Tips på bra utländsk matbutik?

Startat av Kari, 2007-11-06 10:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Själva åker vi då och då till Rinkeby eller Flemingsberg för att komma över det som inte finns på vanliga affären, plus att det är rätt spännande att köpa sånt som man inte vet vad det är trots man frågar..  :D

Pepperoni, pitabröd, kryddor, halalkorvar, kött, konserver och godis med kvalitet och pris som man undrar hur det är möjligt.

J & D Saluhall i Rinkeby / Stockholm är stort och har mycket att välja på, har iofs bara handlat där en gång.

E-Utländska Delikatesser K:o i Flemingsbergs Centrum / Stockholm (mitt emot Huddinge sjukhus) är favoriten sen några år!

Har Du någon butik att tipsa om? Skriv här och dela med Dig! Skriv som jag gjorde, Butik / Ort så blir det lättare att söka!

Kari

Sprattlar lite här för att väcka tråden...  ;D

Eller är det bara Konsum och Ica som gäller??

agnetasch

Här i Göteborg har vi det maffiga Orienthuset. Det är som ett varuhus med manuell kött- o bröddisk. Bönerum finns också, har snackar vi service! Bildspel från affären:
http://www.formapg.se/slideshow/icanyheter.asp?id=7

Kari

Wow! Stoort!!

Har Du handlat där? Isof vad?

--

Muttrar lite... Att Ni Göteborgare alltid vara värst, störst & bäst..  ;)  Bara lite avis!  :D

agnetasch

Vi tar en runda där ibland o stoppar ner i korgen ALLT roligt vi får syn på. Förr fanns ju inte risoni eller den där vita osten i glas i vanliga affärer,då blev det till att åka till Moussas eller Orienthuset o hamstra. Märkliga korvar o pastejer, rosa oliver, honung o fin marmelad. Billiga kakor o godis, apelsinvatten, uj vad det finns. Djupfrysta fiskar du inte skulle vilja träffa i vattnet, komage m.m Egentligen är det ett turistmål; om du besöker Göteborg offra en liten stund på Orienthuset (Harald Nyborg ligger bredvid, två flugor i en smäll) ;D

johannao

Jag skriver om ett par favoriter på min blogg, men det är i stockholm. JFK på swedenborgsgatan måste ändå nämnas här som en liten men förvånansvärt innehållsrik butik med japanska färsk- och skafferivaror. Dessutom billigare än på de flesta andra ställen och superfräsch!

I uppsala handlar jag gärna på Kina Li (vid vaksala torg). Ganska mycket alger, konserver, nudlar och ris. I uppsala har det funnits en hel del spännande utländska matbutiker som har slagit igen, till mitt stora förtret. Men jag kan också tipsa om min gamla arbetsplats, Martinas delikatesser (Martina.se) som har italienska matvaror. Jag tycker dock att den har blivit lite sämre sedan ägarbytet för något år sedan. Är du i Uppsala så måste du åka till Tant Gröns skafferi (skafferiet.com) även om det är en inhemsk butik.

I Eskilstuna finns en liten finsk/persisk (!!!!!) kiosk som har ett pyttelitet (och rätt kasst) sortiment men den bästa aprikospastan jag hittat  (kommer inte ihåg vad den heter men det är som plattor av torkade aprikoser och olivolja). I närheten av kiosken och bredvid Årsta ligger två butiker som, iaf sist jag var där, hade ett helt okej sortiment av frys-kyl, färsk och skafferivaror med typisk mellanösternsortiment.

Jag efterlyser butiker med fräscht och trevligt sortiment av just mellanösternvaror. Gärna i områdena som nämns ovan, någon som kan tipsa? Jag vill också hitta butiker med nordafrikanska råvaror och sydamerikanska. Känns som att asiatiskt (och visserligen mellanöstern) regerar stort. Men att hitta pärlorna bland dessa butiker tycker jag är mycket svårare.

Kari

Angetasch: Det låter som Orienthuset är ett kanon ställe!

Men, vem är Harald Nyborg? Karln Din? Bjuder han på fika?  ;)

agnetasch

elka:Jomenvisst,Harald Nyborg bjuder på fika om du köper en rökgrill o tre par arbetshandskar ;D
På tal om sydamerikanska affärer så finns det en brasiliansk affär nu i Göteborg, Casa Brasil. Verkar som om man kan skicka efter saker där.
http://shop.textalk.se/se/shop.php?id=73
Hinner inte kolla nu, ska gå o fika med Harald Nyborg ;)

johannao


agnetasch


Kari

Inte bara mästerkock, utan detektiv också!  ;D

Tack för tipset!

Kari

2008-01-09 19:12 #11 Last Edit: 2008-01-09 19:33 by elka
Bra men kort på Svt2 / Kulturnyheterna om Rinkeby och hur handeln blomstrar.

http://www.svt.se/kulturnyheterna

(får inte till länken riktigt, klicka på veckans senaste sändningar nästan på mitten av skärmen)

roffekock

Babajan i Stockholm vid Etnografiska Muséet. Är det någon som varir där,låter rysligt spännande. Ta er gärna en titt på deras sida.
http://www.babajan.com/info.htm

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Thaibutiken i Växjö ( finns bara en...vad jag vet). På tisdagar kommer det direkt leverans från Thailand. Massor av färska thai-produkter. Thaibasilika, limeblad osv...man måste dock vara i tid - för allt går åt direkt. Du får dessutom tillagningstips av butiksägaren.

Tommy

Jag måste bara få visa ett par prislappar jag fotade på Göteborgs Orienthus.
Ibland blir det bara så fel men ack så roligt.

/Tommy

Niclin

Undrar var thaibutiken i Växjö ligger? Nån som kan hjälpa en nyinflyttad?

ayhan

I Stockholm är det ofta svårt att hitta produkter av högkvalitet från mellanöstern. Det finns ingen yoghurt värt namnet. Ok två undantag Arlas naturella men lite för lös och nibbles yoghurt men det är alldeles för lös. Nibbles smak är dock det närmsta jag har smakat på medelhavsinpsirerad yoghurt. Den som säljs som turkisk och grekisk som ska vara gjort i sverige smakar inte som den typ av yoghurt den påstår sig smaka som. Jag fattar fortfarande inte hur man låter sig gå på den här typen av felaktighet. Den som säljs ifrån dodoni eller vad det nu är för grekisk märke är ok.

Köper man andra produkter råkar man ofta utför att de är bombaderade med socker.
Eller bara dålig kvalitet. 
Det finns undantag , Munirs livs i Skärholmen har god kvalitet på sina egenförpackade produkter, typ bulgur.
Så klart finns Hötorgshallen där säljer de bra utländska produkter som parmesan t ex
Omni food

I stockholm är det svårt att hitta bra Sherryvinäger till och med.



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal