Jakt på ölkorv

Startat av TomasEriksson, 2009-05-01 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

TomasEriksson

Hejsan är på jakt efter en grymt god ölkorv. Dom har haft den på ICA Maxi här men nu har dom slutat med dom. Det är ett trepack med korvar. Finns i smakerna vitlök, peppar och den bäst : chili. Men jag har glömt bort vad märket heter. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Måste få tag i en förpackning snart.

roffekock

Bäst är om du tillverkar dom själv. Annars Ridderheims,Möllers mm mm.

/rolf
Matforum är bäst

TomasEriksson

Har iofs aldrig provat att tillverka själv men just det här märket jag är på jakt efter är det absolut godaste. Godare är både Ridderheims och möllers. Finns det ingen som vet vilka jag menar. Finns som sagt tre smaker men det är bara en smak/förpackning. Det är väldigt enkla plastförpackningar med antingen röd (chili), gul (vitlök) och svart (pepppar). Måste hitta en förpackning snart.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Sari

2009-05-02 19:52 #4 Last Edit: 2009-05-03 07:44 by Sari
Tror jag vet vilka du menar, finns på Coop i gbg. Så det borde säkert finnas på andra Coop oxå. Kan kolla upp vad de heter när jag är där nästa gång.

TomasEriksson

Köpte det på Ica Maci i Haninge. Har frågat charkpersonalen men dom har slutat att köpa i märket. Har kollap på CoopForum här i Haninge men dom har inte heller.

Sari

Tomas
Har varit på Coop och kollat nu. Vet inte om det är samma korvar vi pratar om men de jag menar är från Direkt Chark. Och de ligger i röda förpackningar... 

agnetasch

Det måste vara dom. Direkt Chark (som ligger i Göteborg :D ) har tre ölkorvar; peppar, vitlök o chili:
http://www.direktchark.se/index.php?id=368

Skogis

Tvivlar starkt på att trådstartaren någonsin får se detta men här kommer ett recept på ölkorv



1.9kg karre
250gr späck
0,6gr syrningskultur
2msk vatten
2tsk rökt paprikapulver
1tsk paprikapulver
2tsk mald spiskummin
2tsk hel vitpeppar
2tsk hel svartpeppar
2tsk sichuanpeppar
2st långpeppar
1tsk muskotblomma
1tsk nejlika
5gr farin
50gr nitritsalt
4 vitlöksklyftor

Rosta de hela kryddorna i en stekpanna, krossa i en mortel eller mal i kaffekvarn, finhacka vitlöken.
Tärna kött och späck, blanda med alla kryddor inkl vitlök och startkultur, exkl salt.
Mal på 6mm skiva. vänd ner saltet. Stoppas i fårfjälster (21-23), torkas tills de är hårda. Korvarna på bilden fick först hänga i 15° i 3-4 timmar (kondensfasen) sen i rumstemperatur över natten, därefter ute röken på dagarna och inomhus på nätterna. Det tog en vecka för att korvarna skulle ha tappat 1/3 av vikten och var färdiga att ätas. Nu har jag dom inlindade i smörgåspapper liggandes i extrakylen för att torka ytterligare lite till.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal