg. Nötköttsbitarna har varit på dryga 2 kg.

Andreas, jo det vore nog en god idé att försöka få ett hum om köttemperaturen. En misslyckad tillagning var en stor bit ryggbiff, som blev för varm. Nästa misslyckande var en lika stor bit entrecot. Den låg inte lika länge och var 64 när jag skar upp den. Men det var inte riktigt bra. Jag misstänker att det kanske är för mycket fett i det köttet eftersom det ligger i en sorts paket.

Finns det någon bra trådlös termometer, som skulle klara av att vara nere gropen?

Men som sagt, fläskkött blir väldigt bra. Nästa gång ska jag lägga i bit kotlettspjäll.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal