Elgrill efekt

Startat av Wikman, 2014-05-12 21:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Wikman

Vi har idag en ganska normal elgrill på 2000W. grillyta 45x23 cm=1035 CM^2

Men den tycker vi är lite för liten

såg att Weber har en modell Q240 / Q2400 som är ungefär dubbelt så stor 54x39 cm = 2106 CM^2 och 2200 watt

Men frågan är ju hur varm den kommer att bli om man har samma ström som ska värma dubbla ytan.

Funkar det bra eller får man grilla allt dubbelt så lång tid ?

kayaker

Det går inte att säga då det finns så många faktorer som påverkar. Nominell effekt är bara det. Det säger inte så mycket om hur stor effekt som verkligen används till att värma "plattan". Dessutom så påverkar andra faktorer som t.ex. tjockleken.
Jag tror att Weber är tillräckligt måna om sitt varumärke för att se till att inte effekten är ett problem.
/F

Andreas

Jag tänker att när webergrillen väl blir varm så blir den säkert tillräckligt varm, så grilltiden påverkas knappast. Men den lägre effekten per ytenhet gör föromdligen att det tar längre tid att värma upp grillen innan man kan börja grilla. Ungefär som att en seg spisplatta tar längre tid att värma upp, men när det väl kokar så - ja då kokar det lika bra som på en snabb platta.

Nu vet jag inte hur mycket det kan tänkas skilja i uppvärmningstid, hur länge tar det att få en elgrill varm? Har aldrig använt en elgrill.
Den som inte frågar får inga svar.

Hankki

Om man tittat på webers gasgrillar så hade de tidigare ingen effekt angivet av den enkla orsaken att det endast betyder hur mycket gas den klarar av att bränna upp och inget om kvalitén på elden så jag antar att det är samma med elgrillen, och dessutom är 2200W det som går att använda med en 10A säkring med 220V.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal