Kan man rena E85 till drickbar etanol?

Startat av Andreas, 2008-01-09 10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

E85 består av 85% etanol och 15% bensin, är det möjligt att rena bort bensinen för att få fram drickbar etanol? Med tanke på vilka mängder E85 som skvalpar omkring på våra vägar och vilket literpriset är så är frågan principiellt intressant så jag började söka lite på detta i mellandagarna och vad jag kom fram till var detta -

De som bränner hemma kan skilja ut etanolen från annat genom olika kokpunkter - ex. vatten kokar vid 100°C och etanol kokar vid 78.3°C.

Men hembrännarens utgångspunkt är mäsk och inte E85 som innehåller bensin. Problemet med att bensin är att det är en kombination av massor med olika väldigt giftiga kolväten med olika kokpunkter, bland dessa exempelvis det förrädiskt färglösa och cancerframkallande bensen med en kokpunkt på 80,1°C och som jag förstått det ligger den kokpunkten alldeles för nära etanolens för att man säkert skall kunna skilja bort bensen genom kokning.

(Aproå bensen så kanske ni minns larmet i början av 2006 om att det kunde bildas i läsk genom reaktion mellan natriumbensoat E211 (konserveringsmedel) och askorbinsyra E300 (c-vitamin) och då hette det "Bensen är en väldigt aggressiv cancerogen och det finns egentligen ingen minsta mängd som är riskfri" http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article356258.ab)

Så kokning är helt uteslutet, frågan är då om det över huvud taget existerar nån idiotsäker kemisk metod för att garanterat rena bort alla kolväten från E85 för att erhålla drickbar etanol?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Varför ge sig på E85 när det finns T-röd eller vanlig spolarvätska?.
Dessa 2 produkter innehåller ju i princip ren etanol så det borde ju faktiskt gå lättare tycker jag 8).

Andreas

E85 är ju billigare än både T-röd och T-blå.

Och enligt Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6dsprit så innehåller T-röd förutom etanol även metyletylketon, aceton, etylacetat och bitrex. "Alla ämnena har en otrevlig smak men metyletylketon bildar även en azeotrop med etanol och är därför omöjlig att separera med en vanlig destillation och etylacetat har en kokpunkt som ligger väldigt nära etanols och är därför också svår att separera."

Sen vad gäller T-blå så innehåller det förutom etanol även 2-propanol, metylisobutylketon och tensider http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Bilist/T-Blå/T-Blå%20Koncentrerad%20Original%20-%20Säkerhetsdatablad%20.pdf

Jag antar att metylisobutylketon är lika illa som metyletylketon och om 2-propanol står det så här hos Kemikalieinspektionen "färglös, brandfarlig vätska med lite stickig doft. Lukten kan kännas vid en halt av ner till 3 miljondels isopropanol i luft" och kokpunkten på 82 °C är inte så mycket bättre än bensen.
http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/propanol.htm

Så tyvärr verkar varken spolarvätska eller t-sprit verkar vara ett bättre val än E85 för den som är ute efter billigt groggvirke.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Ni som bor norr om polcirklen lär väl inte ha problem att få tag på skogsstjärnan. Om man sätter in sin rödsprit i frysen så tror jag att man har kommit en bit på väg. Men bör testas på grannen först. Jag tänker på "ska du inte ha en stänkare" Var kommer ordet stänkare ifrån?
Jag har hört att dom som drack rakvatten för var tvugna att stänka ut rakvattent i ett snapsglas först innan dom tog ett järn :D

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Hehe bor vi norr om polcirkeln nu också, går den kanske norr om Gävle i din utgåva av "kartbok för sörlänningar"? ;) Men tråden handlar om det rent principiellt är möjligt att rena E85, inte om att få få tag i Château de Garage.

Och vad gäller att rena t-röd genom frysning så är nog det lika mycket Klintbergare som att sila den genom en limpa. :)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

2008-01-09 21:42 #5 Last Edit: 2008-01-10 08:17 by roffekock
Ja é mé ;)

/rolf

inte Gävle utan Jönköping :D
Matforum är bäst

kurt

E85 innehåller ju både Isobutanol och MTBE som denatureringsmedel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/E85_(br%C3%A4nsle)

Andreas

Fast i Wikipedia står det inte säkert "innehåller" utan det står "Förutom etanol och bensin kan detta bränsle även innehålla denatureringsmedel som exempelvis MTBE och/eller isobutanol.", vi behöver en säkrare källa än så innan det går att dra några slutsatser.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Frågan är väl huruvida vi ska behandla detta ämne alls på en så här öppen sajt, tänk om en tonåring med läs och skrivsvårigheter skumläser texter här och får för sig att T-röd i frysen är ok..?  Att det sen finns andra sajter som gör det kan vi knappast göra något åt, men om vi håller nivån precis där över?

Allt på tv och internet är ju sant? Eller hur var det nu?

Kul att skriva om men tänk om någon skulle skada sig?

Andreas

Nja jag tycker väl att gränsen går nånstans här. Det blir knepigt om vi inte får skriva om allt som kan tänkas vara skadligt för någon som inte kan läsa ordentligt eller som agerar oansvarigt alternativt äventyrligt med flit.

Tillagning på låg temperatur är jättefarligt... och kallrökning... och att lägga in saker på burk utan tillräckling upphettning. Och koffein kan man få chocker av. Och säkert är det nån som blir sugen på att äta jättemycket glutamat och se vad det leder till. För att inte tala om alkohol över huvud taget...

Den som läser den här tråden får åtminstone veta så mycket som att det är mycket farligt att försöka sig på att destillera E85 eftersom man inte får bort bensenet. År 2002 var det förresten några norska ljushuvuden som försökte sig på detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article100221.ab
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Etikråd känns också konstigt på Matforum. Helt enklet så får vi som skriver tänka oss för. Noga. Innan vi trycker på kappen för publicering. Barn, ungdom, vissa psykiskthandikappade och andra i kategorier som är intresserade får söka den informationen någon annanstans. Tycker jag.

Vin och sprit finns i kvälltidningarna och på tv så det känns helt ok att skriva om. Överdos på lågtemp mat eller glutmat, visst risken finns med den risken är väl inte direkt akut livsavgörande.

webguide

Varför skulle man över huvud taget vilja prova att dricka E85, det är ju isåfall bättre att bränna egen sprit fri från bensin och giftiga ämnen.

Dennis-Kock

ja man kan ju blanda en liter t-röd med en liter mjölk sedan frysa det och dagen efter har du drickbart etanol ;)

Webguide: Du har helt rätt varför dricka t-röd? det är så billigt med sprit iaf.
en bruleé är som en kvinna het på utsidan men kall på insidan ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal