Självscanning & shop express - ännu ett sätt för handeln att tjäna pengar på oss

Startat av Andreas, 2007-09-14 17:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag förstår mig ärligt talat inte på det här som ICA kallar "självscanning" och Coop "shop express" och som innebär att vi själva ska läsa av prislapparna i butiken med en liten läspistol när vi handlar.

Handeln försöker så klart tuta i oss att systemet är guds gåva till konsumenten, att det är jätteroligt och att man sparar jättemycket tid. Läs bara de här dumheterna till citat:

"Shop Express är en fri förmån och service för dig som har MedMera-kortet." http://www.coopmedmera.se/CoopMMWeb/appmanager/CoopMMPortal/cardsandservices?_nfpb=true&_pageLabel=pageShopExpress

Jo jag tackar! Förmån och service att få göra kassapersonalens jobb?! När får vi förmånerna att packa upp varor i hyllorna och skura butiksgolv också?

"En självscannare klarar kassabestyren på 30 sekunder och sparar även tid i butiken. Inte så konstigt, alltså, att självscanning blivit en succé. ... Många självscannare tycker dessutom att det blivit roligare att handla mat." http://www.icamaxinorrkoping.se/index.aspx?sida=avd_sjalvscanning.aspx

Sparar tid i butiken?? Hur?! Och roligt att springa omkring med en liten ful scannerdosa? Ja kanske för en femåring!

Försök inte inbilla mig att jag sparar speciellt mycket tid - visserligen går det snabbare i kassan (om man inte har oturen att åka på manuell kontroll förstås) - men själva handlandet tar mycket längre - i praktiken är det ett eländes trassel att hålla reda på alla streckkoder, tjafsa med koder som inte fungerar, se till att varorna läses in rätt antal gånger osv.

Värst är frukt- och grönt. Jag handlar vanligtvis 10-15 olika frukter och grönsaker och att stå och väga, klistra lappar och sen scanna koden tar precis hur länge som helst.

Nej vad detta går ut på är bara att affärerna skall kunna avskeda så mycket kassapersonal som möjligt för att på så sätt öka sina vinstmarginaler ytterligare.

OK ge mig 5% rabatt på totalsumman för att jag scannar så gör jag det, annars inte! Och ni som håller på med detta och snällt gör butikens jobb gratis är lurade! Bara så att ni vet!
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

En helt riktig reflektion. Jag håller med.
Vad tycker ni husmödrar  är det rätt det Andreas tar upp? (Jag tänker på när ni står i kassakö och ungarna ligger och ålar sig på golvet och vrålar ut sin ångest över att sockernoja tagit överhanden) ;D
Eller gillar ni det nya systemet?
Matforum är bäst

crlhrv

Jag har aldrig testat den här typen av shopping även om den finns nästan överallt. Är det svårt att scanna varorna? Är det ofta man råkar ut för "kontroll"? IKEA har ju börjat med självbetjäningskassor och de funkar faktiskt rätt bra även om det ibland kan vara svårt att få scannern att läsa av streckkoden. Jag har aldrig råkat ut för eller sett några kontroller där personalen går igenom allting manuellt.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anso

Jag tycker det är underbart med självskanning. Blir helt tokig i affärer utan...

Jag tycker att det är knöligt med grönsaker/frukt som man ska väga, fixa lapp och scanna. Lätt att tycka att man är klar då man satt lappen på påsen...

Men:
Man får varorna i rätt ordning i kassen
Varorna får alltid plats i kassen
Man vet vad det kostar
Man kan ta med barnet då man handlar, det försvinner ofelbart då man plockar upp/packar ned varorna annars
Man kan storhandla själv utan ångest (ofta kan man få hjälp med upp/nedpackning om man får kontroll)

Man råkar ut för kontroll oftare i början och det är per affär det räknas (vi handlar på ica). Det är enkelt att skanna, den tid det tar att skanna sparar man in mångdubbelt mot packa upp och ned varorna.

Inte bara "husmödrar" utan även "husfadern" här gillar systemet skarpt. Känns så 1900-tal att packa ned/upp/ned varorna!

Anne

Jag gillar det stenhårt. Det går betydligt fortare, jag slipper stå i kö, jag kan packa som jag vill direkt, jag slipper ha kontakt mer personal, ja - jag gillar allt. Faktiskt.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

*skrattar* Nä, de där är inget för oss på landet ser jag, har aldrig setten sån apparat ens!

Men hela grejjen låter lite robotlik & opersonlig! Jag vill gå å strosa i affären i lugn & ro, de enda jag håller i handen är börs & handlingslapp! Jag VILL stå i kö och prata med folk, växla några ord med kassörskan/kassören & ungarna sitter på "packpallen" och väntar medans jag betalar, ibland blir det en krona till tuggummi om de skött sig i affären. Jag är nog lite gammalmodig märker jag... men så är det här på landet!

Elektriska rullband finns heller inte överallt, den där runda plattan man styr med en lite spak från kassan dom gillar jag! ;-)

agnetasch

Jag håller med Andreas att trots att man lockas med en massa fördelar så är det till syvene o sist en rationalisering för butiken man är med o genomför.Inget fel på det, men tjänar de på det kan de gott dela med sig.
Jag fick aldrig tummarna loss när självscanningen startade, noterade bara irriterat att de flesta kassor blev självscanningskassor (konstigt, när det skulle gå så fort) Länge stod jag i jätteköerna o tittade avundsjukt på scannarna som bara rusade igenom. Men på senaste tiden har jätteköerna varit i självscanningskassorna! Vad det beror på vet inte jag, jag strosar bara fram till min tomma "vanliga" kassa o pratar lite strunt med kassören (lite ölandsstuk på det hela) låter små käcka idrottsföreningsungdomar packa ner mina varor,kör hem,tutar på mannen o låter honom kånka in varorna.Jag tycker inte alls det är jobbigt att handla ;D

Urban

Och jag håller med Anne och Anso. Jag var snabb med att registrera mig som användare av självscanning då jag insåg hur snabbt köerna gick.
Jag måste erkänna att det inte finns nånting som kan få mig så stressad som långa köer.. I hate it!.
Förrut när det skulle handlas runt högtider som Jul, Nyår, Påsk, Midsommar så steg ju pulsen redan innan man klivit in i bilen på parkeringen. Men inte nu längre tack o lov  ;D.
Nu så kan jag lungt gå runt i affären och titta på en massa andra saker bara för ro skull utan att behöva ägna en tanke om dom växande köerna i kassorna.
Även om köerna nu ibland ser långa ut i självscanningskassorna så går dom ändå oerhört mycket fortare än i dom manuella.
Vidare så tycker jag som Anso att man "vet vad det kostar", det gillar jag.
Att jag till kostnad för det får väga frukt, stoppa i påsar och scanna av gör mig absolut ingenting.
Självscanning gör att jag äntligen känner jag mig fri i affären!



agnetasch


Fredrik Goldhahn

Har handlat några gånger med dessa "fantastiska" system...fungerar egentligen bara för "superstressade" (att det ofta tar LÄNGRE tid fattar de inte...för reklamen säger något annat) storstadsmänniskor och att få ett snabbare kundflöde i butikerna = mer pengar, sales per hour etc.

Samma typer av "system" hittas på restauranger när man kan beställa via datorn hos grossister, man får en futtig rabatt, men de som tjänar de stora pengarna är grossisterna naturligtvis. Var på en sådan utvärdering hos Servera för en massa år sedan när de skulle ta beslut om att lägga ner eller utveckla (bara att de hade den tanken visar att de inte hängde med i utvecklingen), de ville bla veta vad vi kunde tänka oss att BETALA för en sådan tjänst!?? Ha ha...de fattade inte att det hur genomskinnligt som helst var uppenbart att de gjorde det för att tjäna pengar...sedan lockade de med 3% rabatt...vad "givmilt"....eh?....hmmm...

Som sagt...tänk efter; det finns massor av sådana här "smarta" lösningar till konsument som egentligen bara har ett; helt uppenbart för oss tänkare, syfte...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Urban

Mjaa Fredrik.. Jag är långt ifrån en stressad människa.. Tvärt om!. Jag gillar verkligen att spendera tid i butiken när jag ska handla.
Jag går mer än gärna och strosar omkring för att hitta nya produkter eller nya ideér på nån ny maträtt.
Men däremot så ogillar jag långa och långsamma köer vilket jag blir stressad av. Fråga mig inte varför, men så är det bara.
Så jag lägger hellre ner mera tid att strosa omkring i butiken och handla än att stå i en lång kö.
Nu är det ju inte alltid en lång kö i butiken, men eftersom jag är rätt så välintegrerad i självscannings-systemet så använder jag det där det finns.



Anne

Jag är inte heller stressad, men jag gillar inte att stå i kö för att betala, eller att packa upp och ner mina varor en extra gång. Sen har jag faktiskt inget emot att affären tjänar på det heller - för mig är det en win-win.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Anne och Anso har några vettiga argument för självscanning.

I övrigt har jag svårt att förstå hur ett ständigt pipande elektroniskt extramoment i butiken kan innebära mindre stress, mer strosande och större frihet. Jag har också svårt att förstå varför man alltid måste veta exakt hur mycket man handlar för? Ni köper väl ändå vad ni vill ha, eller hur? Eller tänker ni verkligen någonsin "oj oj vad dyrt det blev nu när jag tog den här yoghurten, bäst jag lägger tillbaka den"?

Och win-win, ja jag hade tyckt bättre om systemet med självscanning om Coop och ICA talat i termer av win-win istället för att enbart tuta i oss kunder hur fantastiskt detta system är för oss.

Tro inte för att ögonblick att någon butik satsar stora pengar och köper in ett självscanningssystem för att göra kunderna glada. Vad det handlar om är rent och skärt vinstintresse - att kunna ha så få anställda som möjligt och så hög kundgenomströmning i butiken som möjligt.

Vore det inte betydligt ärligare att istället för pladdret om "förmån och service" och "roligare" gå ut och säga: "Hej kund nu vill vi att du tar över kassapersonalens jobb så att vi tjänar mer pengar och som tack för det får du si och så mycket rabatt"?

Nej egentligen borde alla som självscannar sluta upp med det, det skulle förmodligen leda till ganska desperata handlare som för att slippa anställa mer folk faktiskt skulle erbjuda den självscanningsrabatt/lön jag efterlyser.
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Andreas, ingen butik finns för att göra kunderna glada, den finns för att någon investerare vill att dennes pengar ska föröka sig så fort som mäjligt. Det behöver man väl inte skriva i reklamutskick för att man ska inse?

Jag är för systemet med pipdosor.

Jag instämmer i vad Urban och Anso och Anne skriver, man packar påsarna EN gång och kan sortera i olika påsar beroende på vart varorna ska hemma, redan i butiken.

Man kan pipa frysta varor och sedan packa dom i isolerande påsar direkt istället för att ha dom i rumstemperatur medan man slösar bort livet i en lång kö och packa dom halvfrusna varorna efter betalningen.

Vad menar ni med att det tar längre tid?

För mej är det inte så viktigt med hur många minuter det tar att handla, det viktiga är vad jag gör med tiden. Att strosa, titta, jämföra, väga, pipa kan var avkopplande, att så i en lång långsam kö med ett berg av varor i vagnen som ska plockas upp och packaas ner en gång till är bara stressande.

Om affären vinner på det så kommer en del av den vinsten mej tillgodo genom att prisökningarna går lite långsammare. Innan ni kastar er över mej för det argumentet och kallar mej naiv så vill jag bara förklara at jag inte tror att det handlar om stora pengar, men det råder trots allt en viss konkurrens mellan kedjorna och priset är en del i konkurrenssystemet. Om butiken tack vare pipsystemet kan sälja en flaska ketchup en krona billigare och ända bibehålla sin marginal, kommer dom att göra det och det finns en aktör till i närheten som oxå säljer ketchup.
Även om det inte är så utan att hela den ökade marginalen hamnar i butikens vinst, på vilket sätt blir det då sämre för mej? Ketchupen kostar ju fortfarande lika mycket? Om affären gör en bätte vinst utan att höja priset för mej, så är väl det bra? 
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

justrom

Jag är väl också för systemet men jag använder mig inte av det själv. Det minskar ju köerna för oss andra också. Jag försöker dock handla när det inte är så mycket folk i butiken. Det minskar min stressfaktor iaf.

Har förresten inte detta nya system lett till att det är kö till grönsaksvågarna istället?

Fredrik Goldhahn

Jag håller med ALLA sedan mitt senaste inlägg i den här tråden! (så diplomatiskt!)

Jag ser många fördelar med systemet (slippa ner-upp-ner-packning tex), för mig som ovan; antar jag, Shop Express Shoppare tog det mer tid tex vid vågen...ska JAG leta efter rätt produkt/pris för att väga, scanna???....det tog tid för mig iallafall...OCH dem som stod före och efter mig med upptäckte jag. Win-win...ja, det ÄR något skumt när ett företag bara tar fram att jag som KUND vinner på det här systemet, men inte samtidigt säger "och för oss är det toppen! Vi slipper kassörskor med förslitningsskador och tjänar samtidigt pengar på det här systemet!"

Och det är inte bara stressade storstadsbor; en felformulering från mig...sorry, som använder det här systemet....men jag har däremot noterat att de med en Shop Express i handen seglar genom butiken i ett högre tempo än de som shoppar "som vanligt"...kanske inte av "stress" medvetet...men vi äter inte medvetet fortare på McDonalds pga den röda färgen...heller...eller?...

Sedan har jag faktiskt sett köer i utcheckningen av Shop Express också...och en helt hysterisk gubbe som fick vänta säkert två-tre minuter på att en personal skulle dyka upp så att han fick stressa hem och börja värma färdigmaten han fyllt påsarna med i micron! ;)

It's a strange, strange world out there...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Kari

Coop där jag handlar har jag som icke scannande kund fått smita och betala som vanligt i Shop Express kassan då kassörskan inte haft något att göra medans det varit kö i "Shop Slow" kassan.
Detta händer en av fem/sex gånger.


Anne

På Maxi får man gå i alldeles vanliga kassor om man vill. De har även snabbstationer, där man checkar ut helt själv. Och det finns gott om personal där - jämt - om man behöver hjälp eller möjligen får avstämning. Inte kö nån gång sen de byggde om till det systemet...
Anne's Food - min matblogg

Anso

Det med att skanna frukt/grönsaker lär man ju sig, det är bara trassligt tills man hittar i menyn (eller kommer på att sökfunktionen faktiskt funkar bra...) (och hittar man inte prylarna kan dom fixa det i kassan åt en!). Och i dom affärer jag handlar brukar det inte vara kö till vågarna och fler vågar har dykt upp med tiden.

På ica har dom särskilda rabatter för självskanningskunder, inte så stor rabatt och oftast inte på något jag hade tänkt köpa men det är i alla fall en möjlig rabatt ;)

Mer än en gång har jag irriterat mig på då jag kommer hem att jag fått betala dubbelt för något eller för persikor istället för nektariner od. Det inträffar inte så ofta nu.

Så länge man får välja själv är jag glad :D

crlhrv

Lurade butiken med hjälp av självscanning: http://norrkoping.expressen.se/Norrk%25C3%25B6ping/1.845945/lurade-butik-med-scanner-nu-doms-de-till-boter
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal